• Anonym (Tröttnat)

    Inget fixar mina torra hälar!

    Jag har försökt i åratal att få fina fötter. Jag har använt alla krämer Apoteket har inkl Footmender och det känns ju bra när krämen är på fötterna men verkar inte laga problemet som är torra hälar för så fort man inte har kräm så är det torra och fula där. Jag har använt olika sorters fotsvampskräm om det skulle vara det som spökar. Jag har filat och inte filat. Jag har använt dessa saker månader i sträck men inget hjälper.

    Går det inte att bli av med torra hälar?!

  • Svar på tråden Inget fixar mina torra hälar!
  • Anonym (fett och fukt)

    Krämer med bivax efter man smort in dem med Locobase, Helosan eller annan långtidsverkande fuktkräm. Men först gå på fotvårdsbehandling så att du får bra grund och inga hälsprickor och annat. Och sen flitigt användande och fotfil flera ggr i veckan,

  • flygrl
    Anonym (Tröttnat) skrev 2019-07-16 18:53:30 följande:

    Jag går i bra skor eller sandaler och barfota i Birkenstock hemma.

    Funderat på fotvård men är det medicinsk man ska gå på eller vanligt spa?


    Fördelen med sandaler är ju att det är luftigt för fötterna, nackdelen att hälarna torkas ut så mycket att man kan få hälsprickor. Har man mycket problem med självsprickor kan det va bättre med strumpor och slutna skor istf barfota i sandaler.

    Satsa på medicinsk fotvård. Dom är the real deal.
  • Anonym (Tröttnat)

    Tack för alla nya tips.

    Om man får sprickor av sandaler och att vara barfota hur ska man göra då när man är hemma mycket? Jag har klinkersgolv så jag måste gå i Birkenstock och strumpor vill jag inte ha på mig hemma. Borde jag ha strumpor ändå hemma?

  • Anonym (sjuk)

    Ja, jag hade haft strumpor på mig.

    Jag har i mååånga år haft problem med självsprickor, testat det mesta, nästan allt som nämnts här i tråden. Sen blev jag sjuk och måste ta starka immundämpande mediciner, och då blev sprickorna plötsligt riktigt farliga för mig att ha, det GÅR liksom inte, då får jag blodförgiftning liksom.

    Jag märkte också det där med ull i strumpor, att det fungerar bättre, och kom på att barnsalvan Inolytol innehåller en massa ullfett. Detta har räddat mig!!! Helt underbart, efter alla år! Kletar på (behövs inte mycket) lite inolytol morgon och kväll, och drar på strumpor. Står ju inte ut att ha strumpor jämt när det är riktigt varmt, och sparkar av dom ibland i sömnen, men det funkar ok ändå. Kan använda vilket material jag vill så länge jag tar på tunt lager inolytol  morgon o kväll.
    Finns på apotek, jättedrygt.

  • Anonym (Tips)

    Pratar vi ullfett så är Purelan bäst- består enbart av ullfett. Funkar det på spruckna och såriga bröstvårtor funkar det säkert på fötterna också.  Glad

  • flygrl
    Anonym (Tröttnat) skrev 2019-07-17 15:54:44 följande:

    Tack för alla nya tips.

    Om man får sprickor av sandaler och att vara barfota hur ska man göra då när man är hemma mycket? Jag har klinkersgolv så jag måste gå i Birkenstock och strumpor vill jag inte ha på mig hemma. Borde jag ha strumpor ändå hemma?


    Du borde ha strumpor på, ja. Själv är jag frusen av mig så jag går i stort sett alltid med strumpor på hemma men för dig blir det kanske för varmt?!
  • Anonym (Scholl)

    Scholl är det enda som funkar för mig, har t ex testat mjukgörande masker osv men inget annat hjälper. Absolut värt att testa.

  • Anonym (T)

    Det beror nog helt säkert på svamp. Börja ät en bra probiotika kapsel varje dag och problemet kommer minska. Hjälper även att hålla magen i ordning. Om du hyvlar och håller på kan problemet förvärras.

