• Anonym (Kille­)
    Wed 17 Jul 2019 09:12
    838 visningar
    20 svar
    20
    838

    Varför så otroligt negativ syn på otrohet?

    Jag är starkt emot otrohet på alla plan, men visst.

    Jag kan förstå det i vissa fall..

  • Svar på tråden Varför så otroligt negativ syn på otrohet?
  • Anonym (Sara)
    Wed 17 Jul 2019 09:55
    #1

    Du har vad jag förstår en negativ syn på otrohet själv ("starkt emot på alla plan). Vad är ditt eget skäl till det?

    Jag antar att det främsta skälet generellt är att människor inte gillar att bli lurade och bedragna och att få reda på att den person man vill förlita sig på mest i livet inte går att lita på. Samt att all den tid och det engemang man lagt in i tvåsamhetsprojektet tappar sitt värde när den andre bryter kontraktet, man förlorar det man satsat så mycket på och blir naturligtvis som följd, kedsrn och besviken.

  • Wed 17 Jul 2019 09:59
    #2

    Att ?förstå otrohet? i somliga fall hindrar väl inte att man är fortsatt negativt inställd?

  • Anonym (Otrog­en)
    Wed 17 Jul 2019 10:08
    #3
    Anonym (Kille) skrev 2019-07-17 09:12:15 följande:

    Jag är starkt emot otrohet på alla plan, men visst.

    Jag kan förstå det i vissa fall..


    När exakt kan du förstå otrohet?

    Personligen kan jag inte förstå otrohet alls.

    Jag menar då att de som är otrogna och försvarar det eller är återkommande otrogna.

    Jag har själv varit otrogen och det förstörde min självbild helt. Jag gjorde slut med kvinnan jag bedragit direkt och berättade om mitt svek. Sen har jag försökt förstå vad som hände. Jag kommer aldrig nånsin göra samma sak igen.
  • Anonym (...)
    Wed 17 Jul 2019 10:10
    #4

    Du säger att du själv är emot otrohet. Varför är du det? Om du upplever att andra är ännu mer emot så är det för att de känner som dig, fast starkare. Så.. Fattar du?

  • Anonym (Kille­) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 11:26
    #5
    Fiona M skrev 2019-07-17 09:59:52 följande:

    Att ?förstå otrohet? i somliga fall hindrar väl inte att man är fortsatt negativt inställd?


    Nej absolut inte. Det är ju två helt olika saker, men folk verkar ha oerhört svårt för att skilja på det just när det kommer till det här ämnet.
  • Wed 17 Jul 2019 11:32
    #6

    Den negativa synen på otrohet ligger i det fruktansvärda svek som ligger bakom.
    Hade paret etablerar att det är OK att ha relationer utanför deras inbördes relation så är det ingen otrohet, inget svek och därför inte negativt.

    Det finns ingen situation där otrohet är ett okej val. Antingen pratar man om problemet och kommer överens om att vara poly/öppna relationen, eller så avbryter man relationen. Att gå bakom någons rygg är aldrig ursäktat.

  • Anonym (Kille­) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 11:39
    #7
    Anonym (Otrogen) skrev 2019-07-17 10:08:22 följande:

    När exakt kan du förstå otrohet?

    Personligen kan jag inte förstå otrohet alls.

    Jag menar då att de som är otrogna och försvarar det eller är återkommande otrogna.

    Jag har själv varit otrogen och det förstörde min självbild helt. Jag gjorde slut med kvinnan jag bedragit direkt och berättade om mitt svek. Sen har jag försökt förstå vad som hände. Jag kommer aldrig nånsin göra samma sak igen.


    Tror det finns många som du. Som gjort ett snedsteg som de ångrar för resten av livet. Som aldrig riktigt förstår vad som egentligen skedde.. Som grubblar och grubblar över det..

    Sen finns det de som är notoriskt otrogna. Där skulle jag tro att de antingen är sådana människor som absolut inte känner någon ånger, och inte har förmåga att känna dåligt samvete ens om de själva skulle vilja. Vilket de nog inte vill heller :)

    Eller att de helt enkelt bär på så mycket ångest eller har andra problem i livet som gör att de beter sig såhär i nån form av försök till dålig självmedicinering.

