• Anonym (Seriö­st?)
    Wed 17 Jul 2019 22:12
    3397 visningar
    100 svar
    100
    3397

    Porr och lättkläddhet - vårt sexbesatta samhälle gör mig deprimerad

    [quote=79765109][quote-nick]Anonym (kärlek) skrev 2019-07-17 12:17:53 följande:[/quote-nick]Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, känslan jag har, kortfattat, men jag ska försöka.

    Förstår att det här kanske låter konstigt för många, men porr är något som inte existerat i min värld. Jag har vetat att det existerar, men det är inget jag kommit i kontakt med förns nu, 21 år gammal. För att jag kom på min pojkvän med att kolla på det. Jag ska inte dra hela min livshistoria, men kan kort och snabbt säga att jag blev förkrossad. Jag tycker porr är otrohet. Jag har inte kollat på det själv förutom i samband med när jag kom på honom i försök att förstå. Jag visste inte att det är något som typ _ALLA_ kollar på och är vanligt och normaliserat. Men jag förstår verkligen inte. Jag förstår att man kan bli tänd av det. Men jag förstår inte hur man kan kolla på det när man ingår i ett monogamt förhållande. Som sagt är det otrohet enligt mig. Jag tycker det är otrohet att se en annan människa naken och hetsa upp sig sexuellt på det, komma till det. Oavsätt om människan är i rummet eller på film. Det är fortfarande en verklig naken människa. Hur som helst, detta fick nästan vårt förhållande att gå i kras. Min självkänsla att gå i backen och min tillit till honom att i princip försvinna. Jag kände mig lurad. Lurad och förudmjukad. Jag tycker sex är något väldigt intimt som man delar med någon. Att visa sig naken för sin partner är intimt och lite "läskigt" - (trots att jag ser enligt rådande norm "bra" ut, kanske jag ska tillägga så folk inte tror jag är "ful" och avundsjuk) Och att då få veta att man inte är den enda han ser naken i veckan, efter över ett års förhållande, det gör ont. Jag kände mig som ingenting. Värd 0. Att vårt sex var så ospeciellt. Att jag bara var en kropp och ett hål i princip. Nåja, det är inte vad jag vill diskutera i tråden. Han blev ledsen när han insåg hur mycket det skadade mig och vårt förhållande, och han har lovat att inte fortsätta kolla och bett om ursäkt. Vi ser på det olika men efter många diskussioner och tårar förstår han mig iallafall delvis. Jag har "förlåtit" honom men mår fortfarande dåligt över det och har svårt att lita på honom, men det blir bättre för varje dag som går. 

    Men till saken: Jag känner mig i princip deprimerad över att porr är så normaliserat. Att inget är heligt längre. Avklädda tjejer i instaflödet tillhör vardagen. Min kille har kollat på porr hela sitt liv, utan att reflektera över det. Och som jag förstått det är det inget ovanligt utan snarare så har de flesta killar kollat på det sen tonåren. De har sätt så många olika nakna kroppar, miljarder miljoners. Finare än min, fulare än min. Det får mig att känna att sex (och nästan relationer överhuvudtaget) känns så värdelöst. Det får mig att känna att min kropp är ingenting. Inget fint som man "ger" varann utan bara en kropp. Precis som ett ansikte, en hand eller vad som helst. Man måste ju bli så himla avtrubbad för både sex och nakenhet? Spänningen måste ju dö totalt? Jag tappade iallafall totalt sexlusten efter detta. Den sexuella spänningen dog helt. Innan detta hände kunde jag dagdrömma om att tex köpa fina nya underkläder och överraska min partner med. Nu känns det totalt meningslöst, för han har sett ALLT. Ingenting sexuellt kommer vara speciellt. 

    Och jag stör mig på att det är så normaliserat? Att nakenhet, eller halvnakenhet är så himla vardagligt. Känns som samhället är så sexfixerat. Vet att jag var kär i en kille för några år sedan. Kollade på hans instagram vilka han följde som en gör. Och han följde flertalet konton med tjejer som vek ut sig. Det var liksom kontonas syfte. Kolla in tex _paige.renee 

    Jag tappade känslorna direkt. Jag fattar verkligen inte varför man håller på såhär? 

