• Anonym (Handels)

    Kan man be om att få slippa helgjobb?

    Jag har fått diagnosen "stress och ångest" konstaterad av kurator för ca 1 år sedan.

    Jag har ännu inte hittat orsaken till varför jag mår som jag gör, men vet att mina arbetstider gör att jag mår sämre. Senaste året har varit otroligt tufft, där alla symptom visat sig fysiskt i form av hjärtklappning/svimningskänslor/panikattacker/domningar osv.

    Jag trivs väl hyffsat på mitt jobb och har ingen utbildning som gör att jag direkt kan "välja och vraka" bland nya jobb heller.

    Jag arbetar ca 75%, fast anställning sedan 6 år tillbaka.

    Det jag känner att jag vill slippa är kvällar och helger. Främst helger!

    Det stressar mig otroligt mycket att ha så lite tid med mina barn och min sambo (som jobbar var 5e helg).

    Vi har aldrig tid ihop att göra saker! Det tar kål på mitt psyke...!!

    Jag vet att kvällar och helger ingår i Handels avtal.

    Men KAN man pga hälsoskäl, be om att bli förlagd mån-fre dagtid? Eller är det omöjligt att få igenom? Måste jag söka nytt jobb?

  • Svar på tråden Kan man be om att få slippa helgjobb?
  • Anonym (Lina)

    Kan inte bidra med så mycket råd angående att slippa helgjobb..
    Men är du säker på att det bara är stress/ångest?
    Jag mådde precis som du, + en del andra obehagliga symtom, extremt trött, apatisk. Fick diagnos ångest. Jag hade dock järnbrist, fick ett nytt liv när jag började äta det.
    Kanske något o testa?

  • Anonym (poo)

    Klart man KAN, men räkna inte med att du får igenom det. Schmat läggs ju med allas arbete ii åtanke, så de pass du smiter ifrån ska någon annan täcka.

    Byt jobb.

  • hammarhajen
    Anonym (Handels) skrev 2019-07-17 09:52:06 följande:
    Vi bor i en liten by 3 mil från närmsta stad. Tar minimum 25 min att åka dit och sen samma tid hem igen. Bara där går nästan en timme.

    I närheten här finns inga simhallar osv. Vi har en tråkig liten lekpark som mest , och en trädgård förstås. Men det förutsätter okej väder. Även om regnkläder finns , så är det halvkul att vara ute i regn och rusk!

    Och som du säger jobbar dom flesta en bit ifrån varandra och har inte möjlighet att luncha ihop. Detsamma gäller här.

    Närmsta äldre släkting bor ca 5 mil ifrån mig.

    Lillkotten sover inte middag , därav ingen bok eller tv-serie att kunna ta till heller.

    Vi pusslar och ritar, ibland leker hon en kort stund själv.

    Visst är det ett jättebra tillfälle för hemmasysslor!

    Men dessa hemmasysslor är också en bov i mitt mående, just för att det är det enda jag gör.

    Jobbar eller sköter hemmet!

    Jag låter säkert jättehopplös och negativ, men det är precis så här mina dagar känns! Så kan tyvärr inte lägga upp det annorlunda.
    Du verkar ju inte riktigt inställd på att hitta lösningar?
    Du vill inte bara jobba och sköta hemmet, men ratar alla förslag som kommer upp. 

    Varför i hela fridens dar kan man inte åka 25-30 minuter in till stan för att luncha med en kompis eller besöka ett badhus? Jag har runt 50 minuter enkel resa till jobbet jag, att resa är den del av vardagslivet. För i princip alla där jag bor. 
    För de flesta människor ingår en viss restid till vänner, släkt och aktiviteter. 25-30 minuter är ingenting, det åker ju barnen här redan i mellanstadieålder för att ta sig till t.ex. gymnastikträningen. 

