• Tue 16 Jul 2019 16:56
    460 visningar
    2 svar
    2
    460

    Lättkränkta människor

    Jag är på riktigt så sanslöst less på alla lättkränkta människor som skapar tröghet i alla tänkbara system. Vad fan är ni rädda för? Data får inte sparas i databaser för att ni är rädda om "er integritet". Man får inte köra drönare över folkmassor och filma för att "ni inte vill vara med på bild". Ni slår bakut om någon får reda på någon "privat" information om er eller er familj, vad ni beställt på nätet eller vilken porrfilm ni senast såg. På riktigt nu - vad har ni problem med? Vad har ni att dölja? Kan ni inte bara krypa ur er puppa och vara lite avslappnade inför livet? Är ni rädda att någon ska skratta åt er? Eller stjäla er gräsklippare? VAD är problemet?

  • Svar på tråden Lättkränkta människor
  • Tue 16 Jul 2019 17:39
    #1

    Att vara avslappnad inför livet är inte precis synonymt med att acceptera ett kontrollsamhälle, eller att jag vilja dela hela sitt privatliv med var och varannan, och ha det till allmän beskådan. Det är snarare direkt motsatsen till att ha ett värdigt, skönt, demokratiskt, jämställt och fritt liv och har väl inget som helst med att vara lättkränkt att göra. Orolig, med rätta är nog ett bättre uttryck. Du måste vara ganska naiv om du inte förstår farorna med vårt digitala samhälle.

    För första gången i historien gör du avtryck genom allt du handlar, varje transaktion, varje steg på nätet, dina personuppgifter, ålder, årsinkomst, utgifter, inkomster, din äktenskapliga status, ansiktsigenkänning, dna, brottsstatistik, sexuell läggning, vilken frekvens du runkar med och till vad?

    Varje fotograferat ögonblick finns lagrat, varje konversation du haft på nätet, vilka åsikter du har/haft politiskt, vad du googlar på osv. Åsikter som kan missgynna dig i ett odemokratiskt samhälle eller styrning, vid resor utanför Sverige, i arbetsliv, val av partner osv.

    Detta är bara dina privata detaljer, tänk länders insyn i varandras databaser, säkerhetssystem, (ta ex Transportstyrelseskandalen), allt som lagrats om människors liv världen över, utan att du kan påverka informationen eller nånsin få bort den från internet. Aldrig kan du radera bitar ur din historia som du skäms över eller ångrar.

    Det är fan ett skräckscenario vi hamnat i, väldigt Orwellskt "1984".

    T o m du borde bli rädd och värna om din integritet.

  • Tue 16 Jul 2019 18:03
    #2

    Jag jobbar med IT och har alltid gjort. Har full koll på vad som pågår men vad har det med saken att göra? Vad spelar det för roll att allt man gör filmas eller registreras? Kan ni inte stå för vad ni gör, vad ni köper, hur ni möblerar hemma eller vem ni hade sex med senast? Det är väl det som är grundfrågan. Jag har i allra högsta grad ett "privatliv" men bryr mig inte för fem öre om någon vet precis allt som pågår i mitt privatliv. Men uppenbarligen är detta så hemskt för många att man ser till att det drivs genom helt absurda lagar som både skapar barriärer mellan människor och gör att alla system blir tröga. Istället för att ta fram pekpinnarna kan du väl förklara vad det är som är så farligt med att alla i hela världen vet hur ditt liv ser ut, vad du röstar på och när du tittade på porr på internet senast. Kan inte se det som något annat än hopplöst svaga personligheter som sitter och surar bakom gardinerna och kollar när grannen hämtar posten.

    Om inte min potentiella partner står ut med vilket parti jag röstar på är det ju fel partner. Jag förstår inte alls ditt resonemang. Du verkar vara urtypen av lättkränkt människa! Och nej, jag är inget "troll". Jag menar allvar...

Svar på tråden Lättkränkta människor