• Anonym (?)
    Mon 15 Jul 2019 20:06
    403 visningar
    16 svar
    16
    403

    Ser det konstigt ut om någon väljer att ha gympadojor mitt i vintern istället för vinterskor?

    Tycker du det? 

  • Svar på tråden Ser det konstigt ut om någon väljer att ha gympadojor mitt i vintern istället för vinterskor?
  • Mon 15 Jul 2019 20:07
    #1
    +2

    Nä inte konstigt. Skulle bara tänka att personen måste frysa.

  • Anonym (Milla­)
    Mon 15 Jul 2019 20:14
    #2

    Nej, absolut inte, för jag är en av dem som gör det. Mycket skönare för fötterna. Nu bor jag iofs i Skåne så det blir ju inte superkallt här. Har inte haft vinterskor på många år. Gympadojor har man året om!

  • neverp­reggo
    Mon 15 Jul 2019 20:14
    #3
    +1

    Det är väl inte ett dugg ovanligt. Jag har själv haft så när det inte varit större snömängder. Är det -25 så stoppa ner ett par tjocksockar iaf. Barn ska ha mer ordentliga skor men en vuxen som går till och från bilen/bussen/whatever kan garanterat ha gympadojor på sig.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Mon 15 Jul 2019 20:52
    #4
    Anonym (Milla) skrev 2019-07-15 20:14:04 följande:

    Nej, absolut inte, för jag är en av dem som gör det. Mycket skönare för fötterna. Nu bor jag iofs i Skåne så det blir ju inte superkallt här. Har inte haft vinterskor på många år. Gympadojor har man året om!


    Blir det verkligen så kallt ifall man går med gympadojorna i snö och minusgrader? 
  • Anonym (Sneak­ers is the shit!)
    Mon 15 Jul 2019 21:11
    #5

    Nej sneakers är som jeans numera och blivit en allroundsko som matchar till allt. Det är status med dyra coola sneakers. Desto fler och färggrannare desto bättre.
    Många har dem som konstverk i hallen när man stiger in, särskilt killar har jag noterat. Tycker det finns många extremt snygga men galet dyra.

  • Prakti­sk58
    Mon 15 Jul 2019 21:59
    #6

    Du har blandat ihop det. Det är juli nu, inte jul.

  • Anonym (Jenny­)
    Mon 15 Jul 2019 22:12
    #7

    Klart det fungerar, men om det är smart eller inte beror ju helt på underlaget. Är det -20, snö och ishalka kommer folk förmodligen tycka att du valde konstiga skor när du stapplar runt som Bambi, även om du bara skulle en kortare sträcka.

  • Mon 15 Jul 2019 22:20
    #8

    Enda riktigt dåliga sneakersvädret är över en dm nysnö. Då är det riktigt värdelöst för då är man blöt om fötterna resten av dagen.

    I övrigt så funkar det. Är det halkigt så är vissa skulle sämre än andra. Är ser svinkallt så är vissa varmare men allt beror ju på hur länge man ska vara ute, hur frusen man är samt hur mycket värme man lyckas alstra.

    Jag springer t ex helt obehindrat -15 med vanliga strumpor i vanliga träningsskor men är det slask/modd så isvatten sköljer in hela tiden är det klart mer värdelöst.

  • neverp­reggo
    Mon 15 Jul 2019 22:28
    #9
    +1
    Anonym (?) skrev 2019-07-15 20:52:38 följande:
    Blir det verkligen så kallt ifall man går med gympadojorna i snö och minusgrader? 
    Vem kan bestämma när du fryser annat än du själv?
  • Anonym (H)
    Tue 16 Jul 2019 07:49
    #10

    Jag är från mellersta Norrland och här kan det bli -30 på vintern. Så ja, här reagerar man om någon promenerar runt med tunna converse på vintern. Men visst händer det, men då är det oftast tonåringar som gör det. Jag bor numera i en av Sveriges största städer och här ser man ju det dagligen på vintern då det inte blir kallare än -15 typ..

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 10:46
    #11
    neverpreggo skrev 2019-07-15 22:28:34 följande:
    Vem kan bestämma när du fryser annat än du själv?
    undrade om andra som går med gympadojor fryser. 
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 10:47
    #12
    Anonym (H) skrev 2019-07-16 07:49:20 följande:

    Jag är från mellersta Norrland och här kan det bli -30 på vintern. Så ja, här reagerar man om någon promenerar runt med tunna converse på vintern. Men visst händer det, men då är det oftast tonåringar som gör det. Jag bor numera i en av Sveriges största städer och här ser man ju det dagligen på vintern då det inte blir kallare än -15 typ..


    tänkte mer på gympadojor, idrottsskor alltså inte converse ( basketkängor) 
  • Anonym (A)
    Tue 16 Jul 2019 13:05
    #13

    Nä, det tcker jag inte.

  • neverp­reggo
    Tue 16 Jul 2019 18:50
    #14
    Anonym (?) skrev 2019-07-16 10:46:38 följande:
    undrade om andra som går med gympadojor fryser. 
    Fas ja, vissa fryser fötterna av sig med ofodrade skor. Vissa inte... Du måste veta själv ungefär hur frusen du är och vet om du du behöver byta till vinterskor. Personligen så är jag varm av mig och kan gå långt in på vintern i sneakers. Men ska jag stå stilla länge eller det är mycket snö så har jag hellre högre skor.
  • Tue 16 Jul 2019 20:15
    #15

    Bor själv i Sthlm och tycker det är väldigt vanligt att folk går i sneakers året om. Men även om jag själv verkligen gillar sneakers och t o m lite smått samlar på dom är jag också frusen av mig och tycker därför det ser väldigt kallt ut att gå i sneakers mitt i smällkalla vintern. Bär därför själv varma vinterskor/stövlar under den kalla årstiden. Håller mina fötter varma och dessutom ger det bättre grepp när det är halt.

    Däremot löptränar jag i sneakers/löparskor året om. Kör med dubbla par strumpor i när det är kallt och det funkar väl rätt ok.

    Men som sagt massa människor går i sneakers året om och därför tycker jag inte det ser konstigt ut, bara kallt.

  • Anonym (xyz)
    Wed 17 Jul 2019 10:06
    #16
    -1

    Beror väl helt och hållet på väder, underlag och aktivitet. Ska du på hajk på kalfjället i -30 och pudersnö så hade jag tittat på dig som du vore galen. Ska du ta en kortare tur i stan hade jag inte funderat en sekund.

    Blir betydligt mer förundrad över stilettklackar eller sandaler och 10 cm nysnö (ofta i kombination med en tröja/jacka som knappt täcker tuttarna och en tub tyg med skinkorna hängandes utanför).

Svar på tråden Ser det konstigt ut om någon väljer att ha gympadojor mitt i vintern istället för vinterskor?