• Jeahla

    Besök hos djuruppfödare

    Ok jag ska försöka förklara detta så enkelt som möjligt. Om du är genuint intresserad av att köpa tex en katt. Alltså Du har tänkt igenom noga och har Bestämt er för att skaffa katt, Då är ni jättevälkomna att komma och titta på kattungarna. Men om ni har tråkigt, inget att göra tex. en söndag eftermiddag och vill ta ut barnen på något, gå till ett zoo. Detta kanske chockar er men djuruppfödare har också ett liv och det livet går inte ut på att underhålla uttråkade människor.

    Har du inte bestämt dig för om du ska köpa en katt eller inte, fundera färdigt hemma och kontakta sen en uppfödare efter att du bestämt dig. Har du tråkigt på semestern eller helgen, besök ett zoo inte en uppfödare.

    Såå är vi överens?

  • Svar på tråden Besök hos djuruppfödare
  • Anonym (tvärt om)

    Jag är hunduppfödare och säger precis tvärt om! Om ni funderar på att skaffa en hund, och är intresserad av rasen jag föder upp, så kom gärna över och hälsa på hundarna jag har hemma och prata. Jag bjuder gärna på en kopp kaffe eller glas saft till ungarna och någon kaka eller så. Att köpa ett djur är ett jättestort beslut som påverkar hela livet under många år framöver och det är absolut inget tvång på att ni ska ha bestämt er. Ni måste så klart få känna efter och höra er för, få en  bild om hur det är.

    Men jag vill gärna att ni har ringt och presenterat er och bestämt dag innan ni kommer. Det är mycket smidigare än att bara dyka upp och så kanske ingen är hemma.

  • BurningDiamond

    Jag har 4 husdjur. Jag har haft kontakt med och träffat 3-5 uppfödare inför köpet av varje djur.

    Alla uppfödare jag träffat har velat (insisterat på) att ses minst en gång, helst fler, inför köp, och även rekommenderat att jag kontaktar/träffar andra uppfödare för att inte bara hitta "rätt" ras och "rätt" individ, utan även "rätt" uppfödare som man klickar med och har kompatibla värderingar kring djurägandet.

    Jag har även haft kontakt med och blivit inbjuden att hälsa på uppfödare av raser jag inte varit intresserad av att skaffa, fast inte under valp-tid, för att lära känna rasen bättre. Generellt så ser uppfödare sig som ambassadörer för sin ras, och tycker det är kul att "introducera" sin ras för noviser.

  • BurningDiamond
    Anonym (tvärt om) skrev 2019-07-14 21:00:14 följande:

    Jag är hunduppfödare och säger precis tvärt om! Om ni funderar på att skaffa en hund, och är intresserad av rasen jag föder upp, så kom gärna över och hälsa på hundarna jag har hemma och prata. Jag bjuder gärna på en kopp kaffe eller glas saft till ungarna och någon kaka eller så. Att köpa ett djur är ett jättestort beslut som påverkar hela livet under många år framöver och det är absolut inget tvång på att ni ska ha bestämt er. Ni måste så klart få känna efter och höra er för, få en  bild om hur det är.

    Men jag vill gärna att ni har ringt och presenterat er och bestämt dag innan ni kommer. Det är mycket smidigare än att bara dyka upp och så kanske ingen är hemma.


    Så klart bokar man tid! Eller? En uppfödare är väl inget zoo (som iofs också har öppettider när besökare är välkomna). Väldigt märkligt att bara stå på en okänd människas tröskel och säga "hej, jag vill titta på dina hundar/katter/alpackor/etc".
Svar på tråden Besök hos djuruppfödare