• Gretaa­aaaaaa
    Fri 19 Jul 2019 13:21
    2094 visningar
    40 svar
    -1
    40
    2094

    Ni som inte vaccinerar era barn

    Hur tänker ni som väljer att avstå vaccination för era barn? Nu tar jag för givet att barnet skulle tåla det, och frågar därför inte föräldrar till barn med någon slags sjukdom. Utan föräldrar till ?friska? barn som skulle tåla det. Varför är man så självisk att man då väljer att INTE vaccinera barnet?

    Det är ett sjukt beteende, själviskt och varslar om att vissa borde inte ens få skaffa barn. Som sagt, jag räknar inte föräldrar till barn som INTE klarar av vaccination.

    Enligt mig borde ovaccinerade ungar utan anledning inte få vistas på vanlig förskola eller ha möjlighet att åka någonstans utanför Europa.

  • Svar på tråden Ni som inte vaccinerar era barn
  • Fri 19 Jul 2019 13:54
    #1

    De tror att det är giftigt och ger barnen autism. Och det är klart, tror man verkligen det så fattar ju jag att man avstår. Man vill ju inte sina barn så ont. Att det inte är sant kan man ytterst sällan övertyga de här föräldrarna om.

  • Anonym (Sofie­)
    Fri 19 Jul 2019 15:12
    #2
    -1 +1

    Tycker inte att föräldrar skulle ha rätt att neka vaccin från vaccinationsprogrammet till friska barn.

    Jag tycker det är själviskt att inte vaccinera om man har friska barn, för den dagen barnen börjar förskola, kan det finnas risk att barnet smittar kompisarnas småsyskon som inte hunnit få sitt vaccin än eller smitta barn som pga, vissa sjukdommar inte kan eller får ta vaccin.

    Det där med att man får autism av vaccin är bullshit. Skulle tro att det är någon vaccinationsmotståndare som hittat på det för att få stopp på vaccinering. Sen så vitt jag vet finns inga riktiga studier på att vaccin kan ge autism. Däremot tror många på allt de läser utan att ha källor på det.

    Jag undrar då, om man kan få autism av vaccinet som vissa säger, vad kan man då få av sjukdommarna om man skulle få dom istället?

    Om ni som inte väljer att vaccinera hur skulle ni känna om era barn smittar en annan bebis? Och det barnet blir riktigt sjuk. Skulle det vara värt det då tycker ni? Förmodligen är risken liten men om många väljer att neka vaccin finns det ju en risk ändå.

  • Fri 19 Jul 2019 15:20
    #3
    Anonym (Sofie) skrev 2019-07-19 15:12:02 följande:

    Tycker inte att föräldrar skulle ha rätt att neka vaccin från vaccinationsprogrammet till friska barn.

    Jag tycker det är själviskt att inte vaccinera om man har friska barn, för den dagen barnen börjar förskola, kan det finnas risk att barnet smittar kompisarnas småsyskon som inte hunnit få sitt vaccin än eller smitta barn som pga, vissa sjukdommar inte kan eller får ta vaccin.

    Det där med att man får autism av vaccin är bullshit. Skulle tro att det är någon vaccinationsmotståndare som hittat på det för att få stopp på vaccinering. Sen så vitt jag vet finns inga riktiga studier på att vaccin kan ge autism. Däremot tror många på allt de läser utan att ha källor på det.

    Jag undrar då, om man kan få autism av vaccinet som vissa säger, vad kan man då få av sjukdommarna om man skulle få dom istället?

    Om ni som inte väljer att vaccinera hur skulle ni känna om era barn smittar en annan bebis? Och det barnet blir riktigt sjuk. Skulle det vara värt det då tycker ni? Förmodligen är risken liten men om många väljer att neka vaccin finns det ju en risk ändå.


    Tron att vaccin orsakar autism kommer från en "studie" som gjordes, läkaren bakom den har erkänt att det var felaktigt och blivit av med sin legitimation, det har gjorts riktiga studier som inte visar något samband men trots detta så klamrar sig anti-vaxxarna fast vid att vaccin orsakar autism av nån anledning.
  • Anonym (-)
    Fri 19 Jul 2019 19:32
    #4

    Min unge hann få alla smittor innan vaccinet. Så hen är immun - på riktigt.

  • Anonym (P)
    Fri 19 Jul 2019 19:38
    #5
    Anonym (-) skrev 2019-07-19 19:32:36 följande:

    Min unge hann få alla smittor innan vaccinet. Så hen är immun - på riktigt.


    Oj, har ditt barn haft difteri, stelkramp, kikhosta, polio, mässling, påssjuka och röda hund? Imponerande!
  • Anonym (-)
    Fri 19 Jul 2019 19:40
    #6
    Anonym (P) skrev 2019-07-19 19:38:21 följande:

    Oj, har ditt barn haft difteri, stelkramp, kikhosta, polio, mässling, påssjuka och röda hund? Imponerande!


    Jaha, nej, bara MPR (mässling, påssjuka och rödahund). Trodde att det var det enda vaccinet folk undvek.

    Allt annat är det vaccinerar för, förutom vattkoppor (det fick hen också innan vaccination).
  • Anonym (-)
    Fri 19 Jul 2019 19:44
    #7
    Anonym (-) skrev 2019-07-19 19:40:38 följande:

    Jaha, nej, bara MPR (mässling, påssjuka och rödahund). Trodde att det var det enda vaccinet folk undvek.

    Allt annat är det vaccinerar för, förutom vattkoppor (det fick hen också innan vaccination).


    Har inte vaccinerat för bältros än men det ska vi göra i september - både jag och barnet alltså.
  • Anonym (Sofie­)
    Fri 19 Jul 2019 20:16
    #8
    Solarn skrev 2019-07-19 15:20:46 följande:

    Tron att vaccin orsakar autism kommer från en "studie" som gjordes, läkaren bakom den har erkänt att det var felaktigt och blivit av med sin legitimation, det har gjorts riktiga studier som inte visar något samband men trots detta så klamrar sig anti-vaxxarna fast vid att vaccin orsakar autism av nån anledning.


    Tack för att du rättade mig Kan vara det jag hört. Känns som att det är viktigt att denna info också sprids
  • SWO
    Fri 19 Jul 2019 20:35
    #9

    Han som gjorde studien hette Andrew Wakefield. Han tror fortfarande på detta och kommer snart (redan gjort kanske) släppa en dokumentär om det (har jag för mig att det var.).

    I hans studie (1998) har han ingen kontrollgrupp, han betalade barnen på hans egna barns kalas för blodprovet (ett kalas kanske har 20 barn), han skapade ett eget vaccin för att sälja som då inte skulle ge autism. Så ljög och försökte få vinst på det. Nice :)

    Man har efter detta gjort studier med flera tiotusentals barn i många olika länder som visar att det INTE finns något samband med vaccin och autism.

    Såg en mamma som skrev på nätet (twitter?) att hennes barn hade dött av mässlingen. Sen ojjade hon sig över att det skulle väl ändå vara värre att ge barnet vaccin...

    SWO

  • Anonym (Zosta­vax)
    Fri 19 Jul 2019 20:54
    #10
    Anonym (-) skrev 2019-07-19 19:44:55 följande:

    Har inte vaccinerat för bältros än men det ska vi göra i september - både jag och barnet alltså.


    Oj har du så gamla barn! Zostavax, bältrosvaccinet, används bara till den som är 50 år och äldre.
Svar på tråden Ni som inte vaccinerar era barn