• Fritidsmamman

    När började era barn använda ”vuxentandkräm”?

    När övergick era barn från barntandkräm till vuxentandkräm - alltså vid vilken ålder?

  • Svar på tråden När började era barn använda ”vuxentandkräm”?
  • Mrs Green

    Minns inte exakt ålder, men det var väl när de allra flesta tänderna var permanenta och inte mjölktänder. Kanske vid 10 år. 

  • Fritidsmamman
    Mrs Green skrev 2019-07-13 00:02:16 följande:

    Minns inte exakt ålder, men det var väl när de allra flesta tänderna var permanenta och inte mjölktänder. Kanske vid 10 år. 


    Tack, så det är det man går på då; antalet permanenta tänder?

    Mitt barn har fått de där sexårständerna (permanenta) och har endast kvar 8(?) kindtänder som är mjökisar, samt de fyra hörntänderna (även kallade typ huggtänder - du vet, de där spetsiga tänderna).

    Barnet har alltså fått 4 st. 6-årständer plus 8 tänder fram i över och underkäke som är permanenta. Så 12 permanenta tänder och barnet fyller 9 år i år. Kanske är dags att byta tandkräm då?
  • Anonym (K)

    Vi bytte till vuxentandkräm för någon månad sedan och vår son fyllde precis 6 år. Enligt hans tandläkare är det dags att byta så fort första permanenta tanden börjar titta fram.

  • sextiotalist

    Väldigt tidigt. Sonen hatade smaken på barntandkräm.

  • Fritidsmamman
    Anonym (K) skrev 2019-07-13 02:00:46 följande:

    Vi bytte till vuxentandkräm för någon månad sedan och vår son fyllde precis 6 år. Enligt hans tandläkare är det dags att byta så fort första permanenta tanden börjar titta fram.


    Märkligt för när jag frågade för några år sedan så sa hon att det är för mycket fluor och nått annat ämne (minns ej) för nya tänder då nya tänder är känsligare. Man kunde få vita fläckar på tänderna, sa hon.

    Men nu har ju alla nya kommit fram och varit där ett tag så då tänkte jag att det borde vara okej att byta.
  • Anonym (K)
    Fritidsmamman skrev 2019-07-13 10:05:54 följande:

    Märkligt för när jag frågade för några år sedan så sa hon att det är för mycket fluor och nått annat ämne (minns ej) för nya tänder då nya tänder är känsligare. Man kunde få vita fläckar på tänderna, sa hon.

    Men nu har ju alla nya kommit fram och varit där ett tag så då tänkte jag att det borde vara okej att byta.


    Känns som att man alltid får olika svar från olika håll! Men har alla tänder kommit upp är det nog lugnt.
Svar på tråden När började era barn använda ”vuxentandkräm”?