• Anonym (Kaffedraken)

    Kompis tror att jag är sjuk

    Hej! Jag är en sextonårig tjej som har ett problem. Jag har hela mitt liv varit naturligt smal, och även nu när jag har blivit tonåring. Men för ca ett år sen började jag äta väldigt mycket socker o snabba kolhydrater. Blev verkligen sockerberoende. Åt godis i princip varje dag. Min familj har aldrig varit en särskilt socker ätande familj, bara haft läsk på kalas och så. Typ aldrig godis, väldigt ?bra? mat. Mitt beroende gjorde självklart att jag började gå upp i vikt. Gick inte upp jättemycket, var fortfarande smal, men verkligen inte mitt ?vanliga? jag. Vi har aldrig haft våg hemma så vet inte hur mycket jag vägde, men hos läkaren vägde jag mig en gång och då vägde jag 67 kg. I början av våren detta året märkte jag hur annorlunda jag hade blivit. Hade blivit mycket mer dyster och ledsen av mig. Så jag fick nog, orkade inte slösa bort min tid på massa godis. Så jag började träna, och blev helt kär i träningen. Jag blev så mycket starkare psykiskt och blev helt plötsligt glad igen! Började trappa ner med godiset och all onyttig mat och långsamt men säkert kände jag mig som mig själv igen! Glad, sprallig och aktiv. (Har alltid varit väldigt sportig och aktiv av mig). Nu för en vecka sen vägde jag mig för första gången sen jag vägde 67 kg. Vägde då 59 kg. Jag blev såklart lite chockad men orkar inte bry mig om min vikt, har aldrig gjort det, utan tycker det viktiga är hur jag mår psykiskt. Men nu när jag gott ner 8 kg, börjar min bästa vän fråga mig massor om min mat o min träning. (Äter helt normalt, och äter fortfarande godis, pizza o liknande nån gång ibland). Hon har sagt saker som att hon är orolig för mig med mera. Förstår självklart henne men blir samtidigt så trött på att jag inte kan få träna och äta nyttigt (äter fortfarande mycket, men bra mat) utan att det ska ses som onormalt. Men vet inte vad jag ska göra, hur jag ska få henne att förstå att jag mår så sjukt bra, för första gången på så länge! Har typ aldrig känt mig lyckligare, och starkare. Både psykiskt och fysiskt. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Kompis tror att jag är sjuk
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur lång är du?

    Huvudsaken är att du äter och motionerar lagom mycket som känns bra för dig. Om man är hälsosam och tränar får man alltid höra av andra att man överdriver osv..

    Sen beror på det hur kroppen är byggd. Tex jag är 175 cm och har alltid väg ca 63 kg men aldrig sett riktigt smal ut. När jag började träna på gym för ett par år sedan gick jag upp 8 kg. Nu är jag dock skadad och rasade direkt 5 kg. Både jag och sambon tränar och äter häsomsamt men också onyttigt ibland, vi får väldigt ofta höra om hur vi överdriver när vi inte vill vika från våra rutiner och hoppa över bra mat och träningsrutinerna. Men vi vill ta hand om oss och känna oss "snygga". Det Känns ganska ofta som att folk stör sig på hälsosamma träningsmänniskor och vill alltid tala om hur fel och överdrivet det är.

    Fortsätt som du känner att det passar dig och du mår bra av!!:)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Tack för ditt svar!

    Jag är 172 cm ungefär.

    Tror också jag har ganska lätt för att gå ned i vikt, eftersom att jag nu inte gick så mycket medvetet utan blev verkligen förvånad att jag hade gått ner så mycket. Men som sagt, har aldrig haft så mycket energi som jag har haft och har nu den senaste tiden. Känner mig så otroligt glad och mycket mer motiverad till att göra saker än förut! :)

    Jag tror nog att min kompis har förstått att jag mår bra nu. Men hon känns ändå väldigt på med mat. Typ varenda gång vi hänger vill hon att vi ska äta otroligt onyttigt, nästan som att hon vill ?testa? mig om jag kan äta skräpmat eller inte. Det som gör mig irriterad är att det som ses som onormalt i min kompiskrets är att vilja vara hälsosam. Om man vill äta nyttigt och balanserat och röra på sig ses man som lite knäpp. Tycker det är väldigt jobbigt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    ofelia12 skrev 2019-08-31 14:13:31 följande:

    Hej! Tack för ditt svar!

    Jag är 172 cm ungefär.

    Tror också jag har ganska lätt för att gå ned i vikt, eftersom att jag nu inte gick så mycket medvetet utan blev verkligen förvånad att jag hade gått ner så mycket. Men som sagt, har aldrig haft så mycket energi som jag har haft och har nu den senaste tiden. Känner mig så otroligt glad och mycket mer motiverad till att göra saker än förut! :)

    Jag tror nog att min kompis har förstått att jag mår bra nu. Men hon känns ändå väldigt på med mat. Typ varenda gång vi hänger vill hon att vi ska äta otroligt onyttigt, nästan som att hon vill ?testa? mig om jag kan äta skräpmat eller inte. Det som gör mig irriterad är att det som ses som onormalt i min kompiskrets är att vilja vara hälsosam. Om man vill äta nyttigt och balanserat och röra på sig ses man som lite knäpp. Tycker det är väldigt jobbigt.


    Många som tror att bara för att man är hälsosam så äter man aldrig något onyttigt för att man varken vill eller får, de förstår inte att ju mer nyttigt man äter desto mindre vill man faktiskt ha skräpmat, man blir aldrig sugen på det. Men just mat och vikt är folks stora problem speciellt att lägga sig andra. Och det eviga tjatet om att man går vara som man är och att det inte gör något att vara överviktig. Trött på det, hur många tjocka är nöjda och lyckliga med sig själva? Typ ingen!

    Ta hand om dig och fortsätt som du gör om du trivs med det! Och stå på dig om att du faktiskt inte Vill äta ohälsosamt, det är ditt val!
Svar på tråden Kompis tror att jag är sjuk