• healojjj

    Vandra för första gången. Hjälp!

    Hej!

    Jag ska vandra för första gången med min kille till Lofoten. Eftersom jag inte har någon erfarenhet så har jag endel frågor!

    Tycker packningen är så svår. Jag har ju egentligen inga kläder, så jag kommer behöva köpa. Vilka kläder ska jag ha med? Tror att temperaturen är 10-15 grader där nu, men regnar ganska ofta. Ska jag införskaffa mig vandringsbyxor? Vad har man för byxor under dom? Vad har man för byxor om det är varmt? Skulle verkligen uppskatta med förslag om allt haha.. allt från skaljacka till underställ och strumpor. Vad packar du ner?

    Har inga vandringskängor, men har tänkt att kolla på fritidsbanken eftersom det känns så onödigt att köpa ett par. Är det kängor man ska ha om man skall vandra i en sådan temperatur? Vi ska vara borta i tio dagar, men kommer kanske ha med packning för tre nätter åt gången. Vad har man för strumpor under dom?

    Som ni hör är jag ganska vilsen! Skulle verkligen uppskatta tips, och kanske historier från Lofoten om ni själva varit där!

  • Svar på tråden Vandra för första gången. Hjälp!
  • Anonym (Petra)

    Att ha ett par bra ingångna kängor är viktigt! Låna kängorna så snart som möjligt och gå långpromenader med packning med dem.
    Det låter som om ni kommer att ha någon sorts bas och inte behöva bära med packningen hela tiden? I så fall är det bra med flera par skor, så du kan variera beroende på väder och terräng. Kanske har du några bekväma stadiga gympaskor med bra sula? 
    När det gäller kläder ska du undvika bomull. Kläder av merinoull är väldigt bra - gärna t-shirt, tunt underställ (tröja och byxor) och en lite tjockare tröja. Regntäta byxor och jacka. Tunna yllestrumpor. En del gillar att vandra i löpartights, det kanske du redan har?

  • Fontana

    Jag har inga direkta råd att ge (förutom att ta med skavsårsplåster!), men om du går in på utsidan.se och tittar under forumen Vandring och Utrustning så kommer du säkert att hitta mycket intressant information, både om packning och Lofoten.

    Själv har jag mest cyklat i sommarväder och då blir det ju lite andra prioriteringar.

    Ska ni tälta eller ta in på hotell/vandrarhem?

  • Fiona M

    Gå in skorna.

    Tejpa hälarna innan för att förebygga skavsår.

    Ha med flera par stumpor per dag för att kunna byta om du blir blöt/svettig (förebygger också skavsår).

  • Fiona M

    Hur tung packning kommer ni ha (har du en bra ryggsäck?) och hur långt ska ni gå per dag?

  • Anonym (vandraren)
    healojjj skrev 2019-07-15 10:43:00 följande:

    Hej!

    Jag ska vandra för första gången med min kille till Lofoten. Eftersom jag inte har någon erfarenhet så har jag endel frågor!

    Tycker packningen är så svår. Jag har ju egentligen inga kläder, så jag kommer behöva köpa. Vilka kläder ska jag ha med? Tror att temperaturen är 10-15 grader där nu, men regnar ganska ofta. Ska jag införskaffa mig vandringsbyxor? Vad har man för byxor under dom? Vad har man för byxor om det är varmt? Skulle verkligen uppskatta med förslag om allt haha.. allt från skaljacka till underställ och strumpor. Vad packar du ner?

    Har inga vandringskängor, men har tänkt att kolla på fritidsbanken eftersom det känns så onödigt att köpa ett par. Är det kängor man ska ha om man skall vandra i en sådan temperatur? Vi ska vara borta i tio dagar, men kommer kanske ha med packning för tre nätter åt gången. Vad har man för strumpor under dom?

    Som ni hör är jag ganska vilsen! Skulle verkligen uppskatta tips, och kanske historier från Lofoten om ni själva varit där!


    Här finns en sida med bra tips: https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/packlistor/packlista-fjallvandring-flera-dagar/

    D
    u kan också googla efter packlistor på olika vandringsbloggar och gå med i vandringsgrupper på Facebook. (Vandring och vildmark är en bra grupp där folk ger väldigt bra tips till nybörjare)

    Jag har vandrat en hel del och det allra viktigaste i mitt tycke är bra kängor (/skor). Jag föredrar kängor eftersom de ger bra stöd till foten. Det är viktigt att de är ordentligt ingångna (av dig) innan du vandrar. Det finns inget värre än dåligt passande kängor. Skavsår kan ta död på en vandringstur väldigt lätt. 

    Jag kör med vandringsbyxor med ventilationsöppningar i alla väder. Finns modeller med avtagbara ben också. Förra sommaren hade jag med ett par kortbyxor eftersom det var så varmt. Underställ har jag alltid med till fjällen. Jag gillar merinoull, men det finns andra material som funkar bra. Dubbla strumpor i kängorna (och byter till torra vid varje rast). Strumpor i ull. Över huvud taget är ull ett väldigt bra material.
    Jag har en kombinerad jacka som är vind- och vattentät. Det har funkat för mig. Och regnbyxor.

    Är du inte van att gå med ryggsäck så är det bra om du övar innan, och se till att ha en ryggsäck som passar DIN kropp. Alla är olika, jag fick leta länge innan jag hittade en som passade min (krånglande) rygg.
    Packa inte för tungt. På min senaste vandring (10 dagar, padjelantaleden) hade jag 15 kilos packning och sambon 16 allt inkluderat utom vatten. Då hade vi ändå en del onödigt med.

    Glöm inte skavsårsplåster/tejp och första-hjälpen-artiklar i allmänhet.

    Om din kille har vandrat förut så har han säkert bra tips också.
  • Anonym (Seminybörjaren)

    Jag kör vandringsbyxor och om det är kallt ute ullunderställ under. Regnar det blir det regnbyxor utanpå. Shorts om det är väldigt varmt. I kängorna kör jag också ullstrumpor (dubbla par för mindre skav). Kom ihåg att det kan bli kallt även på sommaren (kan vara nollgradigt) så ta med varmt ombyte. Tips är att kolla in någon av vandringsgrupperna på Facebook så kan du få många bra råd och tips. T.ex. Vandrarna, Vandring och vildmark, Friluftskvinnor.

  • healojjj
    Anonym (Petra) skrev 2019-07-15 11:11:22 följande:

    Att ha ett par bra ingångna kängor är viktigt! Låna kängorna så snart som möjligt och gå långpromenader med packning med dem.

    Det låter som om ni kommer att ha någon sorts bas och inte behöva bära med packningen hela tiden? I så fall är det bra med flera par skor, så du kan variera beroende på väder och terräng. Kanske har du några bekväma stadiga gympaskor med bra sula? 

    När det gäller kläder ska du undvika bomull. Kläder av merinoull är väldigt bra - gärna t-shirt, tunt underställ (tröja och byxor) och en lite tjockare tröja. Regntäta byxor och jacka. Tunna yllestrumpor. En del gillar att vandra i löpartights, det kanske du redan har?


    Jag hat tänkt att låna kängor på fritidsbanken. Vi åker nämligen på fredag, så jag hoppas jag hinner gå in dom lite. Om jag ska köpa några, ska jag då köpa låga skor eller kängor? Hittade några relativt billiga trekkingskor. Fungerar det bra eller behöver jag kängor?

    Tänkte iallafall köpa en skaljacka och vandringsbyxor. Vad har man under vandringsbyxorna? Behöver jag ha med regnbyxor även fast jag köper byxor?
  • healojjj
    Anonym (vandraren) skrev 2019-07-15 11:19:56 följande:

    Här finns en sida med bra tips: www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/packlistor/packlista-fjallvandring-flera-dagar/

    Du kan också googla efter packlistor på olika vandringsbloggar och gå med i vandringsgrupper på Facebook. (Vandring och vildmark är en bra grupp där folk ger väldigt bra tips till nybörjare)

    Jag har vandrat en hel del och det allra viktigaste i mitt tycke är bra kängor (/skor). Jag föredrar kängor eftersom de ger bra stöd till foten. Det är viktigt att de är ordentligt ingångna (av dig) innan du vandrar. Det finns inget värre än dåligt passande kängor. Skavsår kan ta död på en vandringstur väldigt lätt. 

    Jag kör med vandringsbyxor med ventilationsöppningar i alla väder. Finns modeller med avtagbara ben också. Förra sommaren hade jag med ett par kortbyxor eftersom det var så varmt. Underställ har jag alltid med till fjällen. Jag gillar merinoull, men det finns andra material som funkar bra. Dubbla strumpor i kängorna (och byter till torra vid varje rast). Strumpor i ull. Över huvud taget är ull ett väldigt bra material.

    Jag har en kombinerad jacka som är vind- och vattentät. Det har funkat för mig. Och regnbyxor.

    Är du inte van att gå med ryggsäck så är det bra om du övar innan, och se till att ha en ryggsäck som passar DIN kropp. Alla är olika, jag fick leta länge innan jag hittade en som passade min (krånglande) rygg.

    Packa inte för tungt. På min senaste vandring (10 dagar, padjelantaleden) hade jag 15 kilos packning och sambon 16 allt inkluderat utom vatten. Då hade vi ändå en del onödigt med.

    Glöm inte skavsårsplåster/tejp och första-hjälpen-artiklar i allmänhet.

    Om din kille har vandrat förut så har han säkert bra tips också.


    Fungerar det med trekkingskor? Har funderat på att låna kängor på fritidsbanken, men jag åker på fredag och känns svårt att hitta några som passar..

    Jag kanske inte behöver köpa vandringsbyxor om jag använder regnbyxor istället? Vad har du under regnbyxorna? Bör man ha med träningsshorts osv?
  • healojjj
    Anonym (Seminybörjaren) skrev 2019-07-15 11:23:41 följande:

    Jag kör vandringsbyxor och om det är kallt ute ullunderställ under. Regnar det blir det regnbyxor utanpå. Shorts om det är väldigt varmt. I kängorna kör jag också ullstrumpor (dubbla par för mindre skav). Kom ihåg att det kan bli kallt även på sommaren (kan vara nollgradigt) så ta med varmt ombyte. Tips är att kolla in någon av vandringsgrupperna på Facebook så kan du få många bra råd och tips. T.ex. Vandrarna, Vandring och vildmark, Friluftskvinnor.


    Tack! Hur mycket ombyte bör jag ha med? Hur många t-shirts, strumpor osv behöver jag packa ned? Som jag har fattat det så kommer vi ställa bilen någonstans, och då ta med packning för kanske 2-3 nätter.
  • healojjj
    Fiona M skrev 2019-07-15 11:18:29 följande:

    Hur tung packning kommer ni ha (har du en bra ryggsäck?) och hur långt ska ni gå per dag?


    Jag tror vi kommer ställa bilen någonstans, och sen lämna lite där och ta med packning för kanske 2-3 nätter. Hans familj har en bra ryggsäck så den ska jag låna!
  • healojjj
    Anonym (***) skrev 2019-07-15 11:04:42 följande:

    Är det första gången för din kille också?


    Nej han har vandrat innan!
  • Anonym (***)
    healojjj skrev 2019-07-15 12:09:52 följande:
    Nej han har vandrat innan!
    Och ändå känner du dig nödgad att fråga på ett forum vad du ska ha med dig. Hur är er relation egentligen om ni inte kan prata om sådana banala saker som packning till en vandringsresa?


  • healojjj
    Anonym (***) skrev 2019-07-15 12:36:46 följande:

    Och ändå känner du dig nödgad att fråga på ett forum vad du ska ha med dig. Hur är er relation egentligen om ni inte kan prata om sådana banala saker som packning till en vandringsresa?


    Haha men snälla. Vi bestämde igår att vi skulle åka. Han jobbar, och jag ska åka och köpa saker idag. Hur ska jag göra annars tycker du? Det är väl jättebra om man kan få tips av andra? Det är väl exakt det som forum är till för. Herregud.
  • Fiona M

    Hur långt ska ni gå och hur tungt bär ni?

    Kängor ger mer stöd och är bättre för terräng, medan skor ju såklart är lättare.

  • Anonym (Petra)

    Jag tycker att du ska ta med ett par regnbyxor, och köpa ett par icke regntäta vandringsbyxor. (Jag köpte ett par helt ok på Lager 157 förra veckan) Ta också gärna med en tunn billig regnponcho. Om det är kallt tar du långkalsonger under vandringsbyxorna. Om det regnar tar du på regnbyxorna över vandringsbyxorna. Ta också med tunn mössa, vantar och en buff. 
    Du behöver inte så många ombyten, mer olika typer av plagg. Har du ylletröja underst kan du ha den hela veckan utan att den blir ofräsch. 
    Ha ett syntetunderställ som pyjamas. 
    Jag vandrade i södra Norge förra veckan, och vädret kan växla väldigt! Ena stunden gick jag i t-shirt för att nästa behöva mössa. Vi var med om solsken, hagel, regn, snö och hårda vindar. Frost en natt.

  • Anonym (Seminybörjaren)
    healojjj skrev 2019-07-15 12:06:50 följande:

    Tack! Hur mycket ombyte bör jag ha med? Hur många t-shirts, strumpor osv behöver jag packa ned? Som jag har fattat det så kommer vi ställa bilen någonstans, och då ta med packning för kanske 2-3 nätter.


    Jag brukar ha med ett ombyte och sen förstärkningsplagg (fleece, mössa, vantar etc) om det blir kallt och så jag kan byta kläder om jag blir blöt samt ett annat underställ att sova i. Jag har precis köpt mina första vandringskängor. Tidigare har jag gått i gympadojor och stövlar. Det har funkat det med. Det är lätt att köpa hur mycket (dyra) kläder/utrustning som helst men egentligen tror jag inte det behövs :)
  • Primulina

    När jag vandrar har jag med mig följande i klädväg:

    1 par trosor för varje dag lite lyx men känns bra.

    1 bekväm bh

    2 tunna sockar

    1 par tjocka

    Ett tunt underställ ull eller syntet

    Ett tjockt underställ

    Vandringsbyxor (första vändan hade jag bara fluffiga träningsbyxor).

    Tränings T-tröja

    1 Fleece

    1 vindjacka tunn och lätt

    Ett regnställ, Clas Ohlsson har billiga bra lätta om du saknar.

    Vandringskämgor

    Foppatoflor.

    Mössa

    Väntar

    Buff

    Många saker har man redan hemma och första vändan använde jag bara sånt.

    Skor är det viktigaste. Första vändan hade jag köpt ett par lättare trekkingskor. Gick med de oingågna. Det gick men jag fick väldigt ont i hälen för de inte passade.

    Hade nog hellre gått i ingångna stövlar och joggingskor. Ha iaf med ett par ingångna skor typ joggingskor så kan du ha dem på när det är enklare terräng.

    Misstänker att din kille har all övrig viktig utrustning som kök och första hjälpen.

Svar på tråden Vandra för första gången. Hjälp!