    Men jo jag kan förstå att det sker:

    Sexualiteten är en enormt stor drivkraft i livet.

    Biologiskt är vi nog inte gjorda för tvåsamhet med en och samma tråkiga partner i 50-60 års tid.

    Exempelvis en del kvinnor använder sex och sin sexuella energi och utstrålning som en handelsvara och/eller ett lockbete för att få någon de vill ha. Ibland är den personen redan upptagen! Män och sin sida som blir utsatta för lockandet är till skillnad från kvinnor inte tränade från tonåren och framåt i att avböja inviter och uppvaktning. Män har svårt (svårare) att säga nej.

    Ibland hämnas vissa människor som själva blivit bedragna av sin partner genom att själva knulla någon annan.

    Många lever i förhållanden utan närhet eller sex.

    Och så vidare..

    Det är inte försvar utan en förklaringar..
  • Anonym (Kille­) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 11:50
    #8
    EmberEyes skrev 2019-07-17 11:32:47 följande:

    Den negativa synen på otrohet ligger i det fruktansvärda svek som ligger bakom.

    Hade paret etablerar att det är OK att ha relationer utanför deras inbördes relation så är det ingen otrohet, inget svek och därför inte negativt.

    Det finns ingen situation där otrohet är ett okej val. Antingen pratar man om problemet och kommer överens om att vara poly/öppna relationen, eller så avbryter man relationen. Att gå bakom någons rygg är aldrig ursäktat.


    Jag håller med om det du skriver, men det är väl också nåt mer än att det bara är ett svek rakt upp och ned. Det är väl det att det är ett svek som rör vårt innersta. Våra könsdelar. Vår fortplantning. Vårt ?heligaste?. Vår sexualitet. Vår kvinnlighet/manlighet. Andras syn på vilka vi är.. Vår trygghet..

    Det finns ju massor av andra svek som människor utsätter sina partners för hela tiden, som kanske i förlängningen är näst intill lika allvarliga. Som visserligen upprör och skapar bråk men som ändå inte alls placeras i samma liga som otrohet på rankningen.

    Tror också det till mycket stor del har att göra med tiden vi lever i. Där kärleken är den nya religionen.. Okränkbar!
  • Anonym (Kille­) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 11:58
    #9

    Just det sistnämnda visas ju av att det är så stigmatiserat. Att just samhället i stort kollektivt fördömer det så hårt.. Nåt som ju egentligen borde vara något privat mellan två (tre) personer så att säga. Det blir ironiskt också en dubbel börda för människor som utsätts för det..

  • Anonym (Kille­) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 12:06
    #10

    Sen får man vara lite verklighetsförankrad också. Jag vet exempelvis om en man som inte fick sex på 14 jäkla år utav sin fru! Han började med tiden ha ett sexuellt förhållande med en annan kvinna, mer eller mindre halvöppet inför omgivningen. Kan jag klandra honom?

    Nä inte för fem öre. Förstår honom mycket väl..

  • Anonym (No cheate­r)
    Wed 17 Jul 2019 12:20
    #11
    +1
    Anonym (Kille) skrev 2019-07-17 12:06:04 följande:

    Sen får man vara lite verklighetsförankrad också. Jag vet exempelvis om en man som inte fick sex på 14 jäkla år utav sin fru! Han började med tiden ha ett sexuellt förhållande med en annan kvinna, mer eller mindre halvöppet inför omgivningen. Kan jag klandra honom?

    Nä inte för fem öre. Förstår honom mycket väl..


    Jag förstår inte snubben. Varför stannar man i ett sådant förhållande? 14 år är lång tid utan sex javisst men fortfarande ingen förklaring eller ursäkt till otrohet. Han hade ett val innan. Att lämna. Men istället svek han kvinnan han levde med.
  • Anonym (Mona)
    Wed 17 Jul 2019 12:24
    #12
    Anonym (No cheater) skrev 2019-07-17 12:20:05 följande:

    Jag förstår inte snubben. Varför stannar man i ett sådant förhållande? 14 år är lång tid utan sex javisst men fortfarande ingen förklaring eller ursäkt till otrohet. Han hade ett val innan. Att lämna. Men istället svek han kvinnan han levde med.


