• Anonym (Vad tycker ni?)
    Fri 12 Jul 2019 20:18
    351 visningar
    19 svar
    19
    351

    Personer som är utan vänner.

    Personer som är utan vänner.

    Skulle ni tycka det är taskigt om någon i din klass eller när du gick i skolan var utan det?

  • Svar på tråden Personer som är utan vänner.
  • Fri 12 Jul 2019 20:46
    #1

    Det är väl klart att det är synd om människor som inte har några vänner?

  • Anonym (laz)
    Fri 12 Jul 2019 20:57
    #2

    Beror väl på orsaken, alla vill inte ha vänner.

  • Anonym (osoci­al)
    Sat 13 Jul 2019 00:15
    #3

    Jag är en person som inte lider av att inte ha vänner. Nu har jag flertalet från min uppväxt som jag inte direkt värnar om. Uppenbarligen vill personer jag träffar vara min vän och jag duckar dessa konstant. Jag trivs bäst i mitt eget sällskap. Jag var likadan i skolan, gymnasiet, värnplikten och givetvis nu i arbetslivet. 

  • bastar­dized
    Sat 13 Jul 2019 00:24
    #4

    Jag tror generellt att de flesta som har tappat eller saknar vänner har någon form av psykisk sjukdom som gör dem oförmögna att ha relationer till andra människor, en partner kan vara okej men fungerar då endast som en födkrok. Ursäkter som används är att man inte är social men det är ganska lätt att se igenom om man känner vederbörande på pulsen lite. 


    Att man flyttat långt ifrån födelseort är naturligtvis en giltig förklaring en tid.

  • Anonym (osoci­al)
    Sat 13 Jul 2019 00:47
    #5
    bastardized skrev 2019-07-13 00:24:30 följande:

    Jag tror generellt att de flesta som har tappat eller saknar vänner har någon form av psykisk sjukdom som gör dem oförmögna att ha relationer till andra människor, en partner kan vara okej men fungerar då endast som en födkrok. Ursäkter som används är att man inte är social men det är ganska lätt att se igenom om man känner vederbörande på pulsen lite. 


    Att man flyttat långt ifrån födelseort är naturligtvis en giltig förklaring en tid.


    Hej du. Om detta var riktat mot mig, vilket det kanske inte var, så kan jag försäkra dig om att jag inte har några diagnoser eller någon form av psykisk sjukdom. Misstänkte själv att så var fallet då jag inte trivs i andras sällskap men två separata kontroller/flertalet sessioner med psykolog (olika) fastställde att så inte var fallet. Jag kan ha relationer med andra människor men det ger mig inget vilket gör att dem dör ut. Inte på grund av de andra utan på grund av mig själv. 

    Jag skulle med enkelhet kunna leva i Alaskas utbyggd. Jag gillar dock att ha nära till allt jag behöver så jag bor i en storstad. Har ingen aning om hur tre av mina fyra grannar ser ut eller vad dem heter. Jag är en ensamvarg, jag har inget behov av andra (mer än då ur ett samhällsperspektiv). 

    Fråga till dig: är Keanu Reeves psykiskt sjuk?
  • bastar­dized
    Sat 13 Jul 2019 01:04
    #6

    Nej det var inte riktat till dig men jag vidhåller min ståndpunkt, att säga sig vara en ensamvarg är en ursäkt och inget annat än en förklädd diagnos som i grunden handlar om att man är oförmögen att uppskatta andra människors närhet samt inte har förmåga att inse värdet av en relation till en annan människa. Dina behov är endast av praktisk art och i prioritet.


    Jag känner inte till något om Keanu Reeves så jag avhåller mig i från att kommentera hans liv och leverne. 


    Anonym (osocial) skrev 2019-07-13 00:47:41 följande:
    Hej du. Om detta var riktat mot mig, vilket det kanske inte var, så kan jag försäkra dig om att jag inte har några diagnoser eller någon form av psykisk sjukdom. Misstänkte själv att så var fallet då jag inte trivs i andras sällskap men två separata kontroller/flertalet sessioner med psykolog (olika) fastställde att så inte var fallet. Jag kan ha relationer med andra människor men det ger mig inget vilket gör att dem dör ut. Inte på grund av de andra utan på grund av mig själv. 

    Jag skulle med enkelhet kunna leva i Alaskas utbyggd. Jag gillar dock att ha nära till allt jag behöver så jag bor i en storstad. Har ingen aning om hur tre av mina fyra grannar ser ut eller vad dem heter. Jag är en ensamvarg, jag har inget behov av andra (mer än då ur ett samhällsperspektiv). 

