• Anonym (Hmmm kvinna­)
    Sun 14 Jul 2019 06:15
    2471 visningar
    71 svar
    71
    2471

    Min man har sådana humör svängningar.Det är som en bergodalbana.Det ställer till det.Så det blir svårt på alla sätt och förstör.

    Har en lång relation bakom mig med min man.Han är jätte fin då han inte har humör.Skillnad är om det verkligen är något att bli förbannad för.Detta gör så jag faktiskt inte längre kan vara mig själv.I bland blir man tvungen att ta upp saker som inte är bigdeal.Det rör barnen och inte oss som par.Men det är som om han hör något som inte är och får som snedtädnining och det vänds upp och ner.Självklart kan man bli upprörd.Men han blir så arg och humöret är fruktansvärt.Blir hotfullt i luften.Slutar ofta med att jag tar på mig skulden.För att lugna situationen.Fast det inte änns handlar om oss.Kan faktiskt vara vad som helst.Om han missuppfattat något så är det hela havet stormar.I stället för att rätta till det med vanligt hövligt samtal.Det här kommer som små bomber.Han blir elak och hela ansiktet förändras.Närdet sker ser han och hör inget.Dagen efter är han som ett lamm.Blir tvärra kast.När det också kommer helt plötsligt och när som helst.

  • Svar på tråden Min man har sådana humör svängningar.Det är som en bergodalbana.Det ställer till det.Så det blir svårt på alla sätt och förstör.
  • Anonym (psyki­sk missha­ndel)
    Sat 3 Aug 2019 09:05
    #59

    Han ska inte få trycka ner er mer!

  • Anonym (Hmmm kvinna­) Trådstartaren
    Sun 4 Aug 2019 10:09
    #60
    +1
    Anonym (psykisk misshandel) skrev 2019-08-03 09:05:46 följande:

    Han ska inte få trycka ner er mer!


    Nej det räcker nu.Har i många år haft hälsoproblem.Men förstår nu att det hänger i hop med hur jag levt.Inte och leka med.Min kropp,knopp och själ har fått nog.Min kropp vill inte mer.
  • Anonym (psyki­sk missha­ndel)
    Sun 4 Aug 2019 10:15
    #61
    Anonym (Hmmm kvinna) skrev 2019-08-04 10:09:21 följande:
    Nej det räcker nu.Har i många år haft hälsoproblem.Men förstår nu att det hänger i hop med hur jag levt.Inte och leka med.Min kropp,knopp och själ har fått nog.Min kropp vill inte mer.
    Så bra att du nu tar kliv i ny riktning! Du förtjänar ett bra liv.
  • Sun 4 Aug 2019 11:45
    #62
    Anonym (Hon) skrev 2019-07-16 08:38:03 följande:

    Min sambo kunde också bli helt galen om han kände sig kritiserad. Det var alltid jag som *startade*

    Han skrek när jag försökte prata, han stängde in sig och var tyst i flera dagar, ibland gjorde han även slut.

    Jag försökte på alla sätt få honom att förstå men han bara tolkade mig på sitt egna kränkta sätt.

    För ca 1 år sedan när han gjorde slut igen så bestämde jag mig för att jag inte kan leva sådär. Jag vill ha en fin relation där man kan prata om allt. Så jag bestämde mig för att detta var sista gången. Så jag började leta lägenhet/ sov borta. 

    Försökte inte prata med honom.

    Då hörde han av sig tillslut och bad om ursäkt. 

    Jag förklarade att jag inte vill mer. För jag vet att om jag förlåter honom så kommer det att hände igen och igen och jag vill inte leva i en relation där jag trippar på tå i rädsla för att han ska börja skrika och gapa. 

    Det är slut på riktigt nu.

    Han satt hemma ensam ett tag och sedan började hans beteende gå upp för honom. Han förklarade exakt för mig alla fel han gjort och att han tycker att det är avskyvärt. Jag gav honom en chans till. Vi bestämde oss för att börja kommunicera.

    Boka in möten där vi ska utvärdera hur vi känner/mår.

    All hans ilska är borta. Vi har inte bråkat sedan den dagen. 1 år sedan. 

    Du måste visa att du menar allvar. Kan han inte hantera sina problem själv så får han gå på KBT. Det kommer inte bli bättre annars.


    Jag upplever precis samma som TS och har levt i relationen i fem år. Två barn tillsammans. För en vecka sedan så sa jag att jag vill separera. Vi har försökt med familjerådgivning i flera år och i våras så sa jag tydligt att om han inte slutar med de kränkande kommentarerna så fort jag har en annan åsikt än honom så kommer jag att lämna. Det har nu visat sig att han inte ens hört vad jag sagt hos familjerådgivningen trots att vår rådgivare till och med upprepat - det är väldigt viktigt att du lyssnar vad hon säger nu. Han har istället hakat upp sig på att han känner sig kränkt då det inte enbart kan vara hans fel.

    Men när jag sa att jag tittat på en lägenhet, tog av mig min förlovningsring och bröt förlovningen, först då gick det upp för honom. Han sa att han blev chockad och att han inte fått en chans att ändra sig. Men precis som du, anonym (hon) nämner så var det första gången någonsin han bad om ursäkt och man märkte faktiskt att han menade det. Han sa att han inte känner igen sig själv och har gått med på att söka hjälp. Jag har gått med på att stötta honom i det och därför ge honom en sista chans under förutsättning att han står vid sitt ord och fanatiskt tar hjälp.

    Blir så glad av att läsa din kommentar, anonym (hon), tidigare har jag aldrig lyckats höra någon där det faktiskt ändrat sig men din historia ger hopp. Jag vet att de flesta har svårt att ändra sitt beteende men vår historia verkar lika och jag hoppas att även min partner ska kunna ändra på sig. Går det att komma i kontakt med dig? Skriv gärna till mig i pm, tack!!
  • Anonym (bs)
    Sun 4 Aug 2019 14:01
    #63
    +1
    Ensammamma2016 skrev 2019-08-04 11:45:45 följande:
    Jag upplever precis samma som TS och har levt i relationen i fem år. Två barn tillsammans. För en vecka sedan så sa jag att jag vill separera. Vi har försökt med familjerådgivning i flera år och i våras så sa jag tydligt att om han inte slutar med de kränkande kommentarerna så fort jag har en annan åsikt än honom så kommer jag att lämna. Det har nu visat sig att han inte ens hört vad jag sagt hos familjerådgivningen trots att vår rådgivare till och med upprepat - det är väldigt viktigt att du lyssnar vad hon säger nu. Han har istället hakat upp sig på att han känner sig kränkt då det inte enbart kan vara hans fel.

    Men när jag sa att jag tittat på en lägenhet, tog av mig min förlovningsring och bröt förlovningen, först då gick det upp för honom. Han sa att han blev chockad och att han inte fått en chans att ändra sig. Men precis som du, anonym (hon) nämner så var det första gången någonsin han bad om ursäkt och man märkte faktiskt att han menade det. Han sa att han inte känner igen sig själv och har gått med på att söka hjälp. Jag har gått med på att stötta honom i det och därför ge honom en sista chans under förutsättning att han står vid sitt ord och fanatiskt tar hjälp.

    Blir så glad av att läsa din kommentar, anonym (hon), tidigare har jag aldrig lyckats höra någon där det faktiskt ändrat sig men din historia ger hopp. Jag vet att de flesta har svårt att ändra sitt beteende men vår historia verkar lika och jag hoppas att även min partner ska kunna ändra på sig. Går det att komma i kontakt med dig? Skriv gärna till mig i pm, tack!!
    Det där känns inte bra, förr eller senare går dessa män tillbaka till sina beteende, så fort dom känner si gsäkra på er så kommer dom återgå, det kan ta år men sen sitter ni där.

    Ni har gått hos rådgivare men han blir 'chockad' och har inte fått en chans? Nej han manipulerar dig
  • Anonym (Åh)
    Mon 5 Aug 2019 05:28
    #64
    +1

    Det jag trodde var humörsvängningar har jag i efterhand kommit på var psykisk misshandel.

    Har bara läst TS men precis som du fick jag gå på helspänn, vara beredd på ett vredesutbrott från klar himmel och det låg alltid på mig att försöka lappa ihop allting. Kan inte räkna gångerna jag legat och bett om ursäkt till en skrikgråtande mansbebis efter ett bråk om ingenting som han startat och drivit på.

    Efter en liten stund var allt glömt och frid och fröjd igen. Det högljudda och uppslitande bråket vi precis haft var inget att bry sig om för han hade ju inte menat något av det hemska han sagt...

    Fy fan. Hade jag vetat mer om psykisk misshandel innan, eller om man inte blivit itutad den idiotiska, farliga lögnen ?bådas fel om två träter? sedan barnsben, så hade jag nog gett upp tidigare.

    Ett råd till dig TS, har han inte börjat bete sig rimligt nu så har han helt uppenbart inget intresse att göra det. Som varandes en person som inte vill skada andra tror man ju att andra också funkar så men så är det inte med dessa män: som din sambo och mitt ex. De tycker att deras beteende är helt normalt. Jag förstår att du lämnat honom nu. Ju mer distans du får till alltihop desto mer nöjd kommer du vara med beslutet. All styrka till dig!

  • Anonym (Åh)
    Mon 5 Aug 2019 05:45
    #65
    +2

    Läst tråden nu och vill tillägga: det verkar vara ett mönster hos dessa män att ta sig i kragen inför fullbordat faktum. När mitt ex förstod att jag VERKLIGEN var på väg bort (jag hade träffat en annan) så var tonen helt ändrad, plötsligt gick det att samtala om viktiga grejer i normal samtalston, för första gången någonsin i förhållandet! Är inte det konstigt?

