• Anonym (Ilske­n)
    Tue 16 Jul 2019 09:58
    412 visningar
    11 svar
    11
    412

    Kan inte kontrollera mitt humör

    Det spelar ingen roll hur många gånger jag lovar mig själv att jag inte ska bli arg eller hålla mig lugn. När det kommer kan jag inte kontrollera det.

    Vad är ert allra bästa tips för att hantera sin ilska? Att bli arg är ju en sak men jag kan tex säga grejer jag verkligen inte borde.

    Vad har ni fått för hjälp? Har gått i terapi men tyckte inte det gav så mycket.

  • Svar på tråden Kan inte kontrollera mitt humör
  • Anonym (mindf­ulness­)
    Tue 16 Jul 2019 09:59
    #1

    Mindfulness.

  • Anonym (Ilske­n) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 12:11
    #2
    Anonym (mindfulness) skrev 2019-07-16 09:59:27 följande:

    Mindfulness.


    Ja det kanske kan vara nått. Är det något man kan lyssna på då?
  • Anonym (mindf­ulness­)
    Tue 16 Jul 2019 12:12
    #3
    Anonym (Ilsken) skrev 2019-07-16 12:11:24 följande:

    Ja det kanske kan vara nått. Är det något man kan lyssna på då?


    Det är en teknik, ett förhållningssätt, ett sätt att leva som man kan öva på.
  • Anonym (M)
    Tue 16 Jul 2019 13:03
    #4
    Anonym (Ilsken) skrev 2019-07-16 09:58:30 följande:

    Det spelar ingen roll hur många gånger jag lovar mig själv att jag inte ska bli arg eller hålla mig lugn. När det kommer kan jag inte kontrollera det.

    Vad är ert allra bästa tips för att hantera sin ilska? Att bli arg är ju en sak men jag kan tex säga grejer jag verkligen inte borde.

    Vad har ni fått för hjälp? Har gått i terapi men tyckte inte det gav så mycket.


    Har inte så mkt att bidra med tyvärr men har lite samma temperament. Säger inte saker dock men blir ibland tungt arg inombords vilket syns utåt, ser att mina barn blir rädda vilket inte är ok. Jag har svårt att bli av med ilskan när jag väl blivit sådär arg, det är riktigt jobbigt.

    Jag blir automatiskt väldigt kontrollerad när jag blir arg, fylls av ett iskallt lugn så har som sagt inte problem med att jag säger förhastade saker. Men det syns, är inte bra på jobbet heller när jag någon sällsynt gång blir arg där. Jag ser nog till att gå undan tills det har lagt sig lite...kan ventilera lite försiktigt med någon bra person med.

    Jag tycker att jag har haft nytta av det med ibland, det går inte att sätta sig på mig, jag har alltid svar på tal. Många kvinnor blir istället ledsna, blir hellre arg. Men som sagt, det är inte helt bra heller.
  • Anonym (...)
    Tue 16 Jul 2019 16:41
    #5

    Min ilska blev mycket lättare att kontrollera när jag började med antidepressiv medicin. Dessförinnan var det som en störtflod av hat när jag blev arg, nu blir jag mer rimligt arg och kan till och med hålla ilskan inne om det behövs. Man blir inte lobotomerad av antidepp, utan känslorna blir lite mindre intensiva.

  • Anonym (Ilske­n) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 18:34
    #6
    Anonym (...) skrev 2019-07-16 16:41:19 följande:

    Min ilska blev mycket lättare att kontrollera när jag började med antidepressiv medicin. Dessförinnan var det som en störtflod av hat när jag blev arg, nu blir jag mer rimligt arg och kan till och med hålla ilskan inne om det behövs. Man blir inte lobotomerad av antidepp, utan känslorna blir lite mindre intensiva.


    Jag har alltid haft svårt att kontrollera mitt humör tyvärr men i perioder är det värre. Speciellt när jag är trött och inte mår bra. Använder du det i långa perioder? Jag använde det för ca 10 år sen, vet att jag fick mer energi då.
  • Anonym (x)
    Tue 16 Jul 2019 18:51
    #7

    Citerar mig själv från en annan tråd. 

    "Jag överreagerade  något enormt och jag var förtvivlad, för jag kände inte igen mig själv.
    Det var som att jag blev nån annan, en som jag inte ens tyckte om, vars värderingar jag inte kunde stå bakom.
    Och det gick blixtsnabbt
    Det slutade alltid med att jag kröp till korset och bad om ursäkt, men det räcker ju inte, till slut gick jag till psyk och där fick jag veta varför.
    Jag har bipolära svängningar i synnerhet neråt, när jag är uppåt så märks det inte så mycket, folk tycker jag är charmig och drivkraftig, inte mer än så.
    Men neråt faller jag som en kägla
    Nu äter jag medicin som gör att jag funkar, Ergenyl, dom planar ut svängningarna och gör att jag kan reagera advekat på olika sitautioner.
    Det är inte konstigare än att en person med diabetes behöver insulin.
    Så behöver jag Ergenyl. "

  • BDN
    Tue 16 Jul 2019 21:29
    #8

    Styrke- och konditionsträna mycket och ha en förstående partner. 

    Men säkert kan mindfullness funka... kanske terapi också om man tror det finns något underliggande problem som gör att man känner som man gör.

  • Anonym (Ilske­n) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 16:28
    #9

    Jag tror mest att min ilska beror på inre stress och trötthet. Att jag är utmattad...

  • Anonym (Jag med)
    Sat 27 Jul 2019 02:28
    #10
    +1
    BDN skrev 2019-07-16 21:29:22 följande:

    Styrke- och konditionsträna mycket och ha en förstående partner. 

    Men säkert kan mindfullness funka... kanske terapi också om man tror det finns något underliggande problem som gör att man känner som man gör.


    Jag håller med till 100% om att det finns underliggande problem som man måste ta itu med. Psykodynamisk terapi är bra behandling när det gäller din typ av problem
  • Anonym (A)
    Sat 27 Jul 2019 13:57
    #11
    BDN skrev 2019-07-16 21:29:22 följande:
    Styrke- och konditionsträna mycket och ha en förstående partner. 

    Men säkert kan mindfullness funka... kanske terapi också om man tror det finns något underliggande problem som gör att man känner som man gör.
    +1
Svar på tråden Kan inte kontrollera mitt humör