• Anonym (TS)

    Hur funkar amning när man även ammar ett äldre barn?

    En tanke som slog mig idag är hur amningen funkar när man fortfarande ammar ett äldre syskon?

    Sett flera som lagt upp bilder på Instagram där de ammar en nyfödd och dennes kanske 1-1,5 år äldre syskon samtidigt.

    Men hur funkar det egentligen?

    Tänker på t ex detta med råmjölken. Får bebisen den eller blir det så att syskonen får den? Producerar man ens råmjölk om man har pågående amning när bebisen föds?

    Är mjölken lika kraftig efter 1-1,5 års amning när bebisen sedan föds?

  • Svar på tråden Hur funkar amning när man även ammar ett äldre barn?
  • Anonym (Anonym)

    Enkelt. Sluta amma det äldre barnet, den äldre har endå ingen nytta av det.

    Bröstmjölk är till för spädbarn.

  • IceKitten
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-17 17:02:00 följande:

    Enkelt. Sluta amma det äldre barnet, den äldre har endå ingen nytta av det.

    Bröstmjölk är till för spädbarn.


    WHO "Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond."

    Gällande frågan, "styrkan" på ens bröstmjölk styrs ju av ens hormoner så kanske att mjölken börjar om från 0 när man får ett nytt barn? Dock lär ju knappast brösten känna av vem som ammar så det äldre barnet lär få bebisens mjölk... Detta är ju dock osäker på så hitta gärna en annan källa. :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-17 17:02:00 följande:

    Enkelt. Sluta amma det äldre barnet, den äldre har endå ingen nytta av det.

    Bröstmjölk är till för spädbarn.


    Jag har inte ammat mina barn så länge och skulle inte vilja göra det heller. Tanken slog mig bara idag när en jag följer lagt upp en bild där hon ammar sin nyfödda plus det äldre syskonet samtidigt.
  • Anonym (TS)
    IceKitten skrev 2019-07-17 17:06:23 följande:

    WHO "Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond."

    Gällande frågan, "styrkan" på ens bröstmjölk styrs ju av ens hormoner så kanske att mjölken börjar om från 0 när man får ett nytt barn? Dock lär ju knappast brösten känna av vem som ammar så det äldre barnet lär få bebisens mjölk... Detta är ju dock osäker på så hitta gärna en annan källa. :)


    Ja, det är detta jag tänker. Antingen att mjölken inte är lika energirik pga amningen av äldre barnet eller att det är bröstmjölk för nyfödd som produceras och att det äldre barnet då äter denna. Typ bebisens råmjölk etc.
Svar på tråden Hur funkar amning när man även ammar ett äldre barn?