    Ja, det regnar ibland i Sverige. De som jobbar på dagarna får lov att vara ute i alla väder om de har jobb som kräver att man delvis är ute. Jag är själv ute på jobbet ibland. Självklart kan man vara ute även i regn med sina barn, där får du faktiskt inga sympatier från mig. Din sista mening om att du inte KAN lägga upp dagarna annorlunda stämmer ju inte utifrån vad du skriver, det verkar ju bara handla om VILL INTE. Fundera på varför du inte vill istället, kommer du inte på något bättre tror jag att du kanske kan behöva söka läkare för att utreda ev. depression eller så. 
  • Anonym (Handels)
    hammarhajen skrev 2019-07-20 08:33:04 följande:

    Du verkar ju inte riktigt inställd på att hitta lösningar?

    Du vill inte bara jobba och sköta hemmet, men ratar alla förslag som kommer upp. 

    Varför i hela fridens dar kan man inte åka 25-30 minuter in till stan för att luncha med en kompis eller besöka ett badhus? Jag har runt 50 minuter enkel resa till jobbet jag, att resa är den del av vardagslivet. För i princip alla där jag bor. 

    För de flesta människor ingår en viss restid till vänner, släkt och aktiviteter. 25-30 minuter är ingenting, det åker ju barnen här redan i mellanstadieålder för att ta sig till t.ex. gymnastikträningen. 

    Ja, det regnar ibland i Sverige. De som jobbar på dagarna får lov att vara ute i alla väder om de har jobb som kräver att man delvis är ute. Jag är själv ute på jobbet ibland. Självklart kan man vara ute även i regn med sina barn, där får du faktiskt inga sympatier från mig. Din sista mening om att du inte KAN lägga upp dagarna annorlunda stämmer ju inte utifrån vad du skriver, det verkar ju bara handla om VILL INTE. Fundera på varför du inte vill istället, kommer du inte på något bättre tror jag att du kanske kan behöva söka läkare för att utreda ev. depression eller så. 


    Vänligen. Läs gärna igen.

    Jag är redan utredd.

    Står tydligt redan i trådstarten.

    Kan inte, eller vill inte. För mig är skillnaden rätt obetydlig. Det som för dom flesta är busenkelt, är som att bestiga mount everest för mig. En del förstår mig, andra inte. Det är alltid svårt att föreställa sig något man inte varit med om, det kan JAG förstå.

    Därför ursäktar jag dig för ditt , för mig, hårda bemötande.

    Det är ju lite det hela den här tråden handlar om. Ångest/depression/nedstämdhet... etc

    Eller egentligen ville jag bara ha ett simpelt svar på en fråga. Men det får man ju sällan här. Helt plötsligt ska man behöva sitta o försvara något helt annat.

    Återigen. Tack o hej.
  • Kjell2
    Anonym (Handels) skrev 2019-07-21 15:14:56 följande:

    Vänligen. Läs gärna igen.

    Jag är redan utredd.

    Står tydligt redan i trådstarten.

    Kan inte, eller vill inte. För mig är skillnaden rätt obetydlig. Det som för dom flesta är busenkelt, är som att bestiga mount everest för mig. En del förstår mig, andra inte. Det är alltid svårt att föreställa sig något man inte varit med om, det kan JAG förstå.

    Därför ursäktar jag dig för ditt , för mig, hårda bemötande.

    Det är ju lite det hela den här tråden handlar om. Ångest/depression/nedstämdhet... etc

    Eller egentligen ville jag bara ha ett simpelt svar på en fråga. Men det får man ju sällan här. Helt plötsligt ska man behöva sitta o försvara något helt annat.

    Återigen. Tack o hej.


    Ja, du kan be chefen slippa helgjobb.
  • hammarhajen
    Anonym (Handels) skrev 2019-07-21 15:14:56 följande:
    Vänligen. Läs gärna igen.

    Jag är redan utredd.

    Står tydligt redan i trådstarten.

    Kan inte, eller vill inte. För mig är skillnaden rätt obetydlig. Det som för dom flesta är busenkelt, är som att bestiga mount everest för mig. En del förstår mig, andra inte. Det är alltid svårt att föreställa sig något man inte varit med om, det kan JAG förstå.

    Därför ursäktar jag dig för ditt , för mig, hårda bemötande.

