Forum Graviditet - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Killen ljög om sin stelisering

Ons 17 jul 08:59 Läst 0 gånger Totalt 14 svar
    Anonym (Xa)
    Visa endast
    Ons 17 jul 08:59

Hej! Jag är en tjej på snart 40. Har blivit tillsammans med en bra och snäll kille. Han är nästan 50år. Och vi har haft sex och innan vi diskuterade den saken. Att jag skulle skaffa p-piller så behövdes det inte sa han för han sa att han är steliserad(stavas?) men nu har det gått ett tag sen vi träffades och jag tror att jag är gravid. Nu till frågan. Hur gör jag nu? Han ljög för mig och jag är så ledsen och besviken. Han vet inte om att jag förhoppningsvis är det. Ska jag berätta eller bara dumpa han? Jag är så besviken????

• Ons 17 jul 09:17 #1

Vänta och se innan du dumpar, men berätta om dina misstankar ändå.

• Anonym (N)
    Visa endast
    Ons 17 jul 09:20 #2 +1

Jag har hört om fall där trådarna växt ihop igen...

• Ons 17 jul 09:24 #3 +1
    Anonym (Xa) skrev 2019-07-17 08:59:21 följande:

Hej! Jag är en tjej på snart 40. Har blivit tillsammans med en bra och snäll kille. Han är nästan 50år. Och vi har haft sex och innan vi diskuterade den saken. Att jag skulle skaffa p-piller så behövdes det inte sa han för han sa att han är steliserad(stavas?) men nu har det gått ett tag sen vi träffades och jag tror att jag är gravid. Nu till frågan. Hur gör jag nu? Han ljög för mig och jag är så ledsen och besviken. Han vet inte om att jag förhoppningsvis är det. Ska jag berätta eller bara dumpa han? Jag är så besviken????

Inte ens en sterilisering är 100%, sädesledarna kan växa ihop igen.
  • Ons 17 jul 09:28 #4 +1
    Anonym (Xa) skrev 2019-07-17 08:59:21 följande:

Först och främst ska du väl testa för graviditet så du vet om du är gravid eller inte.

Vad menar du med förhoppningsvis? Vill du ha barn? Varför är du då besviken?
  • Ons 17 jul 09:31 #5 -1
    sextiotalist skrev 2019-07-17 09:24:21 följande:

Inte ens en sterilisering är 100%, sädesledarna kan växa ihop igen.

Nu klipps sädesledarna av nån cm så de inte kan växa ihop
  • Ons 17 jul 09:36 #6

Behåll som en ren hämnd mot honom!

• Ons 17 jul 09:37 #7 +1
    Giftskåneman skrev 2019-07-17 09:31:37 följande:
    Nu klipps sädesledarna av nån cm så de inte kan växa ihop
    Nu vet varken du eller jag hur och när denna man gjort sin sterilisering, så att man gör så idag, innebär inte att denna man har ljugit. Han kanske inte ens gjort den i Sverige, kanske gjort den för 20 år sedan.
  • Ons 17 jul 09:53 #8 +1

Om steeiliseringen är gjord för många år sedan kan hans sädesledare ha växt ihop igen. Det kan man alltså inte veta. Så han har inte ljugit för dig.

• Ons 17 jul 10:02 #9 +1

Du vet ju inte ens om han ljög och om du är gravid?

• Anonym (Stina­)
    Visa endast
    Ons 17 jul 10:45 #10 +2

Först och främst ska du väl vänta tills du tagit ett test och VET att du är gravid? Tror att det är en dålig idé att redan nu anklaga honom för att ha ljugit, dumpa och sen visar det sig att du inte ens är preggers.

• Ons 17 jul 10:49 #11 +1

Innan du drar på för stora växlar ska du väl kolla om du faktiskt är gravid eller inte.

Om du är konstaterat gravid så betyder inte det nödvändigtvis att mannen har ljugit, inte ens en sterilisering är 100% säker. Prata med karln istället för att gå igång på alla cylindrar.

Om man absolut inte vill riskera graviditet så får man låta bli att ha sex. Allt annat är kalkylerade risktaganden. Även om båda parter är steriliserade, kvinnan går på p-piller och har koppar-spiral, och paret använder kondom  och pessar och spermicider, så kan det bli en graviditet. Grundregeln är att ingen p-metod är 100% säker.

• Ons 17 jul 10:56 #12
    sextiotalist skrev 2019-07-17 09:37:52 följande:

Nu vet varken du eller jag hur och när denna man gjort sin sterilisering, så att man gör så idag, innebär inte att denna man har ljugit. Han kanske inte ens gjort den i Sverige, kanske gjort den för 20 år sedan.

Svensk sjukvård gjorde så för 15 år sedan, och avråder starkt från sterilisering på män under 40
  • Anonym (S)
    Visa endast
    Ons 17 jul 11:32 #13

Förhoppningsvis? Vad är problemet om du vill vara gravid?

Men ta inte ut en massa i förskott heller förrän det är konfirmerat att du är gravid.

• Anonym (A)
    Visa endast
    Ons 17 jul 16:11 #14
    Anonym (Stina) skrev 2019-07-17 10:45:52 följande:
    Först och främst ska du väl vänta tills du tagit ett test och VET att du är gravid? Tror att det är en dålig idé att redan nu anklaga honom för att ha ljugit, dumpa och sen visar det sig att du inte ens är preggers.
    Håller med
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll