• Anonym (Ev nörd)

    Nörd eller gentleman?

    Jag har hört kvinnor klaga på att män inte är gentlemän i tillräckligt hög utsträckning, i vårt jämställda samhälle. Vi drar inte ut stolen, öppnar inte dörrar (inkl bildörren) för kvinnan etc.

    Men..., om en kille väl gör detta så balanserar han på en tråd mellan att vara nörd eller gentleman.

    Hur ska ni ha det kvinnor? Är en kille en nörd eller en gentleman när han håller upp dörren eller drar fram stolen?

  • Svar på tråden Nörd eller gentleman?
  • Anonym (Cissi)

    En del vill ha dörrar öppna och stolar utdragna, andra vill det inte. Man får försöka läsa av situationen. Själv tackar jag inte nej när någon som är starkare eller längre än jag vill hjälpa mig med något som hen har mycket lättare för att göra, men jag vill inte bli behandlad som om jag inte kan öppna en vanlig dörr. Kanske härrör dessa gamla sedvänjor från en tid då dörrar och stolar var tunga saker av massivt trä.

  • Anonym (Gentleman)

    Gentleman såklart! Älskar såna killar som beter sig som män.

  • Anonym (Camilla)

    En nörd för mig är någon som snöat in på ett visst intresse. Beter sig halvknepigt och lite lätt asocial. Ingen man aktivt söker kontakt med. Jämför med tönt och geek.

    En gentleman vet att föra sig. Välvårdad både till språk och sätt. Proper. Vältalig. Omtänksam. Lågmäld och mild. Vill vara sitt bästa jag.

    Så i min värld är det en gentleman som håller upp dörren osv. Å det är så jag vill ha det.

  • Anonym (Beror helt på killen)

    Känner en väldigt manlig/macho kille från Danmark. Han gör alltid sånt och han är inte det minsta nördig, raka motsatsen faktiskt. Sen tycker inte jag att gentleman är motsatsen till nörd utan till tölp.

  • Anonym (A)
    Anonym (Gentleman) skrev 2019-07-14 08:25:22 följande:
    Gentleman såklart! Älskar såna killar som beter sig som män.
    Samma här
  • Tom Araya
    Anonym (Ev nörd) skrev 2019-07-14 08:12:32 följande:

    Jag har hört kvinnor klaga på att män inte är gentlemän i tillräckligt hög utsträckning, i vårt jämställda samhälle. Vi drar inte ut stolen, öppnar inte dörrar (inkl bildörren) för kvinnan etc.

    Men..., om en kille väl gör detta så balanserar han på en tråd mellan att vara nörd eller gentleman.

    Hur ska ni ha det kvinnor? Är en kille en nörd eller en gentleman när han håller upp dörren eller drar fram stolen?


    Du verkar inte ha riktigt koll på vad nörd betyder. Det har absolut ingenting att göra med gentlemannaskap.

    Jag anser förövrigt att gentlemannaskap anno 2019 mer handlar om respekt och omtanke än att hålla fast vid en massa förlegade beteenden mot kvinnor.

    Sedan kan man i vissa sammanhang ta till vissa av de artighetsbeteenden som särskilt riktas från man till kvinna för att skapa en romantisk stämning.
  • Kusinen

    Varför skulle det vara nördigt?

    Jag skulle kunna tycka att det vore bakåtsträvande att endast vara artig mot ena könet, men generell artighet är bara trevligt och jag har aldrig hört någon kalla någon som håller upp en dörr eller liknande för nördig. Personligen skulle jag tycka att det vore konstigt om någon drog fram stolen åt mig för att jag skulle sätta mig, det blir bara konstlat om inte ett behov finns, men hålka upp dörrar pch liknande tycker jag att alla kan gör för varandra oavsett kön.

  • sextiotalist
    Anonym (Camilla) skrev 2019-07-14 08:27:05 följande:

    En nörd för mig är någon som snöat in på ett visst intresse. Beter sig halvknepigt och lite lätt asocial. Ingen man aktivt söker kontakt med. Jämför med tönt och geek.

    En gentleman vet att föra sig. Välvårdad både till språk och sätt. Proper. Vältalig. Omtänksam. Lågmäld och mild. Vill vara sitt bästa jag.

    Så i min värld är det en gentleman som håller upp dörren osv. Å det är så jag vill ha det.


    Håller med om ena delen, snöat in sig. Men inte resten. En nörd (skulle nog säga de flesta) fixar det sociala spelet, vara öppet, vältalig etc.

    Du har klart anammat nidbilden av en nörd.
  • Anonym (Supernörden)

    Jag håller gärna upp dörren för en vacker female.
    Jag hjälper henne gärna med annat också. räcka henne shampoot i duschen, ta på henne bh:n, osv.

  • Anonym (Camilla)
    sextiotalist skrev 2019-07-15 06:42:43 följande:

    Håller med om ena delen, snöat in sig. Men inte resten. En nörd (skulle nog säga de flesta) fixar det sociala spelet, vara öppet, vältalig etc.

    Du har klart anammat nidbilden av en nörd.


    Japp! Schabloniserar båda bilderna för att påvisa skillnaderna. Nördar och gentlemän kommer ju i alla skepnader. En kombo av dem båda är ju ascharmigt!
  • sextiotalist
    Anonym (Camilla) skrev 2019-07-15 08:38:10 följande:
    Japp! Schabloniserar båda bilderna för att påvisa skillnaderna. Nördar och gentlemän kommer ju i alla skepnader. En kombo av dem båda är ju ascharmigt!
    Absolut, det är jättecharmigt.
Svar på tråden Nörd eller gentleman?