• Fri 12 Jul 2019 21:23
    667 visningar
    7 svar
    7
    667

    Hur fungerar det att flytta utanför EU? (Japan)

    Ber verkligen om ursäkt om det här är fel ställe att skriva det hära men har ingen aning var jag annars ska fråga, om ni vet kan ni va snäll och dela?

    Så jag är 16 år just nu och min största dröm är att flytta till Japan, inte bo i landet i något år eller nå, alltså resten av mitt liv. Jobba, skaffa familj och bara leva i Japan, ja ni förstår nog. 

    Men jag har seriöst ingen aning om hur det fungerar att flytta till Japan och hittar inte direkt något när jag googlar. 

    Någon som vet hur det fungerar?

    Mvh
  • Svar på tråden Hur fungerar det att flytta utanför EU? (Japan)
  • Sat 13 Jul 2019 14:06
    #1

    Börja med att satsa på att bli utbytesstudent på universitetet.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sat 13 Jul 2019 17:58
    #2
    AniieeHär skrev 2019-07-13 14:06:05 följande:

    Börja med att satsa på att bli utbytesstudent på universitetet.


    Eller studera på någon språkskola. Det är väldigt svårt att få jobb i Japan utan att kunna språket på en bra nivå. Även om du kan språket flytande är det svårt att få jobb som utlänning. En annan möjlighet är ju att studera till ett yrke i Sverige och sen hoppas på att få jobb på ett utländskt företag i Japan. Men utan utbildning och språkkunskaper är det i princip omöjligt att få jobb där, och utan sysselsättning får du inte visum för längre än 90 dagar.
  • Sat 13 Jul 2019 18:06
    #3

    Tänk på att det är ganska mycket främlingsfientlighet i Japan också, och det är svårt att som kvinna kunna kombinera familjeliv och jobb. Du förväntas sluta arbeta när du får barn. Det är också ganska dyrt att bo i Japan och de flesta kan nästan ingen engelska. Men Japan är ett jättecoolt land och de flesta är jättetrevliga, så om du tycker det är värt riskerna ska du absolut åka dit. Men ha en plan B.

  • Mon 15 Jul 2019 15:19
    #4

    Innan du bestämmer dig helt skulle jag råda dig att åka på semester dit och vara där ett tag. Känna hur det känns. Sen, efter det, ta nästa steg. Som rimligtvis borde vara: vad ska du jobba med? Ska du studera hemma först eller på plats? Osv osv. Allt det praktiska. 

  • Mon 15 Jul 2019 15:21
    #5

    OM du inte redan kan japanska så kan du börja här:

    www.duolingo.com

    Varför vill du flytta dit?

  • Mon 15 Jul 2019 15:27
    #6

    Du har ju redan startat en tråd om det här. Jag klistrar in mitt svar från den tråden:

    Japan är strikt med vilka invandrare som tas in i landet. För att öka dina chanser på den japanska arbetsmarknaden så se till att du kan något som är efterfrågat. Vanliga jobb för utlänningar i Japan är engelsklärare, ingenjör och forskare. Du skulle också kunna plugga på ett universitet i Japan som ett första steg.

    På vissa ställen finns det kvällskurser i japanska. Kolla upp vad som finns där just du bor. Annars finns det språkkurser att köpa och appar man kan ladda ned, men det är ärligt talat ganska svårt att lära sig ett språk på egen hand. Japanska skriftspråket är dessutom inte alls som vårt latinska, det krävs hårt plugg för att lära sig de olika kanji (och utöver det finns det, som du säkert vet, flera olika alfabet).

    Men det är inte omöjligt! Det finns många som flyttat till Japan, så om du lägger ned mycket tid, och är lite smart med vad du väljer att utbilda dig till, så kan din dröm mycket väl gå i uppfyllelse.

  • Mon 15 Jul 2019 18:28
    #7

    Du borde nog börja med att prova att bo där till att börja med. Japan är superhäftigt men generellt är det inte ett lyckligt folk. 

    De är väldigt rasistiska också, svårt att få jobb och bostad som invandrare, svårt att få stanna i landet också. 

    De har en helt annan kultur med mer strama könsroller som gör att män med lågavlönade jobb fortfarande anses som värdelösa. Kvinnor värderas mycket utifrån utseende osv. 

    Mycket kretsar kring din arbetsplats i Japan. Kulturen ser ut så. Du jobbar, sen jobbar du över, sen går du ut med jobbet. (finns undantag såklart)

    Många i Japan idag klagar på att de inte finner mening med relationer. Att relationer i Japan idag är att ge gåvor till varandra. 

    Ta reda på mer om vad det faktiskt innebär att bo i Japan och prova på först. Allt är inte så amazing som man kanske tror först även om mycket är just det. Titta på videos med folk från Europa som flyttat och beskriver skillnader.

Svar på tråden Hur fungerar det att flytta utanför EU? (Japan)