• Sofiiakarin

    Trifasisk kurva? Någon? Hjälp?

    Kan någon titta min NC tempkurva? Jag har lätt illamående sen igår.. Inga andra symtom. Ser det ut som en trifasisk kurva? Är på bim-2.

    Är jätte tacksam för svar!

  • Svar på tråden Trifasisk kurva? Någon? Hjälp?
  • Clemmentina

    Jag använder inte själv NC så jag har lite svårt att se hur stor tempökningen är. En trifasisk kurva kännetecknas av en tredje fas/höjning efter ägglossning...om jag förstod det rätt tidigast runt 7 dagar efter ägglossning (9 dagar efter ägglossning är vanligast). Du kan få en trifasisk kurva både om du är och inte är gravid även om det är vanligare att få det vid graviditet. Jag fick en höjning 8-9 dagar efter äl i min förra cykel och var inte gravid.

    Läs mer här: www.fertilityfriend.com/Faqs/Triphasic-Pattern-and-Pregnancy.html

  • Hawk

    För mig har det också infallit på dag 8 eller 9. Använder inte NC men bifogar en bild på min gravidgraf, en höjning på ÄL +9. Min ÄL börjar oftast med en dipp, följt av en peak sedan två dagar med dipp. ÄL är sista dagen med dipp, min app sätter inte ut ÄL. Din höjning infaller eventuellt lite tidigt.

  • Sofiiakarin


    Såhär ser se ut idag.. Jag är inte så påläst. Vad menar du eventuellt lite tidigt? Bra eller dåligt? Sorry men är inte så påläst.
  • Clemmentina
    Sofiiakarin skrev 2019-07-14 13:23:25 följande:

    Såhär ser se ut idag.. Jag är inte så påläst. Vad menar du eventuellt lite tidigt? Bra eller dåligt? Sorry men är inte så påläst.


    Ser bra ut att tempen går uppåt! :) När brukar din temp dippa innan mens?

    Höjningen borde möjligen snarare kommit den 24-25 istället för som nu 22-23 men du kan mycket väl vara gravid ändå. :)
  • Sofiiakarin

    Har inte stenkoll på när den brukar dippa just nu. Då detta är första månaden jag mäter efter mitt första förlossning. När vi försökte då så mätte jag nästan 6 månader innan. Om jag kollar tillbaka då (bifogar en gammal mätning från 2017)

    Så ni kanske har rätt.. Tempen säger ju kanske inte mycket då utan förmodligen kan den gå neråt från och med Imorgon! :)

    Tempat 2017

  • Hawk

    Jag är absolut ingen expert själv :). Jag menar att en stigning på ÄL + 5 redan känns lite tidigt. Men det ser positivt ut att den fortsätter uppåt. Jämför man med din tidigare graf så går den upp lite vid ungefär samma cykeldag för att sedan långsamt gå ner lite igen innan mens.

    För mig kan man se vad som förmodligen är en implantationsdipp ÄL + 8 och sedan ett tydligt hopp upp med 0,3 grader ca. Med det sagt ser ju alls kurvor olika ut! Och det är alltid lättare att tyda dem i efterhand. Du får håll ut några dagar till, hoppas den fortsätter ligga högt.

  • Sofiiakarin

    Nä det är faktiskt sant. Är ju ingen dipp! Då är det förmodligen ingen graviditet! Då borde det ju registrerats en dipp! :) tack för ditt engagemang! Tänkte köpa ett test men lugnar nog mig lite med det :)

  • Hawk

    Är inte säker på att alla får en dipp? Så inte alla säkert just det betyder något.

  • Sofiiakarin
    Hawk skrev 2019-07-14 19:49:34 följande:

    Är inte säker på att alla får en dipp? Så inte alla säkert just det betyder något.


    Kollade tillbaka på min tidigare graviditet. Där är en dipp! Vi får se hur detta går.. Har lite molande värk nu men även mått illa i flera dagar. Pms o gravidsymptom är ju dessvärre så lika varandra... :D hoppas det är en grav! Men börjar bli mer osäker nu. Var så säker imorse haha.. Det går upp och ner.

    Här är min temp när jag blev gravid.

  • Sofiiakarin


    Här har ni kroppen som säger LUUUURAD! Haha. Jag får nog se mig som besegrad denna månad också. Tack ni som skrivit! Nu inväntar jag mensen.... Kramar till er.
  • Mathilda999

    Hej ! Det finns en jätte bra tjej på Youtube som förklarar allt möjligt och även vad en trifasisk kurva är. Sök på Fertility homeopath

  • rhubarb82

    Jag undrar om inte jag har en trifasisk kurva denna månaden. Första gången jag har något som påminner om en ialla fall. Hur ser era trifasiska ut, skulle vilja ha nån referens.

Svar på tråden Trifasisk kurva? Någon? Hjälp?