• Go o gla

    Alla kunniga, flyga till USA 2 veckor i vecka 34, ens att tänka på?

    Känns som det självklara svaret är, nej... men vill ändå höra med er då det finns många kloka och erfarna här. Flyger internationellt konstant inom jobbet, och chefen droppade mej just ett mail om att skicka mej på kurs 2 veckor i USA i December. Kommer vara i 34 vid utresa, 36 hemresa... Går det ens?
    Sett att flygbolag kan godkänna resa fram/up till v 36 med läkarintyg, men USA är ju en hel del kilometer bort så flytiden är ju rätt rejäl.

    Erfarenheter, information tas tacksamt emot. Kanske sitter ni tom tips på flygbolag och tips ang. försäkringar?


     


    Tack på förhad

  • Svar på tråden Alla kunniga, flyga till USA 2 veckor i vecka 34, ens att tänka på?
  • Jag är bara jag

    Jag skulle aldrig i livet gjort det som gravid och skulle inte rekommendera dig det heller. Även för vanligt folk är risken för blodproppar förhöjd när man flyger långt och ännu mer för gravida. Dessutom riskerar du att förlossningen sätter igång. Ska du föda i USA då? Det kostar hundratusentals kronor. Tror ingen försäkring täcker sånt.

  • Lustablong

    Nej gör det inte! Var egoistiskt och säg nej till chefen! Vilken chef gör ens så?!

    Är nästan säker på att ingen försäkring täcker en förlossning i USA. Nej Hujedamig vid bara tanken..

  • Amla07

    Tror väl inte ens att det är tillåtet faktiskt? Hade en väninna som var flygvärdinna på USA, runt halvvägs in i graviditeten fick hon marktjänst. Minns inte exakt vecka men tidigare än v 30. Kolla med flygbolagen, din chef har nog inte tänkt på detta helt enkelt.

  • Fjäril kär

    Barnet kan ju faktiskt födas när som helst från vecka 34..

    Jag hade inte ens letat flygbolag utan i första hand tänkt på just risken på att du kan föda 10.000 meter upp i luften eller så...

    Vem pröjsar förlossningen i USA?

  • Annikattkatt
    Go o gla skrev 2019-07-15 23:31:29 följande:

    Haha som jag misstänkte och stämmer väl med egna tankar. Tack alla


    Max 4h flygresa tror jag rekommendationen är, läkarintyg krävs. Vissa bolag har olika regler, säkrast att stanna hemma.
  • Poppy75

    Även om barnet håller sig inne längre så bara risken för blodproppar och åderbrock skulle få mig att säga, nej tack!

  • Go o gla

    Chefen förstod så blir ev en variant på distans.

    Flygandet kommer jag ej undan under hela grav. dock då mitt jobb består av att resa till kontor i olika länder, så fortf. isf i riskzonen för proppar och åderbrock. :/ Försöker röra på benen på planen och tar av mej skorna mm (klack, inte alltid smidigt) närhelst jag får chansen. Köpte ngn kräm med som skall hindra åderbrocken men borde det inte finnas ngt naturmedel i pillerform som kan hjälpa och som inte skadar u. graviditeten..?

Svar på tråden Alla kunniga, flyga till USA 2 veckor i vecka 34, ens att tänka på?