• Anonymtjej1991

    Graviditetsillamående/ dålig aptit

    Hej! Jag är planerat gravid i v. 19 med första barnet och jag börjar bli helt slutkörd av detta dåliga mående. Började må illa och kräkas i v. 6, det släppte litegrann runt v. 11-12 och kräkningarna har minskat rejält men jag har verkligen noll aptit. Kan bli sugen på söta drycker, juice, läsk osv men så fort mat kommer på tal så reagerar kroppen med instinktiv motvilja.

    Har testat allt tycker jag, småäta, kall mat, varm mat, små portioner.. visst går det om jag absolut tvingar i mig och andas igenom spyreflexen men att ALDRIG känna hunger är bara så påfrestande.

    Haft kontakt med dietist och fått utskrivet näringsdrycker. Gick initialt ned 5 kg och har nu gått upp 3 av dessa igen och magen växer ju, men ändå.. det känns som att hela min värld kretsar kring att bara få i mig föda för bebbens skull och jag är vansinnigt orolig för det lilla livet och less nu efter dessa månader. Känner skuld för det lilla fostret som jag verkligen bara vill ska växa och utvecklas som det ska och så kan jag inte ens äta normalt.

    Graviditeten ska ju vara en sån underbar tid och jag har bara mått rent utsagt skit. Lergigan hjälper lite med aptiten men hur länge ska man knapra dessa piller? Känns inte så kul direkt.

    Någon som haft samma besvär och behöver lufta eller som kan ge mig lite pepp eller fina historier om sina friska barn? (Är inte ute efter pekpinnar eller skrämselhistorier!)

  • Svar på tråden Graviditetsillamående/ dålig aptit
  • Aamon

    Usch, det är verkligen hemskt att må sådär. Mitt minskade ca v28 men blossade upp sen igen v32. Lergigan gick jag på närmast hela graviditeten för att inte spy. Mitt barn mår bra. Har även kompisar som gått på Lergigan eller ännu starkare saker hela graviditeten och på totalen gått ner i vikt men ändå fött friska barn.

    Det blir iaf bättre när barnet är ute <3

  • Anonymtjej1991

    Åh så skönt att höra!!

    Hur gjorde du med jobb? Själv har jag varit sjukskriven och haft semester men ska nu gå tillbaka och se hur det funkar. Har ett lagom fysiskt jobb med mycket social kontakt och det var helt omöjligt i början, kräktes ju bara och var så svag.

  • Aamon

    Jag jobbar som sjuksköterska. Gick runt med en rulle hundbajspåsar i ena fickan och en liten petflaska med smoothie i andra. Förklarade för alla jag mötte att jag var gravid, så var aldrig någon som reagerade om jag gick iväg för att kräkas. Drack lite smoothie hela tiden så blodsockret eller hungern gjorde mig mer illamående. Andra kollegor har varit sjukskrivna hela graviditeten. Jag kräktes ofta bara 1-2 ggr/dag.

Svar på tråden Graviditetsillamående/ dålig aptit