• Anonym (F)

    Någon som kan bokföring?

    Jag är ny på jobbet och har delvis hand om bokföringen. Har bara sysslat med lättare bokföring tidigare.
    Nu har ja lite funderingar hur man bokför en återbetalning?Dessutom inte hela beloppet utan bara tillbaka en del av summan.
    Har för mig att man ska spegelvända bokföringen då? Men hur gör man när det inte är hela summan?
    Hade varit ytterst tacksam för svar!

  • Svar på tråden Någon som kan bokföring?
  • Anonym (k)
    Anonym (F) skrev 2019-07-16 15:24:04 följande:

    Jag är ny på jobbet och har delvis hand om bokföringen. Har bara sysslat med lättare bokföring tidigare.
    Nu har ja lite funderingar hur man bokför en återbetalning?Dessutom inte hela beloppet utan bara tillbaka en del av summan.
    Har för mig att man ska spegelvända bokföringen då? Men hur gör man när det inte är hela summan?
    Hade varit ytterst tacksam för svar!


    Man gör på samma sätt, fast med det aktuella beloppet.


  • Anonym (F)
    Anonym (k) skrev 2019-07-16 15:51:52 följande:
    Man gör på samma sätt, fast med det aktuella beloppet.


    Alltså man bokför endast det man får tillbaka?
  • Anonym (k)
    Anonym (F) skrev 2019-07-16 15:54:57 följande:
    Alltså man bokför endast det man får tillbaka?
    Ja, hur skulle man annars göra, menar du?

    Vad är det som ska bokföras och hur ser ursprungsverifikationen ut?
  • Anonym (F)
    Anonym (k) skrev 2019-07-16 16:15:12 följande:
    Ja, hur skulle man annars göra, menar du?

    Vad är det som ska bokföras och hur ser ursprungsverifikationen ut?
    Bara rädd för att det inte blir rätt, tänker att det blir en ny verifikation och hur ska man veta att den hänvisar till ursprungsfakturan. Känner mig så trög!
    Det handlar om en flygbiljett som behövde ombokas och därför fick vi inte tillbaks hela summan.
  • Anonym (.)

    Då återbetalningen skedde en annan dag jämfört med ursprungliga betalningen för flygbiljetten skulle jag har gjort 2 separata verifikationer.

    Skulle ha skrivit återbetalning flygbiljett på beskrivningen av verifikation nr 2, och hänvisat till mail/kvitto (något som styrker att återbetalningen ägt rum). Det behöver inte finnas en koppling mellan dessa två transaktioner i bokföringen då de är separata händelser.

    Är dock bara amatör gällande bokföring.

  • Anonym (k)
    Anonym (F) skrev 2019-07-16 16:38:20 följande:
    Bara rädd för att det inte blir rätt, tänker att det blir en ny verifikation och hur ska man veta att den hänvisar till ursprungsfakturan. Känner mig så trög!
    Det handlar om en flygbiljett som behövde ombokas och därför fick vi inte tillbaks hela summan.
    På verifikatet hänvisar man till ursprungsverifikationen, så kan man följa förloppet.
Svar på tråden Någon som kan bokföring?