• Wed 17 Jul 2019 12:13
    2911 visningar
    48 svar
    -1
    48
    2911

    Är såå sugen på ett femte barn

    Är 37 år och mina barn är 19,15,9,6 år och har egentligen känt mig nöjd med barn, tills nu då jag inte kan släppa tanken på ett till. Både min man och jag har bra jobb och bor i stort hus på landet. Men mina största vet jag att dom inte vill ha några fler syskon, samtidigt är det ju inte deras beslut. Hur har ni som har 5 barn eller flera resonerat?

  • Svar på tråden Är såå sugen på ett femte barn
  • Wed 17 Jul 2019 12:17
    #1

    Det är du och pappan som bestämmer. Men att syskonen inte är så positiva är ju en av alla faktorer ni får ha med i beräkningen.

    Så mycket mer spelar ju roll än hur stort hus man har i frågan om fler barn eller ej.

  • Wed 17 Jul 2019 12:20
    #2

    Jo jag vet att flera faktorer spelar in, kan du hjälpa mig att komma på flera anledningar? ????

  • Wed 17 Jul 2019 12:35
    #3

    Jag har "bara" två men är uppvuxen i en familj med fler barn.Några faktorer:
    ork
    tid för att se alla  barn och deras behov i deras olika faser
    ekonomi, äldre barn = körkort, moped etc?
    aktiviteter, både logistiskt och ur ekonomisk aspekt
    börja om helt med förskola, vab etc
    större bil?
    resor?

    Det som skulle vara avgörande för mig, eller som känns som en större grej än jag själv räknat med, är att finnas tillgänglig och tillgodose behov för barn som är så spridda i ålder. Jag har en tonåring och en liten som är född 2017 och det är inte helt lätt alltså. De har verkligen inget gemensamt utan stora tycker mest att lillebror är en liten "maskot". Sen kan storebror leka med lillebror, sitta i sandlådan och gräva, köra bilar på mattan etc. Men det är ju helt på lillebrors villkor, inte för att en tonåring tycker det är KUL att gräva och leka liksom.
    Så jag har ingen erfarenhet som sagt av just det men jag skulle tro att det är enklare att ha fyra-fem-sex barn som är hyfsat nära i ålder än att ha dem utspridda. Men det är bara vad jag tror.
    Såklart att ni ska utöka familjen om det är vad ni önskar, det är inget ni ska överlåta på era barn att fatta beslut om. Men det är kanske skönt att de är tydliga med sin inställning så vet ni om det i alla fall.

  • Wed 17 Jul 2019 12:50
    #4

    Tack för ditt svar!! Ork och tid har jag nu när minsta börjar förskolan????och det kommer bara vara 4 st av barnen som bor hemma och det har vi haft förut. Jo det är klart att det i bland kommer bli lite jobbigt i bland iom att de är i olika stadier

  • Wed 17 Jul 2019 12:53
    #5
    solhatten skrev 2019-07-17 12:50:51 följande:

    Tack för ditt svar!! Ork och tid har jag nu när minsta börjar förskolan????och det kommer bara vara 4 st av barnen som bor hemma och det har vi haft förut. Jo det är klart att det i bland kommer bli lite jobbigt i bland iom att de är i olika stadier


    Perfekt ju! Då har ni i alla fall tänkt igenom det.
    Så hade jag önskat att få mina barn, med 6-7 år emellan så hade stora barnet varit i skolan på dagtid. Men det tog några år extra kan man säga
  • Wed 17 Jul 2019 13:05
    #6

    Du får inte ta illa upp, för jag menar inget illa, men; vill du ha ett till barn eller en till bebis? 
    Jag tror att det är många som älskar bebis-tiden och tänker bara på det när dom vill skaffa fler barn, men den bebisen kommer ju också växa upp :) Kommer du då vilja ha ännu ett till barn?

    Annars så har vi resonerat såhär:

    Vi har två barn (min sambo har en son och vi har en dotter gemensamt). Vi vill inte ha fler för att kunna;

    - Ge barnen ett varsitt rum och det utrymme de behöver och vill ha

    - Kunna ge dom den uppmärksamheten och tiden de behöver

     - Kunna ge dom egentid med oss

    - Kunna hjälpa dom med utbildning och sparande  och annat ekonomiskt

    Nu är det här bara min sida av saken, du gör ju förstås det du tycker är bäst :)
     

  • Wed 17 Jul 2019 13:41
    #7
    ALM82 skrev 2019-07-17 13:05:00 följande:

    Du får inte ta illa upp, för jag menar inget illa, men; vill du ha ett till barn eller en till bebis? 
    Jag tror att det är många som älskar bebis-tiden och tänker bara på det när dom vill skaffa fler barn, men den bebisen kommer ju också växa upp :) Kommer du då vilja ha ännu ett till barn?

    Annars så har vi resonerat såhär:

    Vi har två barn (min sambo har en son och vi har en dotter gemensamt). Vi vill inte ha fler för att kunna;

    - Ge barnen ett varsitt rum och det utrymme de behöver och vill ha

    - Kunna ge dom den uppmärksamheten och tiden de behöver

     - Kunna ge dom egentid med oss

    - Kunna hjälpa dom med utbildning och sparande  och annat ekonomiskt

    Nu är det här bara min sida av saken, du gör ju förstås det du tycker är bäst :)
     


    Bra synpunkt! Tror också att många hamnar där, särskilt när man blir äldre och börjar få panik över att man kanske inte fysiskt har så många år på sig om man vill bli gravid.

    Jag önskar inte fler barn själv (är 38) men känner ändå en viss sorg över "aldrig mer"...

    Inte sagt att du TS är en av dem men jag tror också att man kan hamna i bebis-träsket och vilja ha bebis bebis bebis, och inte nödvändigtvis av rätt anledningar.
  • Tue 30 Jul 2019 04:16
    #8

    Jag är 38 år och vill ha ett femte barn. Men det verkar inte så lätt att bli gravid nu när jag har blivit äldre..

  • Tue 30 Jul 2019 12:40
    #9

    Aj då är det så????hur länge har ni försökt? Ska ta ut min stav i morgon och hoppas att mensen kommer i gång rätt snabbt igen. Hur gamla är dina barn?

  • Tue 30 Jul 2019 15:05
    #10
    solhatten skrev 2019-07-30 12:40:43 följande:

    Aj då är det så????hur länge har ni försökt? Ska ta ut min stav i morgon och hoppas att mensen kommer i gång rätt snabbt igen. Hur gamla är dina barn?


    Vi har försökt lite mera än 1 år. Men nu tänkte jag försöka med ägglossningstest och se ifall det hjälper.. mina barn är 19, 13, 11 och 9 år. Hur gammal är du och har du några barn?
Svar på tråden Är såå sugen på ett femte barn