• Lina100

    har jag asperger eller diagnos?

    jag vet inte, men i vissa perioder förlorar jag intresset för det jag gillar mest och blir mer slö, jag börjar tänka stegvis hur ful jag är och hittar fram fel hela tiden. 

    Jag analyserar även allt och tänker sjukt mycket, alltså hela tiden in i minsta detalj. 

    Det största problemet är väl egentligen att jag oftast VILL göra mig fin och vara som jag vill hela tiden, men ibland orkar jag bara inte bry mig.

    Har jag någon form av typ diagnos eller är det mina p-piller eller tillfällig period som gör detta? 

    ibland kan jag liksom vakna och vilja dricka min kopp kaffe, fixa mig, duscha..

    men ibland orkar jag inte ens duscha.. det är för komplicerat allting ibland plus att jag helst vill vara ifred

  • Svar på tråden har jag asperger eller diagnos?
  • CitronTulo

    Hur ofta känner du att du inte orkar göra saker du egentligen vill?
    Kan vara något slags pms eller lättare depression?

  • Anonym (Hey)
    Lina100 skrev 2019-07-12 12:54:41 följande:

    jag vet inte, men i vissa perioder förlorar jag intresset för det jag gillar mest och blir mer slö, jag börjar tänka stegvis hur ful jag är och hittar fram fel hela tiden. 

    Jag analyserar även allt och tänker sjukt mycket, alltså hela tiden in i minsta detalj. 

    Det största problemet är väl egentligen att jag oftast VILL göra mig fin och vara som jag vill hela tiden, men ibland orkar jag bara inte bry mig.

    Har jag någon form av typ diagnos eller är det mina p-piller eller tillfällig period som gör detta? 

    ibland kan jag liksom vakna och vilja dricka min kopp kaffe, fixa mig, duscha..

    men ibland orkar jag inte ens duscha.. det är för komplicerat allting ibland plus att jag helst vill vara ifred


    Varför käkar du p-piller?
  • Anonym (kp)

    Ingen av detta låter autistiskt, vad tänkte du skulle tyda på det? Mer som depression.

  • AniieeHär

    Med tanke på alla dina andra trådar här på FL så tror jag att hypokondriker ligger nära till hands.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (jag)

    Det beror väl på hur länge du haft det så här, bara några månader eller hela livet?  Du säger vissa perioder, frågan är hur länge de inträffat öht. Jag har själv ADD och känner iaf igen mig i att i perioder orkar jag bara inte bry mig, blir slö o orkar ingenting o vill bara vara ifred. O att jag inte kan göra nåt åt det..

  • Anonym (depp)

    Det låter som att du periodvis är nedstämd eller deprimerad. Är det så illa att du inte klarar av att arbeta/studera ska du definitivt söka vård för det.

  • Anonym (Hey)
    Anonym (jag) skrev 2019-07-13 11:18:49 följande:

    Det beror väl på hur länge du haft det så här, bara några månader eller hela livet?  Du säger vissa perioder, frågan är hur länge de inträffat öht. Jag har själv ADD och känner iaf igen mig i att i perioder orkar jag bara inte bry mig, blir slö o orkar ingenting o vill bara vara ifred. O att jag inte kan göra nåt åt det..


    Finns det inte medicin?
  • Anonym (Jan)

    Du kan ha Asperger, men det låter mer som nån depression.. +att det väl delvis är din personlighet. Tycker inte du ska dra dig för att försöka söka hjälp, om du nu mår dåligt..

    Att sätta diagnoser bara såhär är stört omöjligt. Men det låter mer som kanske ADD än AS. Men många diagnoser går i varandra.. Förmodligen har du ingen disgnos alls gissar jag. Dina känslor inför vardagen och känslan av att ibland bara vilja vara hemma och ta det hur lugnt som helst kan nog ganska många känna igen sig i..

    För min del har det kommit med ålder. I tidiga tjugoårsåldern ville jag aldrig vara hemma. Hatade att bara vara hemma.

    Nu efter 40 är det tvärt om haha

  • Anonym (jag)
    Anonym (Hey) skrev 2019-07-15 10:40:49 följande:
    Finns det inte medicin?
    Medicin vid ADD? Ja det finns för de med ADHD o ADD men de funkar inte på alla. Mig t ex, o jag har ändå provat flera. Medan de funkar utmärkt på andra. Så det är olika!
  • Anonym (Hey)
    Anonym (jag) skrev 2019-07-15 10:56:29 följande:

    Medicin vid ADD? Ja det finns för de med ADHD o ADD men de funkar inte på alla. Mig t ex, o jag har ändå provat flera. Medan de funkar utmärkt på andra. Så det är olika!


    Vad har du för symptom?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Hey) skrev 2019-07-15 11:05:13 följande:
    Vad har du för symptom?
    Varför frågar du?
  • Anonym (Hey)
    Anonym (jag) skrev 2019-07-15 11:22:20 följande:

    Varför frågar du?


    Nyfiken om diagnoser och psykologi i ren allmänhet. Har själv haft lite ångest, tvångstankar, social fobi och HSP (högsensitiv personlighet).
  • Anonym (T)

    Har haft det precis som du beskriver i längre perioder (alltså månader), har då varit hos läkare / psykolog som alltid konstaterat nedstämdhet / depression. Det finns både terapi och mediciner mot detta.

    Känner du att symtomen kommer och går med jämna mellanrum kan det också handla om pms, mår du riktigt dåligt av det finns också medicinering att ta till de dagarna i månaden du inte mår bra.

    Och ett tredje möjligt alternativ är att dina p-piller är orsaken, om du börjat ta dem nyligen vill säga.

    Oavsett orsak tkr jag att du ska söka hjälp om du verkligen lider av detta.

  • Anonym (jag)
    Anonym (Hey) skrev 2019-07-15 15:28:12 följande:
    Nyfiken om diagnoser och psykologi i ren allmänhet. Har själv haft lite ångest, tvångstankar, social fobi och HSP (högsensitiv personlighet).
    Finns ju massor att läsa på nätet om det, o böcker förstås. Förutom gamla trådar här t ex!  Men jag hoppas du sökt o fått hjälp för det där. Du kan ju också starta en egen tråd om det, förstås.
  • Anonym (Sofie)

    Jag känner igen mig på pricken på dina svårigheter. Dock har jag gler svårigheter och alla du skriver här. Jag lever med ADHD och autism. Börjar dessutom misstänka andra diagnoser.

    Men svårt att avgöra i ditt fall vad det är. Kan vara att du helt enkelt är lat eller hamnat i en deprission också. Har du alltid haft problem så kan det mycket väl vara en diagnos. Men tycker du ska kontakta psykiatrin om du misstänker att du har en diagnos så du kan få rätt hjälp.

    Jag vill bara förtydliga att jag inte gör kopplingen att alla med diagnoser och svårigheter som inte klara av saker är lat. För lathet och svårigheter är olika saker.

  • Anonym (Hey)
    Anonym (jag) skrev 2019-07-15 23:06:56 följande:

    Finns ju massor att läsa på nätet om det, o böcker förstås. Förutom gamla trådar här t ex!  Men jag hoppas du sökt o fått hjälp för det där. Du kan ju också starta en egen tråd om det, förstås.


    Absolut, var mer intresserad av vad just du hade för symptom.
Svar på tråden har jag asperger eller diagnos?