• Wed 17 Jul 2019 05:58
    735 visningar
    8 svar
    8
    735

    Dela säng med bebis och 4 åring

    Vi väntar nu barn nr 3. Det är 6 år mellan 1 och 2 och då lärde vi nr 1 att sova själv, även om han i stort sett redan sova hela nätter själv.

    Nr 2 nattas i eget rum och sover där till allt från kl 23 till kl 5, men har väl sovit 2 nätter helt själv i eget rum. Försöker alltid att han ska somna om igen vid de första uppvaknandena, men går det ej så får han komma in mellan oss, vilket det slutar med till 99,9% av gångerna :). Nu väntar vi nr 3 och jag vill ej att nr 2 ska känna sig utfryst av nr 3. Men vet ej hur vi alla ska får plats för att kunna sova gott. Nr 2 säng är Ikea och går att göra till dubbelsäng, så vi funderar på att lägga i extra dyna så maken kan gå in och sova där när han vaknar. Men samtidigt är han mycket mammig och det gör ont i mammahjärtat att tänka att han ej får komma in och somna om bredvid mig ibland.

    Hur har ni andra löst detta?:)

  • Svar på tråden Dela säng med bebis och 4 åring
  • Wed 17 Jul 2019 07:16
    #1

    Vi löste det så att spjälsängen stod bredvid min sida av sängen och när bebisen hade ammat och somnat låg hon i vattnet som jag lyfte tillbaka till spjälsängen så storebror kunde ligga mellan oss. Funkade kanon för oss. Hade inte det funkat så hade vi tagit bort långsidan på spjälsängen och ställt den bredvid mot våran säng och satt fast den så den inte kunde flytta sig och haft bebisen där. Då är det ju så man kommer åt lätt ändå men de får olika sidor av dig.

  • Wed 17 Jul 2019 08:19
    #2

    Jag har en 9-åring som sover i eget rum och en snart 3-åring som sover mellan mig och min man i vår säng, vi har även en 6 månaders, hon får sova i ett bedside crib. Alltså en mindre spjälsäng som har madrassen i höjd med våran madrass så det är bara att glida över henne till sin egen säng när hon ammat klart på natten. Det funkar bra tycker jag.

  • Wed 17 Jul 2019 13:52
    #3

    Vi har bara två barn men när yngsta föddes sov han och jag i eget rum första året (för att slippa störa de andra) och äldsta (som då var två år) sov med pappan. Sen efter första året ställde vi en extrasäng bredvid vår dubbelsäng, vår yngsta sov mellan oss och äldsta sov i extrasängen direkt bredvid pappan.

    Dvs båda barnen somnade alltid i egen säng i eget rum men kom in till oss på natten.

  • Elin P
    Wed 17 Jul 2019 13:54
    #4

    Jag har 6 år mellan barn nummer två och tre. Tvåan var van att sova i sin säng inne i vårt rum när trean kom. Trean sov väldigt lugnt och var nöjd/tyst som bebis. Han skrek aldrig på nätterna bara han fick ligga bredvid mig och amma. Efter ca ett halvår blev han mer krånglig med sömnen och lät en del nattetid. Då valde storebror själv att byta rum för att han kände sig störd. Mitt råd är att inte göra det till ett problem. Nu sover vi tillsammans igen, yngsta är 2 år och sover bredvid mig och storebror är 8 år och han sover i egen säng bredvid oftast. Känns tryggt för honom så och jag tycker det är huvudsaken vi får sova bra allihop. Maken ligger på soffan för han fixar inte att sova med barnen (men det är heller inget problem för oss).

  • Wed 17 Jul 2019 20:44
    #5

    Vi löste det med större säng. Har 240 säng o sover all 4 här o sen kommer en till i Januari :D

  • Wed 17 Jul 2019 21:45
    #6

    Jag sov en period med båda barnen och sambon i sonens säng.

  • Thu 18 Jul 2019 10:03
    #7
    Jemp skrev 2019-07-17 21:45:55 följande:

    Jag sov en period med båda barnen och sambon i sonens säng.


    Här funderat på det men orolig att storebror ska rulla på lillebror även om han ligger i nest:(
  • Thu 18 Jul 2019 10:19
    #8
    Blåsippan84 skrev 2019-07-18 10:03:20 följande:

    Här funderat på det men orolig att storebror ska rulla på lillebror även om han ligger i nest:(


    Kan du inte ha dem på varsin sida om dig?
Svar på tråden Dela säng med bebis och 4 åring