    Tycker det är en sån svår grej också? För tänker att många tjejer tar lättklädda bilder på sig själv som ett sätt att "boosta" sig själv och sitt självförtroende. Och det är klart att alla ska få göra som de vill. Men jag fattar verkligen att majoriteten av alla tjejer är så utseendesfixerade, osäkra och att konkuransen mellan kvinnor är så stor. Istället för att känna systerskap. Känns som vi är fångande i någon slags "knullbarhetshets". Det är det värdet hos en kvinna som är det viktigaste. 

    Men som sagt gör detta mig riktigt nedstämd. Förut älskade jag tex att shoppa, köpa fina kläder för att känna mig snygg i, och fixa mig på annat sätt för att känna mig fin och kanske tex. "imponera" (i brist på bättre ord) på min partner eller andra killar om jag är singel. Nu känns det meningslöst. De ser flertalet nakna tjejer i veckan, varför skulle jag vara intressant?  Min syn på relationer, kärlek med mera har blivit så mörk. Visst, man bli förälskad, och det är en mysig period. Men sen då? Förstår ju rationellt att samma person inte är lika spännande när man varit tillsammans i hundra år, kanske är gifta sen länge osv. Men saknar bara känslan av genuin kärlek? Autenticitet? Tillgivenhet? De enda nakna männen jag sett är det jag varit kär i och haft ett förhållande med. Det är en sån stor kontrast till det här lättillgängliga. Hade min partner enbart sätt de kvinnor han haft förhållande med nakna så är det lättare att kunna känna sig speciell för honom och att han verkligen tycker att jag är vacker. Då rör det sig om kanske 3-4 st att "konkurrera med". Nu ser (eller, såg) han antagligen kvinnor han tycker är betydligt snyggare och vackrare än mig nakna flera gånger i veckan. Jag vet att jag kommer få kommentarer om att jag har dåligt självförtroende- men är det så konstigt? Är det så konstigt att kvinnor är osäkra kring sitt utseende? När man inte ens kan få vara den enda för en person- sin partner? Jag kände mig så föremdjukad. Jag trodde jag var sexig och snygg naken. Men tydligen har han kollat på snyggare och sexigare tjejer nakna hela tiden. Då blir jag ju automatiskt fulare. Jag blir tråkig vardag. Mellanmjölk. Den trista verkligheten.

    Förstår att den här trådstarten kanske är förvirrande och rörig men jag kände att jag behövde skriva av mig och är nyfiken på hur andra ser på detta. 

    Kan tillägga att:

    -Jag har inte något emot onani

    -Jag har inte något emot fantasi under onani. Dvs. något som sker inuti huvudet. Det jag är emot är att se på verkliga nakna människor under tiden när man är i ett förhållande.

    -Jag förstår att alla är olika och inte tycker som jag

    -JAG tycker det är otrohet, DU behöver inte tycka det och du behöver heller inte argumentera för hur fel du tycker jag har och hur dum i huvudet du tycker jag är, så som de flesta trådar om porr slutar i.[/

    Det låter som du är en otroligt osäker person med noll självkänsla. Du borde nog ta kontakt med någon form av samtalskontakt och försöka stärka dig själv. Porr her funnits i århundraden. Människor - både män och kvinnor - har tittat på porr i hur många år som helst. Man tittar inte på porr för att jämföra personerna i filmen med sin partner. Det är som att se en vanlig film, man jämför inte skådespelarna med sin partner

  • Anonym (Seriö­st?)
    Thu 18 Jul 2019 21:43
    #50
    +1

    [quote=79767633][quote-nick]Anonym (kärlek) skrev 2019-07-18 16:07:24 följande:[/quote-nick]Tack så jättemycket. Superskönt att höra verkligen. Håller med till 100%.

    Till er som håller med: Faktiskt väldigt VÄLDIGT skönt att höra. Tack för att ni tog er tid att svara.

    Till er som inte håller med: Ni får tycka som ni vill men inga av era argument håller för mig. Jag kommer inte ändra åsikt. 

    Att säga att jag gör fel och är kontrollerande mot min partner: Han kan lätt välja att göra slut och välja någon annan som delar samma värderingar. Jag tycker det är otrohet och min gräns går där. Take it or leave it. Önskar dock att vi pratat om det i början av förhållandet. Kommer göra det om vi mot förmodan skulle göra slut om jag träffar en ny. Skulle helst vilja ha någon som aldrig konsumerat porr över huvudtaget. 

