• Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 18:06
    5138 visningar
    275 svar
    275
    5138

    Sverige på väg att bli Nordkorea eller nåt!

    Anonym (Nej) skrev 2019-07-17 03:44:58 följande:

    Nej, inskränkning gällande rökning på offntliga platser är ganska långt från den diktatur man har i NordKorea.


    Anonym (Nej) skrev 2019-07-17 10:18:24 följande:
    ok, så vem ska tillrättavisa ouppfostrade medborgare då?

    Ja precis, "vem" ska "tillrättavisa" och "uppfostra" "medborgarna".

    Måste vara staten då väl?
  • Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 18:08
    #44
    Anonym (K) skrev 2019-07-17 10:46:10 följande:
    Att man blir anmäld när man bryter mot lagen är inte diktatur. Sverige är inte unikt i att ha lagar mot hets mot folkgrupp/rasism och det är inte heller något som utmärker diktaturer.
    Alla totalitära regimer har förstås lagar du inte får bryta mot.

    Kontroll sker naturligtvis genom statsapparaten, annars fungerar det ju inte.
  • Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 18:11
    #45
    Anonym (Vanlig man) skrev 2019-07-17 11:05:45 följande:
    Ett sånt genuint skitsnack. Sverige har en öppenhet och stringens gällande myndigheters agerande som saknar motstycke i världen. Däremot har vissa forum invaderats av kverulanter och lågbegåvade, obildade SD-figurer som i sin bitterhet sitter och skriver magsura inlägg för att de tycker att allt är så orättvist.

    Är det något detta landet verkligen inte behöver så är det dessa lågpresterande och gnälliga bottenskrap till ursäkt för medborgare. Skämmes!
    Vilken stringens då? Vi har sett lagar bändas hela tiden på sistone, precis som politikerna vill.

    Sverige har ett väldigt svagt skydd för yttrandefrihet, sluta ljug om sånt.

    Amerikas konstitution har ett starkt skydd, ett sådant skulle vi behöva också.
  • Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 18:16
    #46
    IceKitten skrev 2019-07-17 11:53:45 följande:
    Jag ska berätta något väldigt nytt och intressant för dig. Familjeliv är ingen myndighet eller på något sätt kopplad till staten. Jag vet, helt otroligt.

    Familjeliv är privat och kan alltså inte bedriva censur utan får sätta sina egna regler. Bestämmer sig familjeliv en dag för att man inte längre får prata om kattungar på deras sida så är det så. Men det är fortfarande inte censur och kommer aldrig bli det.

    NE: Censur innebär att myndigheter granskar böcker, filmer, radioprogram och TV- program med mera innan de kommer.
    Dumheter, staten kan sätta press på plattformar och media att inte släppa igenom alla åsikter och därmed utöva makt, vilket de gör.

    Staten censurerar redan böcker och filmer genom bibliotek och filminstitut exempelvis. En del exempel är rent hårresande.

    Barnboksförfattare får sina alster censurerade och ändrade för de inte faller staten i smaken.

    Det är lätt att bli blind för sånt som händer nära en själv, men om vi läste om sånt här i andra länder skulle vi chockas.
  • Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 18:25
    #47
    AndreaBD skrev 2019-07-17 12:32:25 följande:
    FL är ett forum som har en ägare. Och den personen bestämmer reglerna. Vi har fortfarande privat ägande, vi har inte något kommunistisk system heller. Vad staten gör är en helt annan sak. 
    Globala plattformar får naturligt monopol genom skalfördelar eftersom digital teknik är det mest skalbara som vi hittat på.

    Har du tänkt igenom alla aspekter på hur det är bra att Google, Amazon och Facebook får global politiskt makt?

    Det här är ledningsgrupper på kanske 25 individer. Hur mycket makt är det rimligt att vi ger till så få.

    Kanske idag, att du håller med de här 25, men vad händer den dagen det är 25 andra individer där, vars ideer du absolut inte delar?

    Vi skapar konsitutioner för att de ska fungera även när det finns olika uppfattningar, en konstitution som endast fungerar när man håller med makten är knappast stabil, eller för stabil, vilket perspektiv man nu väljer.
  • Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 18:34
    #48
    Panduro skrev 2019-07-17 15:41:18 följande:

    Hopplös debatt. Det är inte censur att familjeliv plockar bort inlägg. Det är inte begränsning av yttrandefriheten att folk reagerar negativt på ordet "neger" eller att man inte får ropa skällsord på stan. Det är inte diktatur för att landet förbjuder rökning på offentliga ställen.

    Jag är vad som ofta kallas rasist, och jag förstår att folk kommer att ha åsikter om mina åsikter. Det får de ha, det är ingen lag på att tycka som jag gör.


    Jag lämnar moral helt utanför det här och konstaterar en sak.

    Du har fel i sak. Det är definitionen på censur.

    Sen om man tycker det är bra eller inte är en annan fråga.

    Det är inte säkert att censur är det allvarligaste man kan göra heller för att kontrollera människor. För med censur kommer skvaller, ironi, sarkasm, galghumor och tvetydighet, det är otroligt svårt att stoppa för stater.

    Därför är nästa steg och det långt mer effektiva att låta folk säga vad de tycker, och sen ta ifrån dem saker. Frihet, möjlighet till utkomst, sociala och materiella rättigheter, det är där det alltid landar. Gulag får dig att tystna, inte att få en tweet censurerad, men det startar där.

    Vad händer när banker, elbolag och andra privata aktörer ges rätten att stänga av dig för att du har fel åsikter? Vilka chanser har du då till ett fritt samhälle. Man behöver inte ens låsa in folk längre för att påverka dem.
  • Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 18:40
    #49
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-18 09:22:46 följande:
    Inget land i världen tillåter att människor offentligt uttrycker vad de känner och tycker om saker och ting förutom möjligtvis USA där människor står i gathörnen med bibeln och skriker till syndare som har sex utanför äktenskapet osv . 
    USA har ett väldigt starkt konsitutionellt skydd för yttrandefriheten i vad man får säga.

    De har också ett starkt skydd för privat ägande, när de här två nu kolliderar kan det bli intressant att se hur de löser den knuten.
  • Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 18:42
    #50
    -1
    Överste Senap skrev 2019-07-18 15:51:20 följande:

    Och hur har yttrandefriheten försämrats?


    Vi censurerar barnboksförfattare, du får vara rätt blind om du inte ser vad som pågår, eller välja att inte se.
  • Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 20:01
    #54
    Överste Senap skrev 2019-07-18 19:28:57 följande:
    Vad är censurerat?
    Anonym (A) skrev 2019-07-18 19:38:23 följande:
    Undrar jag med
    Bjära skrev 2019-07-18 19:51:15 följande:
    Jag tror denne menar på att Pippis pappa inte längre är negerkung i de nya upplagorna, utan att föråldrade böcker ska samla damm och glömmas bort istället för att editeras med modernare ord. Kanske denne även oroar sig för att det inte ska fostras fram en ny generation rasister som gillar att såra oskyldiga barn verbalt?

    Katerina Janouch

  • Anonym (.)
    Thu 18 Jul 2019 21:32
    #59
    Överste Senap skrev 2019-07-18 20:59:00 följande:
    Det har inget med censur att göra.
    Du har svårigheter med definitionen av begreppet.
Svar på tråden Sverige på väg att bli Nordkorea eller nåt!