• Fundersam Anhörig

    Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?

    Hjälpte till att tömma vinden på ett dödsbo och hittade två stycken stora sopsäckar med något som ingen av oss förstod vad det är för något, Det ser ut som enorma jätte dambindor men har svårt att tror att det är det.
    De är ca 60 cm långa och 20 cm breda och 3 cm tjocka men vad är det för något och vad används de till.
    Någon som vet vad det är och som vill ha dem. Gillar inte att slänga saker men kommer ställas i grovsoprummet om några dagar

    om inget vet vad det är eller vill ha dem 

  • Svar på tråden Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?
  • Barbro45

    Ser ut som de lakansskydd man har om man är inkontinent eller har en stomi som riskerar att läcka.

  • Anonym (Johanna_e)
    Barbro45 skrev 2019-07-19 16:47:26 följande:

    Ser ut som de lakansskydd man har om man är inkontinent eller har en stomi som riskerar att läcka.


    Fast hon skriver att de är 60 x 20 cm stora så är nog knappast lakanskydd, De brukar ju vara betydligt större.
  • Fundersam Anhörig
    Minimalen skrev 2019-07-19 17:01:05 följande:

    Det är inlägg som läggs i vuxenblöjor för att de inte ska läcka.


    Undrade först om det var något sådant så frågade min sambo som jobbat en del i vården och hon sa att de är för stora för att vara inlägg till vuxenblöjor då de är för långa och för breda för att få plats att lägga i blöjor som inlägg så hon var rätt säker på att det inte var det
  • Barbro45

    Tror att det troligaste faktiskt är ett skydd som man lägger under sig om man har en stomi. För säkerhets skull liksom.

  • Fundersam Anhörig

    MIsstänker de kan ha legat på vinden rätt många år så behöver inte vara något som används idag till någonting men kan också vara något som inte är så gammalt.
    Som sagt min sambo som jobbat inom vården kände inte alls igen detta..

  • fanola

    De är ilägg man lägger i vuxenblöjjor. Används ofta inom äldrevården. Med vänlig hälsning, USKAN

  • Fjäril kär

    Ser ut som dåtidens babyblöjor. Såna hade jag som liten. Är född 77. Man la såna i en plastsnibb och knöt.

  • Fundersam Anhörig
    fanola skrev 2019-07-19 17:45:53 följande:

    De är ilägg man lägger i vuxenblöjjor. Används ofta inom äldrevården. Med vänlig hälsning, USKAN


    @fanola, Min sambo som har jobbat i vården såg dem och sa att de är för stora för att vara inlägg till äldrevården, de är som sagt drygt 60 cm långa och jättebreda och skulle inte rymmas i en vanlig blöja sa hon, eller är de så stora nuförtiden som används i äldrevården..
  • Anonym (Johanna_e)
    Fjäril kär skrev 2019-07-19 17:47:35 följande:

    Ser ut som dåtidens babyblöjor. Såna hade jag som liten. Är född 77. Man la såna i en plastsnibb och knöt.


    Tror inga bebisar ens på den tiden hade så stora blöjor, de skulle nog täcka hela bebisen om de är 60 cm långa, även om jag håller med om att de liknar sådana. Är själv född 75 så har haft dessa och kommer ihåg plast snibbarna man använde. Var nog inte de skönaste man kunde ha på sig men fannas ju inte mycket annat 
Svar på tråden Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?