    Kanske valde han svika frun istället för att svika barnen? Ingenting är svart och vitt. Det finns alltid nyanser till allt. Hur tänkte frugan egentligen? Varför neka mannen hon ?älskade? sex?
  • TotteE
    Wed 17 Jul 2019 13:01
    #13
    Anonym (No cheater) skrev 2019-07-17 12:20:05 följande:

    Jag förstår inte snubben. Varför stannar man i ett sådant förhållande? 14 år är lång tid utan sex javisst men fortfarande ingen förklaring eller ursäkt till otrohet. Han hade ett val innan. Att lämna. Men istället svek han kvinnan han levde med.


    Det var väl kvinnan som svek honom till att börja med?

    Man kan inte skita i att ha sex med sin partner i femton års tid och låtsas som att det regnar och tro att allt ska va som vanligt i livet. Det bara funkar inte på de viset!

    Rimligen borde väl hon ha gjort slut med honom om attraktionen inte fanns kvar? Eller åtminstone velat samtala och agera för att försöka lösa problemet eller föra situationen framåt på något sätt?

    Så kan jag se på det!

    I en perfekt värld hade båda två agerat annorlunda såklart. Men att bolla fram och tillbaka vem som borde gjort vad och reda ut vems fel det var från början är mycket vanskligt ju..
  • Anonym (Kille­) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 13:36
    #14
    Anonym (Mona) skrev 2019-07-17 12:24:59 följande:

    Kanske valde han svika frun istället för att svika barnen? Ingenting är svart och vitt. Det finns alltid nyanser till allt. Hur tänkte frugan egentligen? Varför neka mannen hon ?älskade? sex?


    Ja naturligtvis fanns den så kallade verkligheten där som ett hinder för det som i teorin är så lätt att sätta fingret på. Så är det ju ofta.

    Som man och som kvinna också för den del vill man nog inte se och inse att man inte är älskad av sin partner. Det är nog ett psykologiskt skydd i hjärnan. Vi förnekar nog lätt verkligheten under en lång lång tid.. Accepterar förklaringar som vi får..
  • Wed 17 Jul 2019 13:46
    #15
    +1

    Enligt min åsikt (som absolut inte är någon universell sanning och inte är meningen att tolkas som sådan) så finns det aldrig några ursäkter till otrohet men likväl förklaringar. Vi är människor och som sådana gör vi inte alltid de bästa val och vi sårar varandra samt hanterar situationer dåligt ibland.

    Som exemplet ovan med mannen som inte fick sex på 14 år - kan jag som icke felfri människa förstå vad som hände och vad som ledde honom dit? Absolut. Var det en bra väg att gå? Absolut inte. Ursäkter för att svika någon på det sättet finns inte men omständigheter kan ändå driva en människa till att begå handlingar som normalt ligger utanför dess moraliska ståndpunkt.

    Så jag , om jag nu tolkat ts rätt, är beredd att hålla med. Jag avskyr allt som har med otrohet att göra men jag kan också ha svårt med den totala oförståelse som ibland existerar inför att människor felar.

    Ha en trevlig eftermiddag! :)

  • Anonym (Kille­) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 14:43
    #16
    Cartjan1 skrev 2019-07-17 13:46:31 följande:

    Enligt min åsikt (som absolut inte är någon universell sanning och inte är meningen att tolkas som sådan) så finns det aldrig några ursäkter till otrohet men likväl förklaringar. Vi är människor och som sådana gör vi inte alltid de bästa val och vi sårar varandra samt hanterar situationer dåligt ibland.

    Som exemplet ovan med mannen som inte fick sex på 14 år - kan jag som icke felfri människa förstå vad som hände och vad som ledde honom dit? Absolut. Var det en bra väg att gå? Absolut inte. Ursäkter för att svika någon på det sättet finns inte men omständigheter kan ändå driva en människa till att begå handlingar som normalt ligger utanför dess moraliska ståndpunkt.

