• matf

    Tvätta hål i öronen infektion, klorhexidin? HJÄLP

    Hej! Jag undrar om hål i öronen kan tvättas med klorhexidin? Alltså varje dag för rengöring. I våras tog ja hål i ögonen för tredje gången då ja tagit ut som andra gångerna pågrund av infektion och att det stötts ut, trots att jag alltid försökt hålla rent och torrt. Denna gången har ja gett mig fan på att inte behöva ta ur dom, varit noooga med tvätt men ändå infektion, jag förstår inte.. en del tvättar nästan aldrig o de läker fint och jag försöker verkligen hålla rent, morgon och kväll till en början sen övergick ja bara till morgon varje dag. iaf så håller jag på att läka ut infektionen med en salva och klorhexidin som jag fått tipsar av från en läkare. Läkte ut infektionen för en vecka sedan, tvättade sedan med tvål och vatten VARJE DAG noggrant. Tog aldrig ut örhängena eftersom jag tror det irriterar mer än gör gott när de inte är läkta att dra ur och i dom. Öronen kändes så bra, inget ont! Men bara ett par dagar efter gjorde de ont igen trots jag varit noga med tvätt!!

    Nu till frågan, när infektionen läkt ut denna gång, kan jag använda klorhexidin som rengöring VARJE DAG istället för tvål och vatten?? för nu har jag tvättat med tvål och vatten och verkligen försökt så länge, men mina öron klarar inte det och måste ha nått som håller bakterier borta!! Jobbar i vården, så vet inte om jag kan få bakterier därifrån under dagarna då jag ständigt är i kontakt med andras bakterier, eller varför det är så svårt att hålla infektioner borta från mina öron..

    PS. Hört att läkningstiden är sämre med antiseptisk lösning, men jag börjar överväga om det inte är bättre med längre läkningstid än att ständigt få infektion... vill gärna höra era åsikter/erfarenheter om detta! ta ut dom tänker jag inte göra.

  • Svar på tråden Tvätta hål i öronen infektion, klorhexidin? HJÄLP
  • legomum

    Vad är det för material i hängena? Du kan ju vara allergisk mot materialet. Har du inte bytt än så prova det.

  • Kiyah

    hur togs hålen? piercare med nål eller *ryser* frisör med pistol?
    vad är det för hängen? stavar eller ringar? material?
    fick du skötselråd när du gjorde dem?

  • Fliselisan

    Hur gör du när du tvättar? Är du ren om händerna? Skulle tipsa att göra så här:

    Ta ut örhängena, blir renaste då, tvätta dessa noga med tvål och vatten och lägg dem på något rent underlag, en tallrik, servett eller liknande. Tvätta händerna noga, ta gärna handsprit också. Tvätta sen öronen, framsida och baksida. Torka torrt med en ren bomullstuss. Sätt i örhängena.

    Så länge det är infekterat kan du lägga omslag på öronen med alsolsprit. Du dränker in en bomullstuss och fäster över örat(örhänget) och låter sitta över natten. Gör så några nätter så kommer infektionen försvinna. Tvätta inte med klorhexidin.

    Pillar du på öronen? Försök låta bli det då du för in bakterier. Bytt örngottet på kudden ofta så det är rent.

  • Anonym (Stål)

    Jag skulle tippa på att du på något sätt är allergisk mot materialet i örhängena. Säkert därför din kropp ständigt stöter bort. 
    Vet inte vad du har för material i örhängena men prova kirurgiskt stål och funkar inte det så skulle jag sluta försöka ta hål i öronen eftersom din kropp inte verkar vilja köpa läget. 

  • matf
    legomum skrev 2019-07-18 20:28:50 följande:

    Vad är det för material i hängena? Du kan ju vara allergisk mot materialet. Har du inte bytt än så prova det.


    Nu har jag satt i äkta silver , ringar. För att lufta hålen och underlätta tvätt.. Innan har jag både haft äkta och oäkta
  • matf
    Kiyah skrev 2019-07-18 22:54:13 följande:

    hur togs hålen? piercare med nål eller *ryser* frisör med pistol?

    vad är det för hängen? stavar eller ringar? material?

    fick du skötselråd när du gjorde dem?


    Pistol, hört att det inte är bra, men många av mina vänner har använt pistol och har inga problem.. ringar nu stavar förut. Var väldigt svårt att tvätta med stavar, och kändes som att pluppen hållde hålen tätt och inte luftigt. Så testar med ringar nu.. äkta silver. Ja, tvätt morgon och kväll första veckan sedan bara en gång om dagen med tvål och vatten.
  • matf
    Fliselisan skrev 2019-07-18 23:13:21 följande:

    Hur gör du när du tvättar? Är du ren om händerna? Skulle tipsa att göra så här:

    Ta ut örhängena, blir renaste då, tvätta dessa noga med tvål och vatten och lägg dem på något rent underlag, en tallrik, servett eller liknande. Tvätta händerna noga, ta gärna handsprit också. Tvätta sen öronen, framsida och baksida. Torka torrt med en ren bomullstuss. Sätt i örhängena.

    Så länge det är infekterat kan du lägga omslag på öronen med alsolsprit. Du dränker in en bomullstuss och fäster över örat(örhänget) och låter sitta över natten. Gör så några nätter så kommer infektionen försvinna. Tvätta inte med klorhexidin.

    Pillar du på öronen? Försök låta bli det då du för in bakterier. Bytt örngottet på kudden ofta så det är rent.


