• Anonym (Orolig)

    Cancer - eller spiralen som spökar?

    Är otroligt rädd just nu. Ska försöka göra en lång historia kort, men ändå börja från början.

    Jag har fött tre barn vaginalt, inga förlossningsskador - aldrig blivit sydd. Barnen födda 2009, 2011 och 2014.

    Satte efter sista barnet in en kopparspiral. Senaste cellprovet togs i början av den graviditeten, sept. 2013 utan anmärkning.

    Har sedan en tid känt av en molande smärta/värk och tyngdkänsla i underlivet. Upplever svullnad i mellangården, samt ett tryck neråt - som om man vore nyförlöst. Trodde det var framfall, och har därför bokat en till till gyn för koll av detta (är på tisdag den 16/7).

    Jag har ont vid samlag (som när mannen stöter för djupt och slår i cervix, fastän det liksom inte är så djupt) samt blöder litegrann efter samlag.

    Var i veckan hos BM på min ?vanliga? mottagning (de är privata, därför två olika ställen) och hon försökte ta ut min spiral utan att lyckas då trådarna krupit upp. Hon tyckte heller inte alls att det såg ut att vara någon prolaps.

    Vad hon däremot såg, var att det var dags för cellprov vilket gjordes. Det gjorde ont (vilket tydligen inte är normalt) och min tapp var väldigt lättblödande. I detta upplevde jag att BM fick ett annat ansiktsuttryck, och hon sa flera gånger att det var VÄLDIGT bra att jag redan hade en tid på G till gyn.

    Cellprovet tar 4 månader (!!) att få svar på....

    Jag är just nu livrädd. Kan verkligen spiralen ställa till det såhär mycket i kroppen, bara sådär helt plötsligt? Har ju haft den i över 5 år utan att känna av detta. Att googla mina symtom ger inget vidare tryggt ?besked?.

    Någon annan som varit med om samma sak, eller något liknande, och skulle vilja berätta?

  • Svar på tråden Cancer - eller spiralen som spökar?
  • ttr

    Som en läkare sa till oss på en föreläsning - "allt kan vara cancer men oftast är det något annat".

    Du har flera jobbiga veckor framför dig (hoppas verkligen att det inte blir 4 månader) men försök att låta bli att googla - det hjälper inte. Däremot skulle jag boka tid hos en gynekolog för en undersökning. Hoppas att du får ett lugnande besked snart och får ordning på spiralen och dina besvär.

  • Anonym (Orolig)

    Ja, jag har en tid redan på tisdag. Men BM på barnmorskemottagningen bad mig kolla om sjukhuset hade andra handläggningstider vad gäller cellproverna, som BM uttryckte: ?då de ju har primäransvaret över de sjuka och inte tar rutinproverna på samma sätt som vi gör.? Hon ville alltså att jag tar ett till cellprov på sjukhuset, om det är så att det fixar provsvaren snabbare. Kändes väldigt oroväckande när hon sade så!

  • ttr

    Klart man blir orolig men skönt att du redan har en tid så väntan inte blir lång. Hoppas att läkare du ska träffa ger mer info vad som kan vara avvikande. Att leva i ovisshet är ofta jobbigare än att få en diagnos. Håller tummarna för dig.

  • Anonym (Anna)

    Hoppas du får lugnande besked snart. Att svar på cellprov skulle ta fyra månader, stämmer det? 6-8 vekor brukar det stå men ibland går det snabbare. Tror det tog runt 3 veckor sist för mig men kan ju iofs ta längre tid under sommaren. Kanske beror på var man bor också.

    Nyfiken fråga, hur kunde BM se att det var dags för cellprov? Kan man liksom se med blotta ögat om något är avvikande?

  • Anonym (Orolig)

    Anna,

    Enligt BM är det upp till fyra månader här i Västra Götaland, ja. Känns ju helt orimligt men....

    hehe, kanske uttryckte mig otydligt! Hon såg det i sitt journalsystem på datorn alltså :)

  • Anonym (Orolig)

    Tack för svar! Tyvärr är det endast BM jag träffar på tisdag, men får hoppas på snabb handläggning och ev remiss osv. Har otroligt ont nu, riktigt moler och trycker. Oerhört påfrestande psykiskt inte minst.


    ttr skrev 2019-07-14 20:02:17 följande:

    Klart man blir orolig men skönt att du redan har en tid så väntan inte blir lång. Hoppas att läkare du ska träffa ger mer info vad som kan vara avvikande. Att leva i ovisshet är ofta jobbigare än att få en diagnos. Håller tummarna för dig.


  • Anonym (Annika)

    Hej

    Jag tillhör dem som förra året fick ett negativt besked vid en gynokologkontroll och efter provsvar.

    Du kommer inte att genom att läsa vad folk svarar i denna tråden få svar på det som oroar dig. Inte ens läkarna ger besked innan testresultat finns pga att de inte vet.

    Men du ska veta att OM det finns det minsta tecken vid undersökning på att något kanske är fel så går allting mycket snabbare. Ett snabbt vårdförlopp inleds fall i fall testresultaten skulle vara negativa för dig. Detta för att du snabbt ska få behandling OM det är så illa.

    Det kan mycket väl vara spiralen som ställer till besvär för dig. Jag vet att det är svårt, men försök att koppla bort allt innan tisdag. Kram.

  • McIris

    Skulle gissa att bm såg att det inte såg ut som det skulle. Betyder dock inte att det är cancer för det.

    Ring en gynekolog och gör en ordentlig undersökning! Nån måste ju finnas även om det är liten ort? Privat?

  • Anonym (Annika)
    McIris skrev 2019-07-15 00:14:36 följande:

    Skulle gissa att bm såg att det inte såg ut som det skulle. Betyder dock inte att det är cancer för det.

    Ring en gynekolog och gör en ordentlig undersökning! Nån måste ju finnas även om det är liten ort? Privat?


    Står ju att hon bokat tid hos gynekolog på tisdag..
  • Anonym (Kakan)

    Det luriga med att bara ta cellprov när man är lättblödande är att proverna tvättas på labbet för att få bort blodrester. Dessvärre tvättas även många andra celler bort, inklusive cellförändringar. Be om en biopsi! Väntetiden på svar i Västra Götaland är lång, flera månader pga bristen på patologer.

Svar på tråden Cancer - eller spiralen som spökar?