    Så jag , om jag nu tolkat ts rätt, är beredd att hålla med. Jag avskyr allt som har med otrohet att göra men jag kan också ha svårt med den totala oförståelse som ibland existerar inför att människor felar.

    Ha en trevlig eftermiddag! :)


    Men exakt så! Och ett halvt steg längre.. Jag kan värdera en otrohetshandling ganska olika tror jag att jag har kommit fram till. Beroende på lite hur otrohetsaffären sett ut liksom.

    Otrohet är aldrig någonting jag tycker är rätt. Inget jag rekommenderar alls. Inte någon. Det är aldrig den smartaste problemlösningen.. Men förutom att jag kan f ö r s t å det ibland så kan jag också tycka att vissa som drabbas faktiskt i enstaka fall kan ha en del i det själva. Behandlar man sin partner som luft på olika sätt. Är otrevlig o.s.v. så kanske man inte måste skylla sig själv (det kanske är en stark formulering), men man kanske inte ska bli helt förvånad då, om jag uttrycker mig så.

    Men jag hade lite hippieaktiga föräldrar så jag är nog mer liberal än genomsnittet på gott och ont
  • Wed 17 Jul 2019 15:11
    #17
    Anonym (Kille) skrev 2019-07-17 12:06:04 följande:

    Sen får man vara lite verklighetsförankrad också. Jag vet exempelvis om en man som inte fick sex på 14 jäkla år utav sin fru! Han började med tiden ha ett sexuellt förhållande med en annan kvinna, mer eller mindre halvöppet inför omgivningen. Kan jag klandra honom?

    Nä inte för fem öre. Förstår honom mycket väl..


    Och jag förstår honom inte alls. Är han så missnöjd med sitt sexliv så får han som EmberEyes skriver antingen med sin frus välsignelse knulla andra, eller lämna relationen. Att välja otrohet är inte ett förståeligt eller godtagbart alternativ.
    Anonym (Kille) skrev 2019-07-17 11:50:44 följande:
    Det finns ju massor av andra svek som människor utsätter sina partners för hela tiden, som kanske i förlängningen är näst intill lika allvarliga. Som visserligen upprör och skapar bråk men som ändå inte alls placeras i samma liga som otrohet på rankningen.

    Det är precis lika oförlåtligt att t. ex. slarva bort alla besparingarna (alltså inte göra en investering båda är överens om utan på eget bevåg och bakom partnerns rygg), misshandla eller missbruka (dock kan jag förstå att det är en sjukdom).


  • TotteE
    Wed 17 Jul 2019 16:36
    #18

    Haha Ja jag skulle ju hellre se att tjejen knullade nån annan bakom min rygg än snodde våra surt ihopskrapade sparpengar som vi jobbar ihop under så många år..

    Eller att hon misshandlade fysiskt.

    Så det finns såklart grader i helvetet..

  • Anonym (A)
    Wed 17 Jul 2019 16:38
    #19
    EmberEyes skrev 2019-07-17 11:32:47 följande:
    Den negativa synen på otrohet ligger i det fruktansvärda svek som ligger bakom.
    Hade paret etablerar att det är OK att ha relationer utanför deras inbördes relation så är det ingen otrohet, inget svek och därför inte negativt.

    Det finns ingen situation där otrohet är ett okej val. Antingen pratar man om problemet och kommer överens om att vara poly/öppna relationen, eller så avbryter man relationen. Att gå bakom någons rygg är aldrig ursäktat.
    +1
  • Anonym (D)
    Wed 17 Jul 2019 17:19
    #20
    Anonym (Kille) skrev 2019-07-17 09:12:15 följande:

    Jag är starkt emot otrohet på alla plan, men visst.

    Jag kan förstå det i vissa fall..


    Konstigt formulerat där.

    Alla är naturligtvis inte negativt inställda till en otrohet. Den som är otrogen, samt personen denne är otrogen med ser ju fler fördelar än nackdelar med otroheten, annars skulle den ju inte ske. Personen otroheten drabbar är ju utsatt för ett svek däremot, så att den personen ser det som något negativt är ju helt förståeligt.
Svar på tråden Varför så otroligt negativ syn på otrohet?