• Chanel88

    Gravid eller sjuk?!

    Hej alla!


    Vet att det är as dumt att fråga om medicinska saker här och jag vet att sannolikheten att jag skulle vara gravid är jääävligt liten.. men kan inte gå till läkaren förens nästa vecka ändå för att kolla upp varför jag mår som jag gör. Vill bara höra om någon haft något liknande...


    Den senaste månaden-ish har jag fått kontstigt illamående och extrem trötthet. Äter antidepp sen 1,5 år tillbaka, och väldigt låg dos så kan inte vara dem som spökar så här sent liksom. Illamåendet började några dagar innan min senaste mens för ca 2 veckor sedan.. brukar ha lite smått illamående då, pms besvär.. men det har fortsatt...
    Fick en vanlig mens och så fast den var 3 dagar sen, min är ALLTID punktlig enligt klockan typ Men men, så kan det ju bli ibland med kroppen.. 


    Jag och min man skyddar oss med kondom då vi inte vill ha barn just nu (så det är inget vi planerar) men vi hade oskyddat dumt nog (!!!) sex runt/på min ägglossning senast, dock drog han ut den innan utlösning..


    Sen hade jag som sagt en vanlig mens (ganska riklig) i typ 3-4 dagar precis som min brukar (bara att den var sen denna gång)...


    Mitt illamående fortsatte sen som sagt så jag tog ett billigt test jag hade hemma för säkerhetsskull..  men det visade såklart negativt... så förstår att jag inte är gravid men man har ju hört så många skräckhistorier så man vet ju aldrig :o


    Äter multivitaminer varje dag, dricker mycket vatten och äter hyffsat bra mat.. får i mig dagsintaget av järn som rek för en vuxen, 15 mg... men funderar ändå på om det kan vara järnbrist?? Kan kroppen kanske spöka och inte ta upp järnet som den ska? hmm.. vet att ingen än läkaren kan svara på min fråga men men... skönt att bara få prata av sig.


    illamåendet är liksom inte varje dag eller så utan det kan gå några dagar emellan då jag mår okej, sen kommer det bara helt från ingenstans.. har aldrig behövt spy eller så men ibland känns det som att det är nära (senast idag när vi åkte bil i värmen)????känns som att det ofta händer när jag inte ätit på några timmar. Så fort jag sedan äter något litet mår jag bättre. Jag kan annars gå fleeera timmar utan att äta, utan problem. Kan äta 3 större mål om dagen och må prima men nu måste jag små äta så jag inte får detta illamående... :/ Känns också ibland när jag åker bil, som att jag har fått nån åksjuka ???? Ibland har jag även haft huvudvärk vilket jag aaaldrig har annars...det + illamåendet, känns typ som en konstig bakfylle känsla. så vidrigt! Har aldrig ont i magen utan bara illamående... ????


    Sen har vi tröttheten... oh my! Senaste två veckorna har jag blivit EXTREMT trött. I början tänkte jag att det var för att jag tog allergitabletter mot min pollenallergi så jag uteslöt dem och tröttheten fanns kvar. Häromdagen sov jag fram till halv 11 på förmiddagen, gick upp och åt lite och gick sedan och sov igen till 16(!!!!).. när jag väl gick upp så kände jag att jag lätt skulle kunna sova mer. Allt detta är inte likt mig så börjar bli så jävla nojjig att jag är sjuk på nåt sätt... heeeelp ????

    fu


     


    Har varit gravid en gång tidigare i mitt liv men det blev aldrig något med det.. men då hade jag molvärk och inget illamående, ont i svanken och kände mig febrig och sjuk hela tiden + ledsen all the time. 


    Men har ju hört att även ens egna graviditeter kan skilja sig åt? 


     


    Annars lever jag ett ganska lugnt liv, pluggar hemmifrån just nu.. är sällan stressad (klart jag blir det ibland som alla andra men) .. hyffsat stressfritt och mår bra i mitt liv och min relation.


    Vet att ingen kan hjälpa mig såklart men och vet att det kan vara vaaad som helst.... ändå skönt att skriva av sig lite och höra om fler varit med om samma sak/ liknande erfarenheter.
    usch blir så skrajj av sånt här och tänker direkt att jag är dödssjuk eller nåt!


     


    bifogar även två bilder här på min mage (ursäkta för lite naket här)


    då jag upptäckte att jag hade ett svagt sånt där streck på magen??? haha.. det är säkert bara jag som inbillar mig att det finns där säkert, har säkert alltid sett ut sådär på min mage... det är ingen rand ifrån byxor/jeans eller så då jag aldrig använder det. 


    Jag antar ett sådant graviditetsstreck är mycket tydligare också?



    Min mage är liksom alltid hyffsat stor också så kan inte gå på det... lol. Antar att det inte hade synts något såhär tidigt ändå men....

    Jisses.. bara hör hur jag låter... xD


     


    Bi


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-13 23:07
    Ser nu att en hormonrand vid graviditet ofta är starkare och går över hela magen. Min är nog bara en vanlig, aldrig tänkt på att jag har den bara xD
  • Svar på tråden Gravid eller sjuk?!
  • Anonym (L)

    Diabetes? Gå till läkaren. Tror dock inte att du är gravid.

  • Chanel88
    Lilla Gs mamma skrev 2019-07-13 20:33:13 följande:

    Har du kollat sköldkörteln? Hypotyreos?


    jag har kollat den för länge sen! dags att göra det igen då det ändå går i släkten... kan mycket troligt vara det som spökar :)
  • Chanel88
    Anonym (L) skrev 2019-07-13 19:04:28 följande:

    Diabetes? Gå till läkaren. Tror dock inte att du är gravid.


    nej det är ju väldigt osannolikt! ja men just det, ska definitivt kolla upp diabetes också! :) 
Svar på tråden Gravid eller sjuk?!