    Han påstod något i stil med att ?fattade inte att det var allvar? men hur trög får man vara? Är det inte ?allvar? att dela livet med en människa man påstår sig älska? Vad säger det om relationen att man inte tycker den människan är värd att behandla väl?

    Men så visar det sig såklart att förändringen bara var spel för gallerierna, så fort han fattat att det inte går vägen kom de kränkande tillmälena igen. Samma mönster som hos flera av er. Vill tacka alla i tråden som delat med sig!

  • Anonym (Hmmm kvinna­) Trådstartaren
    Tue 6 Aug 2019 10:10
    #66

    Jag reser bort i dag och ska andas och få vara lite fri med mina barn.Blir skönt att bara få vara en liten stund.

  • Anonym (psyki­sk missha­ndel)
    Tue 6 Aug 2019 14:59
    #67
    Anonym (Hmmm kvinna) skrev 2019-08-06 10:10:14 följande:

    Jag reser bort i dag och ska andas och få vara lite fri med mina barn.Blir skönt att bara få vara en liten stund.


    vad härligt. njut av det!
  • Anonym (Hmmm kvinna­) Trådstartaren
    Wed 7 Aug 2019 07:23
    #68

    Vaknat upp tidigt här.Alla sover.Har haft svårt och sova.Men råkade komma åt en ljudbok.Den heter helvetet jag kallade kärlek.Känner igen mig mycket i den.Inser att även jag måste jobba på mig själv.Men blivit drenerad i många år och varit kraftlös.Jag kan aldrig mer tilllåta mig själv att tassa runt någon som jag gjort.De bryter ner inuti.Har mycket och ta tag i.Men även att få bli lämmnad i fred.Vi har barn.Så de på sikt måste vi snacka om.Men han själv måste fixa sitt liv För det är ohållbart för kidsen att vara i den miljön.Har mailat med en kvinna för att få rådgivning.Men någon tillbaka gång blir det aldrig.Jag är klar.Vill orka för barnen och det gör jag.Men är matt inuti.

  • Anonym (psyki­sk missha­ndel)
    Fri 9 Aug 2019 20:30
    #69
    Anonym (Hmmm kvinna) skrev 2019-08-07 07:23:48 följande:

    Vaknat upp tidigt här.Alla sover.Har haft svårt och sova.Men råkade komma åt en ljudbok.Den heter helvetet jag kallade kärlek.Känner igen mig mycket i den.Inser att även jag måste jobba på mig själv.Men blivit drenerad i många år och varit kraftlös.Jag kan aldrig mer tilllåta mig själv att tassa runt någon som jag gjort.De bryter ner inuti.Har mycket och ta tag i.Men även att få bli lämmnad i fred.Vi har barn.Så de på sikt måste vi snacka om.Men han själv måste fixa sitt liv För det är ohållbart för kidsen att vara i den miljön.Har mailat med en kvinna för att få rådgivning.Men någon tillbaka gång blir det aldrig.Jag är klar.Vill orka för barnen och det gör jag.Men är matt inuti.


    Det lär ju ta tid innan du är tillbaka i ditt gamla jag igen. Men det kanske går att acceptera? Det är en process, men processen leder till frihet i hjärtat.

    Kanske nu när du är på semester tillåter du dig att känna hur trött du är?
  • Anonym (Hmmm kvinna­) Trådstartaren
    Sat 10 Aug 2019 12:15
    #70
    Anonym (psykisk misshandel) skrev 2019-08-09 20:30:56 följande:

    Det lär ju ta tid innan du är tillbaka i ditt gamla jag igen. Men det kanske går att acceptera? Det är en process, men processen leder till frihet i hjärtat.

    Kanske nu när du är på semester tillåter du dig att känna hur trött du är?


    Acceptera gör jag.Men det tar tid.Nu bara är vi här i solen.Alla går i sin lunk utan att tassa.Gå på helspänn.Fattar också att kroppen som sagt tagit stryk.Att aldrig kunna vara jag.
  • Anonym (psyki­sk missha­ndel)
    Sat 10 Aug 2019 13:47
    #71
    Anonym (Hmmm kvinna) skrev 2019-08-10 12:15:52 följande:
    Acceptera gör jag.Men det tar tid.Nu bara är vi här i solen.Alla går i sin lunk utan att tassa.Gå på helspänn.Fattar också att kroppen som sagt tagit stryk.Att aldrig kunna vara jag.
    ja tar säkert tid att ställa om.
Svar på tråden Min man har sådana humör svängningar.Det är som en bergodalbana.Det ställer till det.Så det blir svårt på alla sätt och förstör.