    Det är ju lite det hela den här tråden handlar om. Ångest/depression/nedstämdhet... etc

    Eller egentligen ville jag bara ha ett simpelt svar på en fråga. Men det får man ju sällan här. Helt plötsligt ska man behöva sitta o försvara något helt annat.

    Återigen. Tack o hej.
    Tja, du har ju ingen aning om vad jag varit med om eller inte. Att vi inte tycker lika betyder inte att jag saknar erfarenheter.

    Det du skriver i din TS är att du har fått "diagnosen" stress och ångest av en kurator för ett år sedan. Det har jag läst och det är utifrån det jag svarar. Ingen annan kan göra någon fri från ångest eller stress. Det jobbet måste man själv göra, med stöd från sjukvård och anhöriga. Men det kräver att man gör förändringar i livet och det kräver att man tar ansvar för hur man väljer att se på saker. Till exempel kan det kräva att man faktiskt åker in till stan trots att det tar en halvtimme, att man tar sig upp ur soffan och ägnar sig åt fysisk aktivitet en stund varje dag, att man söker nytt jobb eller väljer en mer realistisk syn på kvällsjobb än offerkoftan. Lösningen är inte att alla andra ska få de tråkiga passen.

    Jag tvivlar inte på att du mår dåligt. Men för det första sätter inte kuratorer diagnoser, för det andra är både stress och ångest normala känslor som till viss del hör livet till. Vi har ALLA upplevt dem, även om vi inte blivit sjuka av dem. För det tredje är skriver du att det ett år sedan kuratorn sa så. En utredning som pekar på stressrelaterade besvär kan man inte dölja sig bakom resten av livet, eftersom det är tillstånd som kan ändras (till skillnad mot t.ex. diabetes som man får leva med resten av livet).

    Återigen, jag tror dig. Men ställer du en fråga om hur du ska hantera normala känslor i ett normalt liv så kommer du få svar därefter. Det har du också fått. De flesta känner lite negativa känslor inför de minst attraktiva jobbpassen. Det är normalt. Du kan alltid fråga chefen, men funkar det inte att anpassa schemat får du byta jobb. 
  • Anonym (Handels)
    hammarhajen skrev 2019-07-21 17:01:57 följande:

    Tja, du har ju ingen aning om vad jag varit med om eller inte. Att vi inte tycker lika betyder inte att jag saknar erfarenheter.

    Det du skriver i din TS är att du har fått "diagnosen" stress och ångest av en kurator för ett år sedan. Det har jag läst och det är utifrån det jag svarar. Ingen annan kan göra någon fri från ångest eller stress. Det jobbet måste man själv göra, med stöd från sjukvård och anhöriga. Men det kräver att man gör förändringar i livet och det kräver att man tar ansvar för hur man väljer att se på saker. Till exempel kan det kräva att man faktiskt åker in till stan trots att det tar en halvtimme, att man tar sig upp ur soffan och ägnar sig åt fysisk aktivitet en stund varje dag, att man söker nytt jobb eller väljer en mer realistisk syn på kvällsjobb än offerkoftan. Lösningen är inte att alla andra ska få de tråkiga passen.

    Jag tvivlar inte på att du mår dåligt. Men för det första sätter inte kuratorer diagnoser, för det andra är både stress och ångest normala känslor som till viss del hör livet till. Vi har ALLA upplevt dem, även om vi inte blivit sjuka av dem. För det tredje är skriver du att det ett år sedan kuratorn sa så. En utredning som pekar på stressrelaterade besvär kan man inte dölja sig bakom resten av livet, eftersom det är tillstånd som kan ändras (till skillnad mot t.ex. diabetes som man får leva med resten av livet).

    Återigen, jag tror dig. Men ställer du en fråga om hur du ska hantera normala känslor i ett normalt liv så kommer du få svar därefter. Det har du också fått. De flesta känner lite negativa känslor inför de minst attraktiva jobbpassen. Det är normalt. Du kan alltid fråga chefen, men funkar det inte att anpassa schemat får du byta jobb. 


