• Thu 25 Jul 2019 09:34
    2537 visningar
    6 svar
    6
    2537

    Bli av med vägglöss

    Egentligen ska man inte slänga sängar etc, för då bor de nån annanstans (tex i tapeten) och är svårare att bli av med. Men förstår om man vill byta säng om det finns många i.

    Jag har haft vägglöss fler ggr efter resor till exotiska länder och blivit expert på de små asen.

    1. De dör inte om man fryser ner dem (men hamnar i dvala).
    2. De kan överleva över 18 månader utan blod.
    3. Viktigt att vara superdisciplinerad med att inte sprida runt kläder (för då sprids de) runt i lägenheten/huset. De kläder som är använda/som de kan ha spridits till/varit i resväskan brukar jag förvara i slutna platssäckar, ibland i frys (även om de inte dör där).
    4. De dör om man tvättar kläderna VARMT. Annars kan man sätta ugnen 50 grader och "ugna" alla prylar man haft där de kan ha hamnat, kläder, handväskor, skor osv.  De kan tom bo i klockor.
    5. Prylar som jag inte kunnat tvätta varmt har jag faktiskt först tvättat i sina 30-40 grader, sen lagt i torkskåp varmt i en kvart och sen svalt, sedan frusit in dem i ca 1 år. 

    Detta utöver behandlingar från Anticimex.

    Man måste vara enormt noggrann och disciplinerad och eftersom man blir så trött av allt detta är det svårt att vara det. men håll ut! Är man noggrann, logisk och konsekvent så går det! (i kombo med behandlingar)

    Detta är saker jag själv upptäckt om dem, MEN, om du googlar så märker du att andra kommer med liknande råd, även från australiensiska forsknings-siter. Jag har tom haft dem, sen upplevt att de försvunnit och sen 11 dagar senare är de tillbaka. Har sedan lärt mig att det är hur de lägger ägg och kläckningsprocessen.

    LYCKA TILL!

  • Thu 25 Jul 2019 09:38
    #3

    PS. En grej som hjälpt mig psykologiskt är att se dem som en fiende som jag ska besegra. Dvs, jag vägrade slänga saker pga dem. Inga möbler, inga kläder. 

    Dessutom - om de bor i sängen och bytet ligger där, då är de lättare att bekämpa. Annars sprids de. De kan bo bakom tavlor, i tapetskarvar i lister, you name it. Så fördelen med att ha de boendes i sängen är just att de är lättare att spraya ihjäl. 

    Vidare menar vissa att man kan testa klistrig tejp längst ner på sängfötterna (klistret utåt) så de inte kan krypa om om de bor bredvid sängen. Har funkat för vissa.

Svar på tråden Bli av med vägglöss