• Oschlaka

    Jag har jobbat på en firma där folk tog ölpaus

    Jag hade nöjet att jobba på ett kommunalt tvätteri för ett sjukhus (som tekniker) där halva arbetsstyrkan var SD sympatisörer. 11:48 (12:48 på sommaren) hade man  öl och rökpaus.

    Lunchen började 11:00 men SD sympatisörerna började lite tidigare. