• Anonym (katt)
    Mon 15 Jul 2019 15:55
    421 visningar
    6 svar
    6
    421

    Någon som har en Russian blue katt? Rutiner osv?

    Hej!

    Vi har bestämt oss för att skaffa katt och föll för utseendet på Russian blues. Efter att ha läst på så tilltalas vi också av temperamentet. Vi har nu fått erbjudande om en hane, men innan vi bestämmer oss vill jag gärna höra om någon har en ryss och hur ni upplever dem?

    Jag har läst att ryssen inte gillar stoj och mycket besök. Besök har vi inte ofta, men barn(3 och 9 år) har vi så det blir en del stoj och kaos. Uppfödaren har ett barn och tycker inte att det är ett problem och katten kommer att få eget rum hos oss så att den kan gå undan, men ljuden skulle ju höras ändå. Jag har också läst att de är superpetiga med rutiner och blir olyckliga om exempelvis maten inte serveras prick i tid. Upplever ni det så? Och är detta en katt ni skulle rekommendera till förstagångsägare?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Någon som har en Russian blue katt? Rutiner osv?
  • Anonym (katt) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 16:55
    #1

    Puff

  • Anonym (katt) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 16:55
    #2

    Puff

  • Anonym (katt) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 16:57
    #3

    Också hur de kommer överens medandra katter. Vi ska ta över en sibirisk katt från en släktings nya kull senare i år.

  • Anonym (katt) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 22:14
    #4

    Ingen?

  • Anonym (katt) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 22:53
    #6
    sweetandsour skrev 2019-07-15 22:40:54 följande:

    Jag har haft flera Russian bluekatter, en fick jag ta över som fodervärd eftersom den inte alls gick ihop med ägarens andra katter. Har också bekanta med Russian blue som får ha sina katter i olika delar av huset eftersom de inte alls trivs med varandra. En del ryssar kommer bra överens med andra katter som de gillar, men jag skulle nog vara lite försiktig om jag ville ha flera katter.

    Rutiner har jag däremot aldrig upplevt att man behöver tänka särskilt på. Det är en trevlig kattras men de är lite speciella och egensinniga.


    Sibben har vi lovat att ta över(och vi vill ta över den såklart). Uppfödaren hade också måst omplacera en av sina ryssar, men påstod ändå att en ryss och en sibbe kunde passa bra ihop. Vi bor för litet för att ha katter i olika delar av hemmet. Så svårt!
Svar på tråden Någon som har en Russian blue katt? Rutiner osv?