• anonyyym123

    Tillåta gäster att röka på balkongen?

    Hej!

    Varken jag eller min sambo röker. Nu ska vi flytta till en bostadsrätt med inglasad balkong och lägenheter både ovanför och under. Har full förståelse för ickerökare som tycker det är jobbigt med grannar som röker på balkongen. Vill inte heller stöta oss med grannarna det första vi gör i vår nya bostad.

    MEN...

    Vi har släkt och familjemedlemmar som röker och som då och då kommer att besöka oss. Med den nya röklagen är det förbjudet att röka vid offentliga entréer och lekplatser, så innergården känns inte relevant att skicka ner dem till men samtidigt känns det lite väl hårt att skicka iväg dem längre bort från bostadsområdet, så att de måste promenera kanske fem-tio minuter bort varje gång de ska röka.

    Hur ska vi göra? Skicka ut dem på en promenad varje gång de ska röka, trots att det känns lite väl hårt och ogästvänligt eller tillåta dem att röka på balkongen de gånger de kommer på besök, trots att vi egentligen inte vill pga att det eventuellt kan störa grannarna? Jag vet att man JURIDISKT har rätt att röka på sin balkong, men vi vill som sagt inte stöta oss med grannarna eller irritera dem i onödan.

    Någon annan som befunnit sig i samma situation och hur har ni i så fall löst det? Tacksam för alla konstruktiva tips, lösningar, idéer osv.

  • Svar på tråden Tillåta gäster att röka på balkongen?
  • Anonym (D)

    Inte ens när jag rökte själv tillät jag folk att röka på min balkong. Dels av respekt för grannarna och dels för att jag absolut inte ville ha in röklukt i lägenheten. (Jag rökte aldrig inomhus eller ens i närheten av något hus eller andra människor.)

    Det är väl bara att förklara för dina gäster att de tyvärr inte kan röka på balkongen utan får gå iväg en bit? Jag har aldrig haft någon gäst som haft problem med det.

  • Anonym (D)

    Dessutom, om ni inte är rökare själva, tänk på hur mycket det kommer att lukta hemma hos er själva.

  • Anonym (L)

    Om du inte vill att de röker på balkongen, så får de gå ut och röka där det är tillåtet. Att de får gå en bit är inte ditt fel.

    Hur gör dom idag?

  • Anonym (L)

    Om du inte vill att de röker på balkongen, så får de gå ut och röka där det är tillåtet. Att de får gå en bit är inte ditt fel.

    Hur gör dom idag?

  • Anonym (stella)

    Kan du inte dra en vit lögn om att det inte är tillåtet med rökning från balkongen, eller hitta på en ilsk granne med astma?

  • sokermer

    Så klart du ska! Stäng balkongdörren, öppna glasen och låt Dina Gäster njuta av tiden hos dig. Hur stort problem är det helt ärligt om det luktar lite rök den kvällen?!?! Ni dör inte!

  • anonyyym123
    Anonym (L) skrev 2019-07-15 16:22:30 följande:

    Om du inte vill att de röker på balkongen, så får de gå ut och röka där det är tillåtet. Att de får gå en bit är inte ditt fel.

    Hur gör dom idag?


    Idag har vi inte balkong, så de "tvingas" röka utomhus.
    Anonym (stella) skrev 2019-07-15 16:24:33 följande:

    Kan du inte dra en vit lögn om att det inte är tillåtet med rökning från balkongen, eller hitta på en ilsk granne med astma?


    Känns lite väl genomskinligt...
    sokermer skrev 2019-07-15 16:25:47 följande:

    Så klart du ska! Stäng balkongdörren, öppna glasen och låt Dina Gäster njuta av tiden hos dig. Hur stort problem är det helt ärligt om det luktar lite rök den kvällen?!?! Ni dör inte!


    Det är inget problem för oss, men vi tänker på grannar som eventuellt kan bli irriterade på oss, trots att det inte är vi, utan våra gäster som röker...
  • Poppy75

    När du stöter på grannarna kan du ju fråga vad de tycker om rökning på balkongen. Är de strikt emot det så har du din ursäkt klar, tycker de inte att det är ett problem så blir det nog inte heller ett problem.

  • Anonym (...)

    Varken jag eller sambon röker, lätt dock hans moster röka på vår balkong när de var på besök. Resonerade att då hon kommer besök typ var femte år och är den enda rökare vi umgås med så får grannarna stå ut med lukten av två cigaretter var femte år då de stör oss flera gånger i veckan

  • Oschlaka
    anonyyym123 skrev 2019-07-15 16:10:06 följande:

    Hej!

    Varken jag eller min sambo röker. Nu ska vi flytta till en bostadsrätt med inglasad balkong och lägenheter både ovanför och under. Har full förståelse för ickerökare som tycker det är jobbigt med grannar som röker på balkongen. Vill inte heller stöta oss med grannarna det första vi gör i vår nya bostad.

    MEN...

    Vi har släkt och familjemedlemmar som röker och som då och då kommer att besöka oss. Med den nya röklagen är det förbjudet att röka vid offentliga entréer och lekplatser, så innergården känns inte relevant att skicka ner dem till men samtidigt känns det lite väl hårt att skicka iväg dem längre bort från bostadsområdet, så att de måste promenera kanske fem-tio minuter bort varje gång de ska röka.

    Hur ska vi göra? Skicka ut dem på en promenad varje gång de ska röka, trots att det känns lite väl hårt och ogästvänligt eller tillåta dem att röka på balkongen de gånger de kommer på besök, trots att vi egentligen inte vill pga att det eventuellt kan störa grannarna? Jag vet att man JURIDISKT har rätt att röka på sin balkong, men vi vill som sagt inte stöta oss med grannarna eller irritera dem i onödan.

    Någon annan som befunnit sig i samma situation och hur har ni i så fall löst det? Tacksam för alla konstruktiva tips, lösningar, idéer osv.


    köp en fläkt med stark sugeffekt!
    i övrigt har du fel gäster.
Svar på tråden Tillåta gäster att röka på balkongen?