• majgrönska

    Bästa åldersskillnad - hur har det varit med era egna syskon?

    Har Lite funderingar på vad som är den bästa åldersskillnaden mellan syskon. Har hört dels att täta barn leker bättre ihop och att täta barn konkurrerar mer. Har själv ett syskon som skiljer 1 år och ett som skiljer 3 år från mig och jag har både under uppväxt och nu varit bäst vän med den som skiljer 3 år. Hur är det med eraegna syskon, hur stor åldersskillnad har ni och har ni varit goda vänner under uppväxten och i vuxen ålder?

  • Svar på tråden Bästa åldersskillnad - hur har det varit med era egna syskon?
  • Båten

    3 år till mitt äldre syskon. Vi bråkar jämt. Även nu som vuxna. 7 och 9 till mina mindre. Vi bråkar ibland. Oftast för att de tycker jag är tjatig (mamma varning). Mina barn har 3 år mellan. De är bästa vänner. Så tror inte det spelar roll vilken åldersskillnad det är. Det är personligheterna som avgör tror jag.

  • Mima93

    Min storebror är 2 år äldre än mig. Han var alltid sjukt tetig och elak när vi var barn (precis som en storebror ska vara!), det gjorde mig till en tuff tjej. När det verkligen gällde så hängde vi ihop och hade superroligt tillsammans, har alltid sett upp till honom väldigt mycket! Nu i vuxen ålder är vi goda vänner och umgås en del tillsammans med våra respektive :) Min fästman har många syskon, allt från 10 år yngre till 10 år äldre och han har lika bra kontakt med alla oavsett ålder, hängde dock mest ihop med sin bror som är 3 år äldre när de var barn/ungdomar, en lika elak bror som min, haha! Jag tycker att 2-3 år mellan syskon känns lagom.

Svar på tråden Bästa åldersskillnad - hur har det varit med era egna syskon?