  • Anonym (Tips)
    Anonym (T) skrev 2019-07-17 21:54:37 följande:
    Det beror nog helt säkert på svamp. Börja ät en bra probiotika kapsel varje dag och problemet kommer minska. Hjälper även att hålla magen i ordning. Om du hyvlar och håller på kan problemet förvärras.
    Men vilka dumheter! Svamp? Menar du allvar- och att dessutom äta hälsokost som bot?! Hört tala som torra fötter? Förhårdnader? Spruckna hälar? Det är inte svamp! Svamp yttrar sig inte så.
  • Anonym (T)
    Anonym (Tips) skrev 2019-07-18 13:09:49 följande:

    Men vilka dumheter! Svamp? Menar du allvar- och att dessutom äta hälsokost som bot?! Hört tala som torra fötter? Förhårdnader? Spruckna hälar? Det är inte svamp! Svamp yttrar sig inte så.


    Men vilka dumheter! Jo, detta är ett sätt svamp yttrar sig på. Det gjorde det för mig och jag blev av med problemet genom att gå invärtes vägen. Om det bara är torra fötter det handlar om så blir man av med problemet relativt lätt genom att fila och smörja in och det blir ju inte TS. Har du ens läst hennes inlägg? Sen skadar det inget genom att testa probiotika heller so whats your problem?
  • Drottningen1970
    Anonym (T) skrev 2019-07-18 15:20:21 följande:

    Men vilka dumheter! Jo, detta är ett sätt svamp yttrar sig på. Det gjorde det för mig och jag blev av med problemet genom att gå invärtes vägen. Om det bara är torra fötter det handlar om så blir man av med problemet relativt lätt genom att fila och smörja in och det blir ju inte TS. Har du ens läst hennes inlägg? Sen skadar det inget genom att testa probiotika heller so whats your problem?


    Jag har samma problem som TS och det är INTE svamp.

    Fila och smörja gör att man får bukt med det om man är nitisk det stämmer. Men om man hunnit få tjocka förhårdnader och djupa sprickor är det svårt att få ordning på det på egen hand. Man behöver ett rimligare utgångsläge och det får man genom att gå på medicinsk fotvård och sedan se till att underhålla på egen hand efteråt..
  • Anonym (T)
    Drottningen1970 skrev 2019-07-18 16:15:28 följande:

    Jag har samma problem som TS och det är INTE svamp.

    Fila och smörja gör att man får bukt med det om man är nitisk det stämmer. Men om man hunnit få tjocka förhårdnader och djupa sprickor är det svårt att få ordning på det på egen hand. Man behöver ett rimligare utgångsläge och det får man genom att gå på medicinsk fotvård och sedan se till att underhålla på egen hand efteråt..


    Men nu har jag inte skrivit att torrhet ALLTID beror på svamp. Men eftersom inget annat funkar på TS så kan det mycket väl vara det, så var det för mig. Som sagt, skadar inte att testa. Probiotika är nyttigt i sig.
  • Anonym (Tröttnat)

    Svamp är det säkert inte då jag i omgångar har använt olika svampmedel och det inte har hjälpt ett smack. Probiotika tar jag dagligen sen flera år i form av ett stort glas Proviva.

    Jag ska göra fotvård och sen köra på era förslag och hoppas på att det äntligen kommer att fungera.

    Men tror ni verkligen att jag behöver strumpor hemma också? Jag tycker inte om att gå med strumpor hemma men kommer förstås att göra det om det hjälper hälarna.

  • Anonym (T)
    Anonym (Tröttnat) skrev 2019-07-18 23:23:58 följande:

    Svamp är det säkert inte då jag i omgångar har använt olika svampmedel och det inte har hjälpt ett smack. Probiotika tar jag dagligen sen flera år i form av ett stort glas Proviva.

    Jag ska göra fotvård och sen köra på era förslag och hoppas på att det äntligen kommer att fungera.

    Men tror ni verkligen att jag behöver strumpor hemma också? Jag tycker inte om att gå med strumpor hemma men kommer förstås att göra det om det hjälper hälarna.


    Jag trodde detsamma först också eftersom jag testade lokalt med svampmedel direkt på fötterna utan skillnad. Jag drack även probiotika. Det var först när jag började ta kapslar som det blev resultat form av att mina fötter blev normala igen. Min högra stortånagel har vart skrovlig och gul, det försvann helt också. Men, men du behöver inte testa om du inte vill. Gav bara ett tips i din tråd där du bad om tips. Sorry.
Svar på tråden Inget fixar mina torra hälar!