• yamayam

    Österlen - tips sökes!

    Hej!


    Jag vet inte riktigt om denna fråga är rätt forum att ställa - men tänkte att det kanske finns några där ute som kan komma med tips :) 


    Funderar på att åka till Österlen under semestern, men frågan är: exakt vart och vad ska man göra? Har ni några smultronställen/tips så uppskattas dessa så otroligt mycket! Har givetvis googlat omkring och hittat en hel del alternativ, men vill verkligen inte missa något under de få dagar (2-3) som jag kommer att vara där.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Österlen - tips sökes!
  • Tecum

    Beror på lite vad som intresserar dig, men för mig finns två givna smultronställen. Det är Dag Hammarskjölds Backåkra och Ale stenar vid Kåseberga. Sen finns Stenshuvud, Kivik, Haväng, Glimmingehus, Brösarps backar. Österlen har också Sveriges bästa badstränder, om det är väder.
    När du ändå är i Skåne rekommenderar jag ett besök på Skarholms slott, det ligger visserligen inte på Österlen men ganska nära. Intressanta utställningar om kvinnomakt inom adeln och äventyrerskan Ester Blenda Nordström.

  • Anonym (NN)

    Att åka till Kronovalls slott och äta deras stenungsbakade pizza är det många som gör.

Svar på tråden Österlen - tips sökes!