• Anonym (Ledsamtsomfan)

    Lämna sin katt hemma och åka på semester

    Kom i konflikt med svägerskan häromdan. Hon tyckte att man kunde lämna sin katt hemma ensam i en vecka utan bekymmer. Bara någon gick dit och gav mat och vatten. Hur tänker folk? Skaffar man en katt eller annat djur så har man ett ansvar. Fan vad egoistiska människor är. Blir så förbannad.

  • Svar på tråden Lämna sin katt hemma och åka på semester
  • Anonym (L)

    En vecka gör inget tycker jag. Däremot om det hade varit längre.

    Bara någon ser till att komma varje dag och ge mat och vatten samt att gosa med kissen så ser jag inget problem med det. De kommer ju tillbaka efter en vecka, de tänker ju inte lämna katten för alltid.

  • Pierott

    Katt ska ha tillsyn två gånger om dagen, mat, vatten samt skydd för naturens element. Sen att det är moraliskt förkastligt att lämna ett husdjur ensam hemma är en annan diskussion.

  • Anonym (***)
    Anonym (Ledsamtsomfan) skrev 2019-07-14 13:48:57 följande:

    Kom i konflikt med svägerskan häromdan. Hon tyckte att man kunde lämna sin katt hemma ensam i en vecka utan bekymmer. Bara någon gick dit och gav mat och vatten. Hur tänker folk? Skaffar man en katt eller annat djur så har man ett ansvar. Fan vad egoistiska människor är. Blir så förbannad.


    Konflikt?

    Hon tycker inte som du, acceptera det.
  • Anonym (!)

    Det beror på. Är det en innekatt så tycker jag att det är helt fel att lämna den ensam mer än ett dygn.

    Är det en utekatt och man har lucka så att katten kan gå ut och in som den vill så tycker jag att det räcker om någon tittar till katten och ger mat och vatten varje dag. 

  • Anonym (A)
    Pierott skrev 2019-07-14 13:52:54 följande:
    Katt ska ha tillsyn två gånger om dagen, mat, vatten samt skydd för naturens element. Sen att det är moraliskt förkastligt att lämna ett husdjur ensam hemma är en annan diskussion.
    Helt rätt.

    Det skulle jag inte göra.
  • Pierott
    Anonym (!) skrev 2019-07-14 13:56:30 följande:

    Det beror på. Är det en innekatt så tycker jag att det är helt fel att lämna den ensam mer än ett dygn.

    Är det en utekatt och man har lucka så att katten kan gå ut och in som den vill så tycker jag att det räcker om någon tittar till katten och ger mat och vatten varje dag. 


    Det handlar inte om vad som räcker. Vi har lagar vad gäller tillsyn av katter!
  • Anonym (Ledsamtsomfan)
    Anonym (***) skrev 2019-07-14 13:55:47 följande:

    Konflikt?

    Hon tycker inte som du, acceptera det.


    Ska jag acceptera föräldern som tycker det är okej att lämna en bebis i bilen ensam. Det tar ju bara en stund i affären..

    Bara för att man har en åsikt så är den inte rätt. I detta fallet finns det lagar. Och även moral sim pierrot var inne på. En katt är ensamdjur men det betyder inte att den vill vara själv eller är osocial. En gammal katt eller kattunge ska tex aldrig lämnas ensam tex. Sjukdomar kan komma plötsligt.

    Det ÄR egoistiskt att åka iväg och lämna kvar katten. Även om man har delade åsikter så är faktiskt semester som innebär att katten får vara ensam, endast för människans njutning.
  • Anonym (.)
    Anonym (***) skrev 2019-07-14 13:55:47 följande:
    Konflikt?

    Hon tycker inte som du, acceptera det.
    Fast så där fungerar det inte i verkligheten, i samhället finns det lagar och regler som man måste följa, personliga åsikter om saker spelar ingen roll.

Svar på tråden Lämna sin katt hemma och åka på semester