    Fråga till dig: är Keanu Reeves psykiskt sjuk?
  • Anonym (osoci­al)
    Sat 13 Jul 2019 01:35
    #7
    bastardized skrev 2019-07-13 01:04:37 följande:

    Nej det var inte riktat till dig men jag vidhåller min ståndpunkt, att säga sig vara en ensamvarg är en ursäkt och inget annat än en förklädd diagnos som i grunden handlar om att man är oförmögen att uppskatta andra människors närhet samt inte har förmåga att inse värdet av en relation till en annan människa. Dina behov är endast av praktisk art och i prioritet.


    Jag känner inte till något om Keanu Reeves så jag avhåller mig i från att kommentera hans liv och leverne. 


    Är oförmågan att "uppskatta" andras närhet verkligen en diagnos? 
    Dem psykologer jag träffade nämnde inte det.
    Jag har sociala arbetsrelationer av nödvändighet, inte av vilja. Jag kan ha relationer men betackar mig från dem.

    Jag förstår att du inte känner till Keanu Reeeves liv, dem flesta gör inte det.
    Men du kanske kan läsa citatet och uttala dig om det?
    Tycker du verkar ha intressanta ideer.
  • bastar­dized
    Sat 13 Jul 2019 01:57
    #8
    Anonym (osocial) skrev 2019-07-13 01:35:59 följande:
    Är oförmågan att "uppskatta" andras närhet verkligen en diagnos? 
    Dem psykologer jag träffade nämnde inte det.
    Jag har sociala arbetsrelationer av nödvändighet, inte av vilja. Jag kan ha relationer men betackar mig från dem.

    Jag förstår att du inte känner till Keanu Reeeves liv, dem flesta gör inte det.
    Men du kanske kan läsa citatet och uttala dig om det?
    Tycker du verkar ha intressanta ideer.

    Ja det är en defekt att inte inse värdet av en relation till en annan människa och är en form av empatistörning i grund och botten då fokus endast ligger på egna direkta behov och inte av det som vi andra kallar mänsklig värme, oförmåga och därmed ointresse i att skapa djupare relationer samt inte ha känsla och förståelse för det värde nära relationer kan ha. 


    Allt en sådan människa gör gentemot andra människor i form av social kontakt är inlärt beteendemönster som man lärt sig av andra vara framgångsrika. Vissa kan släppa en in enstaka partner in på livet med då handlar det om att äta om man ska tala lite bildligt. 


    Att en psykolog inte bemödar sig med att försöka hitta en lämplig titel på åkomman handlar om att drabbade personer oftast inte mår dåligt över att de är ensamma, de vet inte vad de går miste om utan har endast en undran över varför, därmed grävs det oerhört sällan djupare i dessas inre. Resurserna läggs helt rimligt där de behövs bättre.


    Jag tycker ofta att kända personers "citat" endast är plattityder skapade endast för att generera ett ekonomiskt värde i slutändan. Undantag finns naturligtvis...


     

  • bastar­dized
    Sat 13 Jul 2019 02:03
    #9

    Jag bildgooglade Keanu R och fann att han inte alls verkar vara vad citatet syftade på, läste också och fann att han omger sig med människor som är hans vänner.


    Plattityder är ett bygge av en personlig genre i dessa kretsar.


     

  • Anonym (Ensam­)
    Sat 13 Jul 2019 08:17
    #10
    +1

    Jag har aldrig haft några vänner. Under skoltiden hamnade jag alltid utanför, fick aldrig vara med. 
    På de arbetsplatser jag har varit har jag heller aldrig fått vara med. Är idag över 50 och är fortfarande lika ensam...

    Har inte en aning varför jag blivit mobbad och utfryst. 

  • Sat 13 Jul 2019 09:44
    #11

    Att vara med sig själv och att kunna trivas och njuta av sitt eget sällskap är nog det grundläggande för att kunna bli en lycklig människa. Människor som omger sig med massor av vänner är ofta olyckliga människor som inte vågar/orkar lära känna sig själv och därför undviker ensamhet.

