• Tue 16 Jul 2019 09:13
    230 visningar
    10 svar
    10
    230

    Jobb över sommarn

    Hur gäller det ? Kan jag säga upp mig på ett jobb över sommaren som där är några veckor kvar på? Känner att jag inte klarar av ett tungt jobb med långa arbetstider efter arbetstid har jag svårt att röra mig då det är jobbigt för kroppen. Går det att säga upp sig direkt eller bara en månad innan eller inte alls?

  • Svar på tråden Jobb över sommarn
  • Tue 16 Jul 2019 09:22
    #1

    Risken finns att du får jättedåliga referenser sedan när di söker jobb igen. Det är inte populärt som vikarie att sluta eftersom det är svårt att hitta en ersättare. 

    Så kämpa på är mitt tips, det är bara några veckor kvar.

  • Tue 16 Jul 2019 09:25
    #2

    Hur långt gången är du?

    Kan du inte ansöka om grav.penning eller bli omplacerad på jobbet om möjlighet finns?

    Säger du upp dig så har du ju minst 1 månads uppsägningstid (beroende på hur länge du har jobbat). Vissa företag kan låta en gå på en gång men andra inte då arbetskraften behövs.

  • Tue 16 Jul 2019 09:55
    #3

    Det bör stå på ditt anställningskontrakt hur det fungerar med uppsägning.

    Kan du bli omplacerad? Hur är arbetsgivaren? Skulle det funka att minska arbetstiden någon timma per dag? Mår du så dåligt att du inte kan jobba borde du väl tala med läkare om sjukskrivning istället för att säga upp dig? Det ser bättre ut för framtiden.

  • Tue 16 Jul 2019 09:59
    #4

    Jag är bara i v . 24 men tungt jobb inom vården då jag inte klarar sköta vardagen i hemmet på mina lediga dagar. Då jag har ont i kroppen och mår illa då kroppen är helt slutkörd. Många lyft i på en arbetsdag, promenader med en tung rullstol utan motor m.m

  • Tue 16 Jul 2019 10:00
    #5

    Omplacerad går tyvärr inte då.det är som personlig assisten så enbart en arbetsplats

  • Tue 16 Jul 2019 10:34
    #6
    cesse26 skrev 2019-07-16 10:00:57 följande:

    Omplacerad går tyvärr inte då.det är som personlig assisten så enbart en arbetsplats


    Har du vänt dig till en läkare med dina problem ?

    Kruxet med att du säger upp dig är bu risken att du inte får nå jobb efter detta pga graviditeten. Har du jobbat upp SGI ?
  • Tue 16 Jul 2019 12:27
    #7

    Jag vet inte exakt hur mycket jag har jobbat upp mig till vet inte vad gränsen ligger på. På 6 månader kommer jag tjänat c:a 90000

  • Tue 16 Jul 2019 12:36
    #8
    cesse26 skrev 2019-07-16 12:27:07 följande:

    Jag vet inte exakt hur mycket jag har jobbat upp mig till vet inte vad gränsen ligger på. På 6 månader kommer jag tjänat c:a 90000


    Har du jobbat sedan innan?

    Annars är inte den summan så mycket att gå på. Om du dessutom säger upp dig så kommer du inte att få stämpla på 45 dagar och då får du ingen inkomst heller
  • Tue 16 Jul 2019 12:52
    #9

    Jag har jobbat sedan innan det är väl sista halvåret dom kollar inkomster på ?

  • Tue 16 Jul 2019 13:02
    #10
    cesse26 skrev 2019-07-16 12:52:01 följande:

    Jag har jobbat sedan innan det är väl sista halvåret dom kollar inkomster på ?


    Det är 6 månader om man jobbar kvar men om man slutar så är det 8 månader, så säger du upp dig kommer det inte gillas från detta jobb. Så då kommer det vara från föregående arbete.

    Men du kommer ju inte få utav sgi pengarna då du inte är sjukskriven eller föräldraledig utan säger du upp dig så kommer du få stämpla, men då du säger upp dig sjölv så kommer du inte få stämpla på 45 dagar.

    Pengarna från din SGI kommer ju sedan när du blir f.ledig. Det innebär alltså att du inte kommer ha någon inkomst under 45 dagar
Svar på tråden Jobb över sommarn