• Anonym (ts)

    Vad göra åt äldre granne som stör?

    Jag och barnen har nyss flyttat. Trivs fantastiskt med vårt nya boende men det finns en jobbig sak. Under vår lägenhet bor en äldre dam och jag skulle tro att hon har nedsatt hörsel för det låter mycket från hennes tv och radio. Min son, som har sitt rum över hennes lägenhet klagar, över att han inte kan somna. Nu är det sommarlov och hon stänger ofta av lite efter tio men hur ska det funka när skolterminen drar igång. Det känns inte rätt att han ska behöva sova med öronproppar.

    Men hon är som sagt en äldre skröplig dam och hon kan inte ett ord svenska. Jag vet inte hur jag ska kunna kommunicera med henne. Hon är bara inne i sin lägenhet också, har aldrig sett henne gå ut, så det är klart att hon måste kunna få se på tv och lyssna på radio om dagarna.

    Huset är byggt på 90-talet så ljudisoleringen borde vara ok. Jag hör ingenting av mina andra två grannar, så jag tror hon har på väldigt hög volym.

    Tror ni man vänjer sig? Eller ska jag byta rum med sonen, det blir lite stökigt men han måste ju få sova...

  • Svar på tråden Vad göra åt äldre granne som stör?
  • Anonym (A)
    Moder1 skrev 2019-07-15 21:31:34 följande:
    Jag hade bytt rum med sonen om han inte vänjer sig under sommaren.
    Samma här
  • Anonym (Hemligt)
    Moder1 skrev 2019-07-15 21:31:34 följande:

    Jag hade bytt rum med sonen om han inte vänjer sig under sommaren.


    Och hur ska ts kunna sova då?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hemligt) skrev 2019-07-16 00:16:22 följande:

    Och hur ska ts kunna sova då?


    Hon är ju vuxen så hon kan sova med öronproppar.
  • Anonym (Dojjan)

    Prata med hyresvärden som i sin tur borde kunna kommunicera med sin hyresgäst. Är väl inte meningen att ni ska behöva stuva om er på grund av en granne.

  • Anonym (xyz)

    Försök hjälpa damen att skaffa hörlurar eller en separat högtalare som hon kan ha nära sig. Dålig hörsel och långt avstånfd till TV/radio gör att volymen blir väldigt hög.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Hemligt) skrev 2019-07-16 00:16:22 följande:

    Och hur ska ts kunna sova då?


    Hon brukar stänga av mellan tio och elva på kvällen. Så jag skulle inte bli lika störd som sonen som lägger sig halv nio. Men jag får inte plats med min säng på något naturligt sätt i det rummet pga dörrar och fönster, men det kanske man får leva med.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Dojjan) skrev 2019-07-16 03:36:06 följande:

    Prata med hyresvärden som i sin tur borde kunna kommunicera med sin hyresgäst. Är väl inte meningen att ni ska behöva stuva om er på grund av en granne.


    Jo, jag har funderat på det. Det är en brf, men jag tror hon hyr. Hon borde väl ha någon anhörig hoppas jag som kan svenska som kan agera tolk...
  • Anonym (L)
    Anonym (K) skrev 2019-07-16 03:16:37 följande:

    Hon är ju vuxen så hon kan sova med öronproppar.


    Mysigt med vaxproppar och öroninfektioner. Sen är det ju kanske inte så jättebra om hon inte vaknar av barnen eller hör brandlarm/annat.
  • Anonym (ts)
    Anonym (L) skrev 2019-07-16 07:16:51 följande:

    Mysigt med vaxproppar och öroninfektioner. Sen är det ju kanske inte så jättebra om hon inte vaknar av barnen eller hör brandlarm/annat.


    Jag kommer inte behöva sova med öronproppar då hon brukar stänga av ungefär när jag går ock lägger mig.
Svar på tråden Vad göra åt äldre granne som stör?