  • Anonym (A)
    Sat 13 Jul 2019 13:04
    #12
    Bröstlängtan skrev 2019-07-13 09:44:06 följande:
    Att vara med sig själv och att kunna trivas och njuta av sitt eget sällskap är nog det grundläggande för att kunna bli en lycklig människa. Människor som omger sig med massor av vänner är ofta olyckliga människor som inte vågar/orkar lära känna sig själv och därför undviker ensamhet.
    Det tror jag också.
  • Anonym (osoci­al)
    Sat 13 Jul 2019 15:20
    #13
    Bröstlängtan skrev 2019-07-13 09:44:06 följande:

    Att vara med sig själv och att kunna trivas och njuta av sitt eget sällskap är nog det grundläggande för att kunna bli en lycklig människa. Människor som omger sig med massor av vänner är ofta olyckliga människor som inte vågar/orkar lära känna sig själv och därför undviker ensamhet.


    Detta är nog mer i linje med vad jag menar.
    Bra skrivet, du har nog slagit huvudet på spiken.
  • sextio­talist
    Sat 13 Jul 2019 15:46
    #14
    bastardized skrev 2019-07-13 00:24:30 följande:

    Jag tror generellt att de flesta som har tappat eller saknar vänner har någon form av psykisk sjukdom som gör dem oförmögna att ha relationer till andra människor, en partner kan vara okej men fungerar då endast som en födkrok. Ursäkter som används är att man inte är social men det är ganska lätt att se igenom om man känner vederbörande på pulsen lite. 

    Att man flyttat långt ifrån födelseort är naturligtvis en giltig förklaring en tid.


    Väldigt dömande. Det kan bero på så många saker. En del är introverta, andra har blivit svikna, en del är blyga. Inget är något inom psykisk ohälsa.
  • bastar­dized
    Sat 13 Jul 2019 23:21
    #15
    Bröstlängtan skrev 2019-07-13 09:44:06 följande:

    Att vara med sig själv och att kunna trivas och njuta av sitt eget sällskap är nog det grundläggande för att kunna bli en lycklig människa. Människor som omger sig med massor av vänner är ofta olyckliga människor som inte vågar/orkar lära känna sig själv och därför undviker ensamhet.


    Att människor som tycker om att omge sig med varm vänskap skulle göra det för att de själva är olyckliga är något av det märkligaste jag läst på detta forum. En ursäkt tagen direkt ur luften helt utan bäring. 

  • bastar­dized
    Sat 13 Jul 2019 23:29
    #16
    sextiotalist skrev 2019-07-13 15:46:52 följande:
    Väldigt dömande. Det kan bero på så många saker. En del är introverta, andra har blivit svikna, en del är blyga. Inget är något inom psykisk ohälsa.

    Inte alls dömande, i sådana här sammanhang pratar man alltid i generella termer där flertalet är avgörande och resten oftast giltiga undantag. 


    Det finns ganska lite kvalitativ forskning gjord på självvald ensamhet på grund av det jag skrev tidigare i tråden samt att intresset för ämnet är ganska litet, men faktiskt så är en av världens mest framstående i ämnet född och uppväxt i Sverige men lever numera i USA där vederbörande håller föreläsningar och ägnar sig åt sin forskning.

  • Sat 13 Jul 2019 23:32
    #17
    bastardized skrev 2019-07-13 23:21:26 följande:

    Att människor som tycker om att omge sig med varm vänskap skulle göra det för att de själva är olyckliga är något av det märkligaste jag läst på detta forum. En ursäkt tagen direkt ur luften helt utan bäring. 


    Ledsen att göra dig besviken, men så är det !

    Givetvis finns det även många människor som trivs både i sitt eget och i andra människors sällskap, men tyvärr fyller massor av människor sitt liv med vänner av en helt annan anledning.
  • bastar­dized
    Sat 13 Jul 2019 23:36
    #18
    Bröstlängtan skrev 2019-07-13 23:32:16 följande:
    Ledsen att göra dig besviken, men så är det !

    Givetvis finns det även många människor som trivs både i sitt eget och i andra människors sällskap, men tyvärr fyller massor av människor sitt liv med vänner av en helt annan anledning.
    Nej.
  • Anonym (blä)
    Sat 13 Jul 2019 23:37
    #19

    Jag har aldrig haft utbyte av andra människor irl förutom som servicepersonal. Behöver jag köpa en liter mjölk är det bra om kedjan hållit hela vägen till min hand och att någon kan ta emot pengarna jag ger i utbyte mot mjölken men jag är inte alls intresserad av människor ute i verkligheten utöver det. 

    Människor på internet kan jag däremot ha utbyte av men jag skulle inte kalla det för vänskap, det är jag inte ute efter.

Svar på tråden Personer som är utan vänner.