• Anonym (Trådstartaren)

    Använda Emla påster som vuxen?

    Jag använder alltid Emla plåster när jag ska ta blodprov i armvecket, trots att jag är 21 år gammal.
    Det kanske inte gör ont men det känns lugnade.
    Jag vet inte hur många gånger där läkare har ifrågasatt varför jag använder Emla när jag är vuxen, och det är ett fåtal som har varit snälla och inte påpekat det.
    Sist jag tog blodprov så var det en sjuksköterska som fråga mig 3 gånger hur gammal jag var trots att jag hade visat mitt legg. Och att hon sa väldigt otrevligt att jag hade satt Emla helt fel och himla med ögonen.
    Tar någon annan Emla plåster fast ni är vuxna?

  • Svar på tråden Använda Emla påster som vuxen?
  • Anonym (Mia)

    Så oproffsigt gjort av sjukvårdspersonalen. 

    Det smartaste du kan göra är att bemöta med 
    frågor eller kommentarer som sätter dom lite på pottkanten. Var vänlig och trevlig och låtsas som du inte förstår att dom försöker göra göra sej lustig på din bekostnad. And throw it right back at them.

    Tex. sköterskan som frågade om din ålder säger du så här till. "Jag visade just mitt leg där mitt personnummer stod. Har du problem att komma i håg siffror visar jag dej gärna det igen".

    Till läkaren som ifrågasätter varför du använder Emla "Varför undrar du det"? Är det möjligen någon åldersgräns uppåt som jag missat när jag läste bipacksedeln eller påverkar det kanske provsvaret negativt? 

  • Anonym (Varför inte?)

    Jag är 27 och använder Embla vid blodprov. Enligt sjukvärdspersonal är det mycket vanligt att även vuxna är stickrädda och använder Embla. Inget konstigt med det, och sjukvården är van att se sånt.

  • Anonym (otrolig fobi)

    japp jag, och jag kombinerar det med lustgas och jag är över fyrtio

  • Anonym (Varför inte?)

    Ledsen att du haft oturen att träffa otrevlig sjukvårdspersonal.

    Mig har de bemött med full respekt och ingen har ifrågasatt min stickrädsla. De har snarare förklarat att stickrädsla hos vuxna är väldigt vanligt och att de ser det ofta när jag påpekat att jag känt mig barnslig som är så rädd.

  • Anonym (A)

    Nej har aldrig gjort, inte mina ungar heller. Däremot kommer jag genomgå en behandling snart som innebär flertalet injektioner i armen. Jag nämnde för läkaren att jag var nålrädd, då sa denne att det inte var någon fara och att de kunde lägga på embla innan. Så det verkar förekomma att de föreslår detta själva till vuxna patienter, men kanske inte för ett vanligt blodprov i armen.

  • Ällingen

    Inom sjukvården är det väldigt vanligt att vuxna använder Emla. Kanske inte lika vanligt i öppenvården. Men det spelar ingen roll. Emla finna av en anledning och då ska vem som helst få använda plåstret.

    Oerhört tråkig attityd av personalen. Försök att inte bry dig.

Svar på tråden Använda Emla påster som vuxen?