• Mon 15 Jul 2019 21:10
    652 visningar
    7 svar
    7
    652

    Familjetält

    Hej, tänkte köpa ett tält, och åka till Öland, Böda camping med mina två tonårssöner. Tänkte köpa detta tält: www.getcamping.se/easy-camp-palmdale-400

    Så undrar jag vad är bästa liggunderlaget? Går det att använda skummadrasser, eller blir det fuktigt? Vad tror ni om sovsäck, är denna för "billig"? www.outnorth.se/arctic-tern/weekend-plus-g2

    Andra som har tältar på Böda som kan tipsa om vilken plats med el man ska välja, campingen är stor, vill inte ligga för långt i från toan.

  • Svar på tråden Familjetält
  • Mon 15 Jul 2019 21:23
    #1

    Inte liggunderlag. Luftmadrasser.

  • Tue 16 Jul 2019 13:25
    #2

    Jag skulle föreslå att ni satsar på bättre sovsäckar, särskilt om de kanske kan användas fler gånger.

    Säcken du länkar till har en "komforttemperatur" på fem grader (för män), vilket innebär att den kan kännas ganska sval en vanlig svensk sommarnatt.

    Satsa på en sovsäck med åtminstone noll graders komforttemperatur.

    Liggunderlag: Det blir aldrig så skönt som hemma i den egna sängen!

    Den gamla typen av liggunderlag, som består av 1 - 2 cm skumplast gör inte mycket för komforten (däremot stoppar den markkylan). Det finns "självuppblåsande" liggunderlag på mellan 2 - 6 centimeter, som erbjuder bättre komfort, men de är också rejält mycket dyrare.

    Vanliga skummadrasser skulle jag inte rekommendera, dels är de väldigt otympliga att frakta omkring, dels är jag inte säker på att de stoppar markkylan tillräckligt. Men det är klart, även marken börjar väl bli uppvärmd nu.

    Hoppas ni får trevligt, tyvärr vet jag ingenting om Böda.

  • Jonnyn­ilsson
    Tue 16 Jul 2019 13:53
    #3
    mammatill6 skrev 2019-07-15 21:23:41 följande:

    Inte liggunderlag. Luftmadrasser.


    Helt rätt. Tar mindre plats och är väldigt mycket mer komfortabelt.
  • Kodia
    Tue 16 Jul 2019 19:48
    #4

    Tältet ser bra ut, och jag tror att sovsäckarna räcker. Blir det kallt kan ni ta på pyjamas. (syntetunderställ funkar bra i sovsäck) 
    Skumgummimadrasser blir otympligt att packa, men funkar annars bra om de är rätt bredd för tältet. Jag rekommenderar annars självuppblåsande liggunderlag. Luftmadrass är bekvämt, men det kallaste alternativet. I juli/augusti på Öland borde det dock inte vara något problem. Kolla bredden på vilket alternativ du än väljer.
    Det finns många servicehus på campingen. Om du får välja mellan flera platser kan du kolla på kartan över campingen vilken som är närmast ett servicehus.
    Har du campingmöbler? Det är nästan oumbärligt när man campar på camping. Hur ska ni göra med mat?

  • Tue 16 Jul 2019 20:11
    #5

    Jag personligen fördrar sovsäckar som inte är så varma då det har en tendens att bli för varmt på sommaren, fryser jag så brukar jag ta på mig mjukisbrallor och en hoodie.

  • Tue 16 Jul 2019 23:22
    #6

    Hade lika gärna köpt detta, för ungefär halva priset. Samma regnmotstånd (2000 mm) och lite högre (bättre ståhöjd) och lite större yta inomhus.
    www.intersport.se/utrustning/friluftsliv/talt/campingtalt/mckinley-family-405-talt/red-wine-blue-petrol

    Sen håller jag med alla om att det är bra med luftmadrass och jag fryser på nätterna så jag har en varm sovsäck som jag hellre öppnar lite om jag mot förmodan skulle bli varm...

  • Mon 29 Jul 2019 18:59
    #7

    köp detta istället de är 85% rea funkar jätte bra barnen e nöjda
    https://www.wish.com/search/tent/product/5cb92990ff95863b5a831dd5?&source=search

Svar på tråden Familjetält