• kevinpro2001

    Relation

    Är det acceptabelt för någon som är född 2001 och 2005 att ha en kompis relation med varandra UTAN något intimt involverat? Vad tror ni ens föräldrar säger om det?

    Snälla svara och jag hoppas verkligen administrationen på familjeliv förstår mitt problem och inte blockerar mig för att jag skapar en simpel tråd. 

  • Svar på tråden Relation
  • Anonym (Tveksamt)

    Jag är tveksam...

    I antal år skiljer det sig inte så mycket men ändå på något sätt i ålder. En artonåring är på väg in i vuxenlivet och en fjortonåring på väg att lämna barndomen.

    Hade varit lite orolig som förälder till fjortonåringen.

  • Pierott
    Anonym (Tveksamt) skrev 2019-07-14 21:32:41 följande:

    Jag är tveksam...

    I antal år skiljer det sig inte så mycket men ändå på något sätt i ålder. En artonåring är på väg in i vuxenlivet och en fjortonåring på väg att lämna barndomen.

    Hade varit lite orolig som förälder till fjortonåringen.


    Beror väl mycket på det mentala. Barn i den åldern brukar inte "finna" varandra om dom inte har nånting naturligt gemensamt.
  • Anonym (:/)

    Också tveksam. Stor skillnad på 14 och 18 år...Vad har man ens gemensamt för intressen och tankar? Jag har absolut inget emot åldersskillnad när det handlar om två Vuxna människor, när 14 år då är man inte så värst mogen som man kanske vill framstå och tro..

  • kevinpro2001
    Anonym (:/) skrev 2019-07-14 21:38:26 följande:

    Också tveksam. Stor skillnad på 14 och 18 år...Vad har man ens gemensamt för intressen och tankar? Jag har absolut inget emot åldersskillnad när det handlar om två Vuxna människor, när 14 år då är man inte så värst mogen som man kanske vill framstå och tro..


    Jo det förstår jag. Men jag resonerar det som att unga i tonåren är långt från att bli färdigutvecklade då det är vetenskapligt bevisat att man är full mogen vid 24-25 års ålder. Jag går liksom i skolan och har liksom samma intressen som jag hade för 5 år sedan. Alla är ju olika mogna för olika åldrar och om vi ska följa normen så är väl jag ganska omogen för min ålder. Jag själv ser det inte som ett problem men jag är ju främst orolig för vad andra tycker.

    Det verkar som att människor har ett större problem med att en 14-15 åring är kompis med en 17-18 åring än att en 18 åring har ett förhållande med en 68 åring. 
  • kevinpro2001
    Anonym (Tveksamt) skrev 2019-07-14 21:32:41 följande:

    Jag är tveksam...

    I antal år skiljer det sig inte så mycket men ändå på något sätt i ålder. En artonåring är på väg in i vuxenlivet och en fjortonåring på väg att lämna barndomen.

    Hade varit lite orolig som förälder till fjortonåringen.


    Jo det förstår jag. Men jag resonerar det som att unga i tonåren är långt från att bli färdigutvecklade då det är vetenskapligt bevisat att man är full mogen vid 24-25 års ålder. Jag går liksom i skolan och har liksom samma intressen som jag hade för 5 år sedan. Alla är ju olika mogna för olika åldrar och om vi ska följa normen så är väl jag ganska omogen för min ålder. Jag själv ser det inte som ett problem men jag är ju främst orolig för vad andra tycker.

    Det verkar som att människor har ett större problem med att en 14-15 åring är kompis med en 17-18 åring än att en 18 åring har ett förhållande med en 68 åring.
  • Anonym (:/)
    kevinpro2001 skrev 2019-07-14 21:45:33 följande:
    Jo det förstår jag. Men jag resonerar det som att unga i tonåren är långt från att bli färdigutvecklade då det är vetenskapligt bevisat att man är full mogen vid 24-25 års ålder. Jag går liksom i skolan och har liksom samma intressen som jag hade för 5 år sedan. Alla är ju olika mogna för olika åldrar och om vi ska följa normen så är väl jag ganska omogen för min ålder. Jag själv ser det inte som ett problem men jag är ju främst orolig för vad andra tycker.

    Det verkar som att människor har ett större problem med att en 14-15 åring är kompis med en 17-18 åring än att en 18 åring har ett förhållande med en 68 åring. 
    Ja, okej det har du rätt i. Det är ju så att oavsett i vilken ålder så får man alltid bevisa för andra runtomkring att man ser personen inte ålder, spelar ingen roll om det är vänskap eller kärlek. Men just 14 år är känsligare, men om du känner att du absolut vill vara vän med h*n så tveka inte, viktigast är att ni vet vad ni är och trivs i varandras sällskapGlad
  • kevinpro2001

    Ja, återigen är 4 år inte så jäkla stor skillnad men jag förstår hur andra kan tolka det. Men ibland gör det mig lite sårad att människor runt om bara kollar på åldern och ignorerar allt annat för att det finns en viss norm i samhället som säger att det är omoraliskt att ha en relation vid den åldern.

    Men det är liksom omöjligt att ändra på ett helt samhälle även om jag skulle önska det. Jag vill liksom inte framstå som något som jag inte är - då jag är väldigt snäll, odominant och blyg. 

    Jag har liksom kusiner i den åldern som jag trivs bra med och varken jag eller dem ser verkligen inte åldern som ett hinder och tycker heller inte att en sådan åldersskillnad ska hindra individer från att ha kul.

    Men aja människor resonerar och tänker nog inte lika långt som jag gör och dömer en på direkten utan att ha analyserat detaljerna i relationen. 

Svar på tråden Relation