• Anonym (intro­vert)
    Wed 17 Jul 2019 02:10
    1712 visningar
    10 svar
    10
    1712

    Ingen babyshower

    Jag är gravid och har en arbetskollega som tjatar om min babyshower. Alltså verkligen tjatar, när ska den vara? jag vill vara med. ge mitt nummer till dina kompisar...

    Saken är den att jag har inga vänner. Inte en enda,
    Jag har inte heller några kvinliga släktingar, kusiner, mostrar, mamma... Det är inget jag vill prata med henne om för jag tycker inte hon har med det att göra,
    så det kommer inte bli någon babyshower för mig, men hon tjatar och tjatar. Nu börjar hon bli sur för att ingen hört av sig, börjar ha dålig attityd på jobbet för att jag dissar henne etc.

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till, har allvarligt funderat på att skaffa några kontantkort och låtsas vara tjejkompisar till mig för att sedan misslyckas styra upp en fest. Är bara så ledsen hela dagarna. Speciellt nu på jobbet när vi är så få under semestern. Orkar inte.

  • Svar på tråden Ingen babyshower
  • Wed 17 Jul 2019 02:35
    #1

    Kan inte hon ordna en då om hon är så på

  • Anonym (intro­vert) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 02:45
    #2
    lobby tanten skrev 2019-07-17 02:35:13 följande:

    Kan inte hon ordna en då om hon är så på


    Är ju fortfarande inget att ordna. Skulle bli vi två då.
    Har jobbat med henne i snart 4 år, hon har aldrig visat intresse förr så jag tror inte hon vill bli kompisar, bara festa.
  • Anonym (Sess)
    Wed 17 Jul 2019 05:52
    #3

    Säg bara att vi brukar inte fixa babyshower.

    Annars säger du som det är bara, så kanske hon håller tyst sen. Hoppas att du hittar vänner. Om du är med i föräldragrupper eller går till öppna förskolan så kan du träffa nya vänner att umgås med.

  • Wed 17 Jul 2019 06:12
    #4

    Säg bara att du vill inte ha en babyshower. Mer behöver du inte säga.


  • Anonym (Hmmmm­m...)
    Wed 17 Jul 2019 06:46
    #5

    Att fira barnet innan det är gött skulle jag aldrig göra. Risken är liten, men det kan ju uppstå komplikationer under förlossningen osv. Skippa babyshowern.

  • Anonym (Hmmmm­m...)
    Wed 17 Jul 2019 06:47
    #6
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-07-17 06:46:44 följande:

    Att fira barnet innan det är gött skulle jag aldrig göra. Risken är liten, men det kan ju uppstå komplikationer under förlossningen osv. Skippa babyshowern.


    Innan barnet är fött, givetvis!
  • Wed 17 Jul 2019 07:34
    #7

    Säg att du inte vill ha någon babyshower, att du är lite nojig med det där att fira i förskott. 

    Men har ni jobbat ihop i fyra år så kanske det inte är så dumt att försöka bygga på vänskapen lite? Särskilt om du inte har en enda vän. Fråga om hon vill följa med ut efter jobbet istället och köpa lite babykläder och kanske ta en fika, bara ni två. 

  • Wed 17 Jul 2019 08:07
    #8

    Vill du inte ha en baby-shower så säg takt ut att du inte vill ha någon och avsluta diskussionen.

    Vill du ha en så tala om för kollegan att du gärna hade haft en, nen att du inte har någon som vill delta/fixa med det. (Varför ät bara kvinnliga deltagare intressanta?)

  • Kusine­n
    Wed 17 Jul 2019 09:06
    #9

    Är hon så gränslös i andra frågor också?

    Om du tydligt har sagt att det inte kommer bli någon babyshower och att du inte är intresserad av någon och hon ändå tjatar tycker jag att du kan säga till "ordentligt". Säga typ " Som jag sagt fleta ggr nu kommer det inte bli någon babyshower. Det är jätteroligt att du vill fira mig och barnet, men vi kommer inte ha någon babyshower. Jag tycker att jag har väldigt tydlig med det och jag tycker att det blir jobbigt att du fortsätter att ta upp detta ändå. Som sagt är jag jätteglad för att du vill fira oss, men för mig passar det bättre att buuda in dig och ev andra intresserade arbetskanrater på fika mlr barnet kommit".

  • Wed 17 Jul 2019 19:16
    #10

    Hon låter väldigt gränslös.
    Förstår att det är svårt för dig, kanske du inte sagt alls att du inte vill ha någon för att slippa nämna detta med vännerna. Säg att det inte blir något för du vill inte ta ut segern i förskott, och hoppas att hon kan lugna sig lite. Du kan ju försöka bjuda henne till dop (om ni ska ha det) eller kalas senare.

Svar på tråden Ingen babyshower