    Det var fel att skriva diagnos.

    Efter otaliga läkarbesök pga diverse märkliga symptom , samt ett stress/ångest-test där man får svara på frågor som resulterade i ett ganska högt svar, så blev jag skiclad till kurator . Hon konstaterade rätt snabbt att jag öed av stress och ångest och fick rejäla panikattacker. Sen tar jag tillbaka att det är en "diagnos.

    Håller med dig att kog dom flesta känner olist inför kvällar o helger. Men frågan är om dom flesta får panikattacker och gråter inför varenda jobbpass? Är det normalt? Jag får känslan av att många tycker det tråkigt, men ändå accepterar det rätt bra. Vilket får mig att känna mig extra konstig som ibland hellre (nästan, inte rent bokstavligt) tar livet av mig , än att behöva handskas med denna panik varje gång ett jobbpass väntar. Jag får numera panik av att veta att jag snart kommer att få panik av det! Dubbelt upp alltså. Jippi.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Handels) skrev 2019-07-21 20:18:14 följande:

    Det var fel att skriva diagnos.

    Efter otaliga läkarbesök pga diverse märkliga symptom , samt ett stress/ångest-test där man får svara på frågor som resulterade i ett ganska högt svar, så blev jag skiclad till kurator . Hon konstaterade rätt snabbt att jag öed av stress och ångest och fick rejäla panikattacker. Sen tar jag tillbaka att det är en "diagnos.

    Håller med dig att kog dom flesta känner olist inför kvällar o helger. Men frågan är om dom flesta får panikattacker och gråter inför varenda jobbpass? Är det normalt? Jag får känslan av att många tycker det tråkigt, men ändå accepterar det rätt bra. Vilket får mig att känna mig extra konstig som ibland hellre (nästan, inte rent bokstavligt) tar livet av mig , än att behöva handskas med denna panik varje gång ett jobbpass väntar. Jag får numera panik av att veta att jag snart kommer att få panik av det! Dubbelt upp alltså. Jippi.


    Det finns oerhört många människor som är i din situation, det är bara det att dom inte sitter o ett forum och yttrar sig om sin ångest/panik.

    Du skulle helt enkelt behöva sluta på det jobb du har och få en nystart i livet. Att gå hemma och vara sjukskriven eller ta bort helger och kvällar kommer inte hjälpa dig då kvällar och helgerna inte är det väsentliga problemet
  • hammarhajen
    Anonym (Handels) skrev 2019-07-21 20:18:14 följande:
    Det var fel att skriva diagnos.

    Efter otaliga läkarbesök pga diverse märkliga symptom , samt ett stress/ångest-test där man får svara på frågor som resulterade i ett ganska högt svar, så blev jag skiclad till kurator . Hon konstaterade rätt snabbt att jag öed av stress och ångest och fick rejäla panikattacker. Sen tar jag tillbaka att det är en "diagnos.

    Håller med dig att kog dom flesta känner olist inför kvällar o helger. Men frågan är om dom flesta får panikattacker och gråter inför varenda jobbpass? Är det normalt? Jag får känslan av att många tycker det tråkigt, men ändå accepterar det rätt bra. Vilket får mig att känna mig extra konstig som ibland hellre (nästan, inte rent bokstavligt) tar livet av mig , än att behöva handskas med denna panik varje gång ett jobbpass väntar. Jag får numera panik av att veta att jag snart kommer att få panik av det! Dubbelt upp alltså. Jippi.
    Nej, det är inte normalt att få panikattacker och gråta inför arbetspass, inte om jobbet är ett högst normalt jobb i sig. 

    Men DIN onormala reaktion kan ju inte ge kollegorna MER av det du själv ogillar, eller hur? Kanske en kort övergångsperiod, men inte som långsiktig lösning. 

