• Sun 14 Jul 2019 10:04
    473 visningar
    6 svar
    6
    473

    Sjukpenningnivå vs lägtsanivå?

    Försöker förstå mig på försäkringskassan,går sådär..

    Ska gå hem 60 dagar innan bf pga tungt jobb. hur fyller man i kalendern på försäkringskassan? Anledningen är ju gravid och omfattning 100% antar jag men ska man välja sjukpenningnivå eller lägtsanivå? Och jobbar aldrig helger på mitt jobb så ska man välja lör och sön också eller hoppa över dom dagarna i kalendern?

    Läst en massa guider och info men fattar fan inte något av det. 
    Kanske någon här kan förklara enkelt? 
    Ni lär ju vara många som redan gått igenom detta.

    Mvh förvirrad 

  • Svar på tråden Sjukpenningnivå vs lägtsanivå?
  • Sun 14 Jul 2019 11:07
    #1

    Halloj! Ja, lite svårt är det:) Du kan inte använda lägstanivå dagarna fören du använt ett visst antal av sjukpenningsnivå dagarna, minns inte hur många dock men det är rätt många. Du kan ta ut hur många dagar i v du vill så vill du ha ers för lör och sön också kryssar du i dom. Vet inte hur reglerna är innan BF men har du sökt graviditetspenning? Jag är frisör och fick det 30 dagar innan. Lycka till!

  • Sun 14 Jul 2019 15:35
    #2

    tack för svar Glad har skickat in ansökan om graviditetspenning men visst dras det väl inte dagar från föräldraledigheten då va? utan det måste ju vara något utöver det.? Usch vilken dålig koll jag känner att jag har,blir helt uppstressad Obestämd

  • Sun 14 Jul 2019 15:48
    #3

    Om arbetet är för tungt för en graviditet ska du givetvis ta graviditetspenning. Du måste ju bli beviljad det först. Graviditetspenning är utöver föräldrapenningen. Det är ju dumt att slösa f-dagar om du inte måste. F-dagar innan födseln tar man bara om man vill sluta jobbet tidigare och om man inte blir beviljad graviditetspenning.

    Om du inte får graviditetspenning men ändå vill ta ledigt innan så måste du ta f-dagar på sjukpenningsnivå(SGI). Lägstanivå-dagarna kan man börja ta ut när man tagit 180 SGI-dagar. Du kan ta ut upp till 7 dagar per vecka eller mindre. Det beror ju på hur mycket pengar du behöver per månad. 7 dagar per vecka blir ca 80% av din heltidslön. Man kan välja alla dagar, även helger oavsett om man arbetar då eller ej.

  • Sun 14 Jul 2019 18:37
    #4
    Annapanna87 skrev 2019-07-14 15:35:05 följande:
    tack för svar Glad har skickat in ansökan om graviditetspenning men visst dras det väl inte dagar från föräldraledigheten då va? utan det måste ju vara något utöver det.? Usch vilken dålig koll jag känner att jag har,blir helt uppstressad Obestämd

    Jo, dina föräldradagar är till för att du ska kunna vila före förlossningen + vara med ditt barn efter.


    Du har 240 FP-dagar, 195 SGI-dagar + 45 lågnivådagar. Partnern har lika många.


    Båda föräldrarna behöver inte ta ut en enda dag under barnets första år, trots att båda kan vara hemma med barnet heltid (eller deltid) om de vill och har råd med detta.

    FK har inte varit helt klara med vad som gäller före barnet föds, när jag pratat med dem om detta... SÅ jag har valt att ta ut SGI-dagar 5 dagar/vecka innan barnet fötts och sen när barnet kommit så har jag låtit bli att ta ut dagar så att jag sparat dagarna till senare.

    När man har tagit ut 180 SGI-dagar för barnet (oavsett vilken förälder som tar ut dagarna) så får man börja ta ut lågnivådagar. Det gör man inte under första året eftersom man hellre sparar dagarna än slösar iväg dem under första året. Eftersom varje lågnivådag är värd så lite pengar är det smartare att ta ut färre SGI-dagar än att ta ut många lågnivådagar under barnets första år. När barnet fyllt 1 år måste man ha inkomst 5 dagar/vecka = kan ta ut lågnivådagar om man inte måste ha pengarna men behöver ta ut fler dagar för att komma upp i 5 dagar/vecka.

  • Sun 14 Jul 2019 21:33
    #5
    AnkiC skrev 2019-07-14 15:48:02 följande:

    Om arbetet är för tungt för en graviditet ska du givetvis ta graviditetspenning. Du måste ju bli beviljad det först. Graviditetspenning är utöver föräldrapenningen. Det är ju dumt att slösa f-dagar om du inte måste. F-dagar innan födseln tar man bara om man vill sluta jobbet tidigare och om man inte blir beviljad graviditetspenning.

    Om du inte får graviditetspenning men ändå vill ta ledigt innan så måste du ta f-dagar på sjukpenningsnivå(SGI). Lägstanivå-dagarna kan man börja ta ut när man tagit 180 SGI-dagar. Du kan ta ut upp till 7 dagar per vecka eller mindre. Det beror ju på hur mycket pengar du behöver per månad. 7 dagar per vecka blir ca 80% av din heltidslön. Man kan välja alla dagar, även helger oavsett om man arbetar då eller ej.


    Tack för svar nu förstår jag nog lite mer. Har skickat in papper från min arbetsgivare som behövs för att få graviditetspennig och försäkringskassan har godkänt den. Så jag har fyllt i uppgifter idag och skickat in så får väl se i veckan om jag har gjort rätt när dom svarar.

    man har mycket kvar att lära..
  • Sun 14 Jul 2019 23:03
    #6
    Annapanna87 skrev 2019-07-14 21:33:19 följande:

    Tack för svar nu förstår jag nog lite mer. Har skickat in papper från min arbetsgivare som behövs för att få graviditetspennig och försäkringskassan har godkänt den. Så jag har fyllt i uppgifter idag och skickat in så får väl se i veckan om jag har gjort rätt när dom svarar.

    man har mycket kvar att lära..


    Ok va bra. Ja då ska du inte ansöka om föräldrapenning hos försäkringskassan för tiden innan födseln. Det gör du från beräknad födelsedatum. Ja det är inte lätt med dessa grejer. Det är en djungel.
Svar på tråden Sjukpenningnivå vs lägtsanivå?