    Till er som tycker att det är såååå stor skillnad på film och verklighet: Porrfilm är något som har hänt på riktigt som man kan se på igen och igen. Det är verkliga horor ni kollar på. Verkliga människor, verkliga kroppar. Om ni inte skulle onanera till synen av en främmande naken tjej som kom in i rummet i ert hem för att ni tycker det är otrohet, så är det hyckleri att säga att porr är en annan sak. Att kunna göra det överhuvudtaget och att inte ha något som helst dåligt samvete och se sin partner i ögonen efteråt tycker jag är helt sjukt. Sexuell upphetsning till en naken kropp hör till förhållandet. Tycker det borde vara en självklar grej om man nu verkligen är monogam... Det är STOR skillnad på en luddig fantasi som man pusslat ihop i huvudet och porr. En verklig person i HD eller en luddig fantasiperson i huvudet... 

    Ni är inte monogama och bör kanske fundera på att leva i öppna förhållanden...[/

    Du låter totalt störd

  • Anonym (Seriö­st?)
    Thu 18 Jul 2019 21:50
    #51
    Anonym (kärlek) skrev 2019-07-18 16:07:24 följande:

    Tack så jättemycket. Superskönt att höra verkligen. Håller med till 100%.

    Till er som håller med: Faktiskt väldigt VÄLDIGT skönt att höra. Tack för att ni tog er tid att svara.

    Till er som inte håller med: Ni får tycka som ni vill men inga av era argument håller för mig. Jag kommer inte ändra åsikt. 

    Att säga att jag gör fel och är kontrollerande mot min partner: Han kan lätt välja att göra slut och välja någon annan som delar samma värderingar. Jag tycker det är otrohet och min gräns går där. Take it or leave it. Önskar dock att vi pratat om det i början av förhållandet. Kommer göra det om vi mot förmodan skulle göra slut om jag träffar en ny. Skulle helst vilja ha någon som aldrig konsumerat porr över huvudtaget. 

    Till er som tycker att det är såååå stor skillnad på film och verklighet: Porrfilm är något som har hänt på riktigt som man kan se på igen och igen. Det är verkliga horor ni kollar på. Verkliga människor, verkliga kroppar. Om ni inte skulle onanera till synen av en främmande naken tjej som kom in i rummet i ert hem för att ni tycker det är otrohet, så är det hyckleri att säga att porr är en annan sak. Att kunna göra det överhuvudtaget och att inte ha något som helst dåligt samvete och se sin partner i ögonen efteråt tycker jag är helt sjukt. Sexuell upphetsning till en naken kropp hör till förhållandet. Tycker det borde vara en självklar grej om man nu verkligen är monogam... Det är STOR skillnad på en luddig fantasi som man pusslat ihop i huvudet och porr. En verklig person i HD eller en luddig fantasiperson i huvudet... 

    Ni är inte monogama och bör kanske fundera på att leva i öppna förhållanden...


    Nej porr och prostution är definitivt inte samma sak. Du är extrem dömande och har en nedlåtande ton mot andra människors val. Din inskränkta dömande syn kommer troligtvis att skrämma iväg din partner, för hans skull hoppas jag på snart. Som någon tipsade om så bör du nog leta efter nästa partner i strikt religiösa kretsar, ni lär klicka
  • Anonym (Seriö­st?)
    Mon 22 Jul 2019 22:38
    #95
    Anonym (Ulle) skrev 2019-07-21 21:29:11 följande:

    Det går inte att diskutera med nån som är för porr. Självklart får tjejer komplex när killen runkar till andra tjejer. Är det så jävla svårt att förstå ?!?

    Det beror inte på dålig självkänsla hos tjejen, det beror på att killen är respektlös. Jag förstår inte varför vissa inte kan begripa att många förhållande spricker pga porren.


    Varför skulle man få komplex för det? Det är en film. En fantasi typ. Det är kanske självklart om man är en extremt osäker person med noll självkänsla - annars inte.
Svar på tråden Porr och lättkläddhet - vårt sexbesatta samhälle gör mig deprimerad