    Lösningen är att du jobbar med dina problem, inte att du duckar undan dem. Visst kan du byta jobb och det kanske är en bra lösning just nu. Men tror ändå att du behöver tänka till inför framtiden. Du säger att du vill vara med familjen, och att det är därför du blir stressad, men det vill alla. Det ska inte ge sådan stress som du beskriver. Hur ska det gå när det är BARNEN som går i från dig på kvällarna, med aktiviteter, kompisar och så småningom flytt hemifrån? Du kommer inte klara dig länge om du ska bygga upp din egen trygghet och glädje på hemmakvällar med familjen. Jag lovar dig att de som jobbar natt, tränar ensamma på kvällarna ibland eller lägger tid på att spela i band med kompisarna älskar sina barn precis lika mycket som du. 

    Jobba med problem etc låter ju jobbigt, men helt ärligt - hur tror du alla andra har gjort? De allra flesta har tagit sig igenom sina stålbad, även om det inte syns utåt. Den som pluggade ett utbytesår i Australien och bara la upp underbara bilder och berättar om tiden som "den bästa i sitt liv" kanske grät varje natt de första fem månaderna och lärde sig där och då att bli mer självständig. Till exempel. 

    Eller som i ditt fall "det är så långt att åka in till stan att jag inte åker..."
    De flesta har nog haft en liknande upplevelse, men kanske inför studier, att ta kontakt med nya människor, att söka nytt jobb, börja spara pengar eller vad det nu är. Men det är bara man själv som kan ändra på sitt liv, så fler än du kanske tror har egna erfarenheter av att "göra ändå, fast man inte vill" - kanske med solglasögon på för att dölja gråtiga ögon. Det är såklart inte roligt, men livet är inte alltid roligt. 

    Hoppas det löser sig för dig!
  • hammarhajen
    Anonym (Handels) skrev 2019-07-21 20:18:14 följande:
    Det var fel att skriva diagnos.

    Efter otaliga läkarbesök pga diverse märkliga symptom , samt ett stress/ångest-test där man får svara på frågor som resulterade i ett ganska högt svar, så blev jag skiclad till kurator . Hon konstaterade rätt snabbt att jag öed av stress och ångest och fick rejäla panikattacker. Sen tar jag tillbaka att det är en "diagnos.
    Jag tror dig förstås

    Min poäng är att sådana tillstånd inte är kroniska, de kan ändras. Ibland kan man missförstå och ibland kan läkare uttrycka sig lite klumpigt, så man får för sig att "Jaha, nu har jag stressproblem för resten av livet! Nu ÄR jag en person som är svagare än andra" 

    Men så behöver det inte vara. Där och då - absolut. Men man ska inte ge upp för det, en bit in i framtiden kan man ha ett väldigt välfungerande och lyckligt liv. Dock kräver det en del jobb och mycket av det jobbet kan man absolut utföra trots ångest och stress.

    Det som inte hjälper är att sitta och vänta på att det går över, eller att lita på att andra ska lösa ens problem (t.ex. "om maken är hemma varje kväll så blir jag fri från ångesten")

    Det kräver lite aktivt jobb, däremot kan ju andra vara ett stöd i processen (t.ex. "Om maken är hemma varje kväll med barnen, så kan jag ta en promenad på 15 minuter för att arbeta med min ångest. Då finns han som back up om jag är helt skakig efteråt och han kan också peppa och påminna mig att gå ut")
  • Anonym (sessan)

    Börja med att sjukskriva dig om du inte mår bra. Eller om du har möjlighet gå ner till 50%. Förskola/ dagis brukar behöva vikarier.

  • hammarhajen
    Anonym (sessan) skrev 2019-07-22 08:14:02 följande:

    Börja med att sjukskriva dig om du inte mår bra. Eller om du har möjlighet gå ner till 50%. Förskola/ dagis brukar behöva vikarier.


    Nja, "sjukskriva dig"?

    Det är väl läkare som sjukskriver OM de gör bedömningen att det hjälper att vara sjukskriven. Ofta är livsstilsförändringar mer effektivt mot just stress och ångest. Att sjukskriva kan innebära att man bara puttar oundvikliga problem på framtiden. 
Svar på tråden Kan man be om att få slippa helgjobb?