• sextiotalist

    Hjälp sonen och mig med en fråga, shot

    Alltså när började dessa komma. Jag har inget minne av dessa från 80-talet.

  • Svar på tråden Hjälp sonen och mig med en fråga, shot
  • Limajo

    När jag flyttade hemifrån och gick på högskolan i början av 90-talet var turkisk peppar-shots mm supertrendigt. Och hot shots! Jag kan minnas hur klibbigt det var... :)

  • AniieeHär

    Egentligen är det ju bara ett annat ord för en hutt, så.... någong gång på..... ever.... 

    Det som i dagens mening ses som en shot (eller en mini-drink) eller en "shooter" som det kallades från början, dök upp i USA på 70-talet som en del av party-drog-kulturen.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • BurningDiamond
    sextiotalist skrev 2019-07-14 20:25:34 följande:

    Alltså när började dessa komma. Jag har inget minne av dessa från 80-talet.


    Nubbe är väl en typ av shot, och det har väl funnits så länge det funnits dryckeskärl kan tänka...
  • sextiotalist
    BurningDiamond skrev 2019-07-17 11:17:27 följande:
    Nubbe är väl en typ av shot, och det har väl funnits så länge det funnits dryckeskärl kan tänka...
    Det tyckte sonen också, men jag håller inte riktigt med där. Shot är för mig inget man tar till sillmackan eller julbordet, utan mer i så fall aperetif, men det är ju mer något man smuttar på, dricker långsamt. shoten ska väl drickas rätt snabbt (och dessutom inte serveras till mat)
  • Fiona M

    Smaksatta shots var väldigt vanligt i mitten av 90-talet, men innan dess vet jag inte. Kändes som mina föräldrar tyckte just smaksättningen var konstig när vi pratade om det (men så har de aldrig varit spritkonsumenter direkt).

  • sextiotalist
    Fiona M skrev 2019-07-17 11:21:10 följande:

    Smaksatta shots var väldigt vanligt i mitten av 90-talet, men innan dess vet jag inte. Kändes som mina föräldrar tyckte just smaksättningen var konstig när vi pratade om det (men så har de aldrig varit spritkonsumenter direkt).


    Jag har inget minne av att man beställde shots i baren när jag var ute på 80-talet. Tog man något än öl eller vin, så var det en drink eller whiskey/konjak. Det senare kan jag knappast kalla för shots.

  • AniieeHär
    sextiotalist skrev 2019-07-17 11:19:40 följande:
    Det tyckte sonen också, men jag håller inte riktigt med där. Shot är för mig inget man tar till sillmackan eller julbordet, utan mer i så fall aperetif, men det är ju mer något man smuttar på, dricker långsamt. shoten ska väl drickas rätt snabbt (och dessutom inte serveras till mat)
    Låter som att du druckit nubbe fel hela livet =P

    (nej, det finns inget "rätt och fel" i hur man väljer att förtära sin mat och dryck, men nubbe är en annat ord för sup och den sväljer man i regel hel (eller halv... eller... osv....))
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • EmberEyes
    sextiotalist skrev 2019-07-17 11:19:40 följande:
    Det tyckte sonen också, men jag håller inte riktigt med där. Shot är för mig inget man tar till sillmackan eller julbordet, utan mer i så fall aperetif, men det är ju mer något man smuttar på, dricker långsamt. shoten ska väl drickas rätt snabbt (och dessutom inte serveras till mat)
    Kanske definitionsfråga. För mig är en shot något du dricker i ett svep och i mindre mängd. Oavsett om det är till frukost (ingefära-shot t. ex.), till julbordet eller på nattklubben.
  • sextiotalist
    EmberEyes skrev 2019-07-17 11:36:57 följande:
    Kanske definitionsfråga. För mig är en shot något du dricker i ett svep och i mindre mängd. Oavsett om det är till frukost (ingefära-shot t. ex.), till julbordet eller på nattklubben.
    Hittade en definition förresten

    Shots är små snabba drinkrecept som drickes snabbt - "shottas". Shotsen spänner över alltifrån relativt avancerade recept med skiktningar till väldigt enkla. En shotsbricka eller två är så gott som alltid välkommet på förfesten. Att blanda egna shots är inte så svårt som man kan tro. Allt du behöver för att hälla upp shots med elegant åtskilda lager är ett välförsett barskåp, en stadig hand och några vänner att dela shotsen med såklart. (http://www.dricka.se/drinkar/shots/)

    Nja, inte ens där kan jag koppla shots till nubbe.
    Däremot är vi eniga, båda innehåller alkohol :).
  • EmberEyes
    sextiotalist skrev 2019-07-17 11:40:20 följande:
    Hittade en definition förresten

    Shots är små snabba drinkrecept som drickes snabbt - "shottas". Shotsen spänner över alltifrån relativt avancerade recept med skiktningar till väldigt enkla. En shotsbricka eller två är så gott som alltid välkommet på förfesten. Att blanda egna shots är inte så svårt som man kan tro. Allt du behöver för att hälla upp shots med elegant åtskilda lager är ett välförsett barskåp, en stadig hand och några vänner att dela shotsen med såklart. (http://www.dricka.se/drinkar/shots/)

    Nja, inte ens där kan jag koppla shots till nubbe.
    Däremot är vi eniga, båda innehåller alkohol :).
    Vi är nog inte överens där heller, jag godkänner shots utan alkohol, ingefära-shot som jag nämnde i mitt inlägg är ett exempel. Tungan ute
  • sextiotalist
    EmberEyes skrev 2019-07-17 11:52:04 följande:
    Vi är nog inte överens där heller, jag godkänner shots utan alkohol, ingefära-shot som jag nämnde i mitt inlägg är ett exempel. Tungan ute
    Ja självklart, där får jag backa (tar ingefärsshot varje morgon och rödbetshot innan jag ska springa)
    /Anonym pudlare ;)
Svar på tråden Hjälp sonen och mig med en fråga, shot