    Först tvättar jag alltid händerna noggrant och torkar dom torra, sedan brukar jag ta med en tops, innan infektionen med tvål och vatten och sedan torka torrt. Men just nu klorhexidin som jag tar på en bommulspad och dränker in, och sedan tar runt hela hålet och örhänget. Har ringar i nu för att hålla hålet luftigt och underlätta tvätt. Pluppen satt väldigt i vägen. Efter jag har använt klorhexidin så smörjer jag med fucidin som är en salva mot bakterier som är svåra att få bort, det är ett antibiotikum som jag fick utskrivet. Så sa läkaren att jag skulle göra, gjorde detta en vecka som hon sa och öronen gjorde inte ont längre! Då började jag tvätta med tvål och vatten för att infektionen inte var kvar, men efter ett par dagar var det tillbaka, så jag tänker att jag testar samma procedur en vecka till plus ett par dagar och sedan ökar tvättningen eller något... vet inte. annars får ja gå tillbaka till VC så om de inte ger sig så får dom skriva ut något till mig.

    Inatt låg jag med en bomullspad indränkt i klorhexidin! Tänkte göra samma procedur ikväll, o se om det börjar dra sig ur!

    Pillar aldrig på öronen, och då menar jag aldrig.
  • matf
    Anonym (Stål) skrev 2019-07-19 10:58:24 följande:

    Jag skulle tippa på att du på något sätt är allergisk mot materialet i örhängena. Säkert därför din kropp ständigt stöter bort. 

    Vet inte vad du har för material i örhängena men prova kirurgiskt stål och funkar inte det så skulle jag sluta försöka ta hål i öronen eftersom din kropp inte verkar vilja köpa läget. 


    Har funderat på detta, men jag har aldrig känt av att det kliar/blir utslag, eller något sådant, bara att det blir infekterat sååå lätt för mig. Ökar jag tvättningen brukar de bli bra ett tag, tills de kommer tillbaka. Men jag har börjat använda äkta silver nu, vet inte vad som menas/eller var man kan köpa kirurgiskt stål? Är det samma som äkta örhängen? Ja, jag känner att detta är sista försöket. Har använt clips emellanåt när jag inte haft hål så får väl hålla mig till de om de skiter sig.
  • Kiyah
    matf skrev 2019-07-20 16:17:33 följande:
    Pistol, hört att det inte är bra, men många av mina vänner har använt pistol och har inga problem.. ringar nu stavar förut. Var väldigt svårt att tvätta med stavar, och kändes som att pluppen hållde hålen tätt och inte luftigt. Så testar med ringar nu.. äkta silver. Ja, tvätt morgon och kväll första veckan sedan bara en gång om dagen med tvål och vatten.
    Pistol är skit, den går inte att sterilisera mellan användningarna och det bildas mer och mer bakterier i den. Då antar jag att du gjort detta hos en frisör? Dom är inte ens ubildade i detta. Piercare är utbildade och grejerna hålls rena med autoklav alt nya saker. 
    Stavar gör att du inte kan tvätta ordentligt som du misstänkt. du kommer bara åt litegrann runt hålet. vanliga örhänges-ringar är heller inte bra för läkning då de inte är gjorda för det och själva delen som går igenom örat är väldigt smal. 
    Hos piercare får man oftast ringar som öppnas och stängs med en kula när man piercar öronen, dessa kan du när du rengör dras såpass att du rengör hela delen som är inne i öronen när du rengör och får därigenom bort massa bakterier. 
    Läksmycken ska med fördel vara i kirurgiskt stål, titan eller i vissa fall plast då det dels är lätt att hålla rent och det är i stort sett ingen som är allergisk.

    Sen är det viktigt att inte hålla på att pilla för då retar man upp såren och tillför smuts. Det är även viktigt att inte övertvätta för det kan vara lika illa.

    Jag tog hål i öronen hos en frisör vid 10-11års ålder. Gjorde ont med pistol och hon hade inte en aning om vad hon sysslade med och dessa har varat och jävlats konstant tills jag beslöt att dom fick växa igen, snett sitter det med.
    Har andra piercingar som gjorts hos en piercare och har aldrig haft problem alls med dem 
  • Anonym (Stål)
    matf skrev 2019-07-20 16:33:01 följande:
    Har funderat på detta, men jag har aldrig känt av att det kliar/blir utslag, eller något sådant, bara att det blir infekterat sååå lätt för mig. Ökar jag tvättningen brukar de bli bra ett tag, tills de kommer tillbaka. Men jag har börjat använda äkta silver nu, vet inte vad som menas/eller var man kan köpa kirurgiskt stål? Är det samma som äkta örhängen? Ja, jag känner att detta är sista försöket. Har använt clips emellanåt när jag inte haft hål så får väl hålla mig till de om de skiter sig.
    Prova kirurgiskt stål under tiden dom läker. Jag har själv känslig hud och blir irriterad i hålen om jag använder billigare smycken, ibland även silver. Nu har jag bara örhängen av stål. Funkar prima. När jag gjorde hål i öronen så hade jag kirurgiskt stål för att mamma sa att det var bäst (haha, tack mamma). Dom läkte problemfritt. 

    Vet inte vad du menar med "äkta örhängen" men googla "örhängen kirurgiskt stål" så finns det en uppsjö av varianter, kolla bara att du köper av ett reko företag, finns säkert många fejkvarianter där ute som är billiga.  
Svar på tråden Tvätta hål i öronen infektion, klorhexidin? HJÄLP