• Anonym (Ledsen)

    Jag tycker inte det är roligt att umgås med min sambo..

    Är det normalt att känna såhär?

    Om nån vecka får jag och sambon egen tid tillsammans. Jag har ledigt från jobbet några dar (har egentligen redan haft semester) och vårt barn följer med en kompis familj och sover hemifrån några nätter.

    Jag ser inte fram emot det ett dugg.. Vad ska vi prata om? Det är som att vi inte känner varandra alls. Hon känns som en total främling och jag vill helst inte ens sova bredvid henne..

    Som föräldrar samarbetar vi ändå ganska bra, där drar vi åt samma håll för det mesta, men privat har vi glidit isär väldigt långt. Tycker det är jobbigt bara att försöka prata med henne. Då snackar vi vardagskonversation bara.. Gud förbjude nåt djupare samtal, det går inte alls.

    Att leva såhär är så energikrävande. Nån som känner igen sig? Vad göra?

  • Svar på tråden Jag tycker inte det är roligt att umgås med min sambo..
  • Anonym (Ledsen)
    Boll86 skrev 2019-07-15 08:52:08 följande:

    Låter som att ni skulle behöva typ parterapi.


    Jo, men jag vet inte om det skulle funka bra. Hon är inte så pigg på det.
  • SWO

    Låter som ni behöver tiden tillsammans. Hur länge sen var det ni gick på dejt?

    Tror ert vaedagsliv har tagit över - ni har varit mamma och pappa för länge och glömt att vara ett par.

    Lite tips - lägg era telefoner, stäng av TV/dator mm minst 20 min varje kväll. Passa på att gå ut och gå utan skärm eller barn 2 ggr i veckan. På detta sätt "tvingas" ni att prata med varandra och förhoppningsvis så finner ni ett intresse i varandra.

    Är min analys fel, du har inte berättat så mycket om ert samliv, så kanske andra saker måste till.

    Lycka till!

    SWO

  • Anonym (Ledsen)
    SWO skrev 2019-07-15 09:00:24 följande:

    Låter som ni behöver tiden tillsammans. Hur länge sen var det ni gick på dejt?

    Tror ert vaedagsliv har tagit över - ni har varit mamma och pappa för länge och glömt att vara ett par.

    Lite tips - lägg era telefoner, stäng av TV/dator mm minst 20 min varje kväll. Passa på att gå ut och gå utan skärm eller barn 2 ggr i veckan. På detta sätt "tvingas" ni att prata med varandra och förhoppningsvis så finner ni ett intresse i varandra.

    Är min analys fel, du har inte berättat så mycket om ert samliv, så kanske andra saker måste till.

    Lycka till!

    SWO


    Vårt samliv är NOLL, och jag tror det är väldigt ömsesidigt från båda håll. Varken jag och min sambo vill ha någon närhet till varandra på något plan.

    För min del så har jag blivit sårad över hennes ointresse för mig, och hon tycker nog att jag är en tråkig person som inte är som hon vill att jag ska vara.
  • korngryn

    Hur gamla är ni och hur gamla var ni när ni träffades? Det du beskriver är inte ovanligt alls. Man utvecklas ju hela livet och väldigt få är samma personer vid 40 som när man träffades vid 25. Sen förekommer det ju att man utvecklas i samma riktning, utvecklar liknande intressen och åsikter och blir MER lika varann! Men det är liksom ingen standard. Det du beskriver behöver inte alls tyda på att något är fel, bara att ni har blivit äldre och växt ifrån varandra.

  • Anonym (Ledsen)
    korngryn skrev 2019-07-15 09:07:02 följande:

    Hur gamla är ni och hur gamla var ni när ni träffades? Det du beskriver är inte ovanligt alls. Man utvecklas ju hela livet och väldigt få är samma personer vid 40 som när man träffades vid 25. Sen förekommer det ju att man utvecklas i samma riktning, utvecklar liknande intressen och åsikter och blir MER lika varann! Men det är liksom ingen standard. Det du beskriver behöver inte alls tyda på att något är fel, bara att ni har blivit äldre och växt ifrån varandra.


    Träffades runt 30-strecket. Hängt ihop i tio år. Känner inte att jag har utvecklats som person alls under den tiden. Tvärt om.. Jag blir utbränd av att anpassa mig för att passa in i förhållandet.
  • korngryn
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-07-15 09:13:34 följande:

    Träffades runt 30-strecket. Hängt ihop i tio år. Känner inte att jag har utvecklats som person alls under den tiden. Tvärt om.. Jag blir utbränd av att anpassa mig för att passa in i förhållandet.


    Det låter tråkigt, känner igen mig alltför väl!

    Även om du inte känner att du har ändrats något under de här åren så HAR du nog det. Och hon med såklart!Tio år är trots allt rätt mycket. Klart man blir helt slutkörd av att trippa på tå för att behaga en annan person i tio år. Särskilt när den andra inte alls försöker anpassa SIG! Du måste ställa dig själv frågan hur länge du orkar ha det så här.
  • korngryn
    korngryn skrev 2019-07-15 09:21:38 följande:

    Det låter tråkigt, känner igen mig alltför väl!

    Även om du inte känner att du har ändrats något under de här åren så HAR du nog det. Och hon med såklart!Tio år är trots allt rätt mycket. Klart man blir helt slutkörd av att trippa på tå för att behaga en annan person i tio år. Särskilt när den andra inte alls försöker anpassa SIG! Du måste ställa dig själv frågan hur länge du orkar ha det så här.


    Du kan också ställa dig själv frågan: om jag hade träffat henne idag, hade vi blivit ett par då?
  • SWO
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-07-15 09:04:38 följande:

    Vårt samliv är NOLL, och jag tror det är väldigt ömsesidigt från båda håll. Varken jag och min sambo vill ha någon närhet till varandra på något plan.

    För min del så har jag blivit sårad över hennes ointresse för mig, och hon tycker nog att jag är en tråkig person som inte är som hon vill att jag ska vara.


    Tråkigt att höra. Dock kvarstår det: ni måste prata om det. Vad vill ni? Vill ni vara kvar för barnem, för att ni faktiskt fungerar tillsammans som föräldrar? Älskar ni varandra fortfarande?

    Ni måste tillsammans komma fram till något. Blir resultatet att ni kommer tillbaka till varandra - grattis! Blir det att ni finner att ni inte vill vara tillsammans mer - so be it. Dock tror jag inte det är hälsosamt att bara fortsätta gå dag ut och dag in.

    Prata!

    SWO
  • Anonym (Ledsen)
    korngryn skrev 2019-07-15 09:24:57 följande:

    Du kan också ställa dig själv frågan: om jag hade träffat henne idag, hade vi blivit ett par då?


    Nej, jag gjorde faktiskt flera försök att lämna henne de första åren..

    Vilket inte verkar ha bekommit henne så mycket.
Svar på tråden Jag tycker inte det är roligt att umgås med min sambo..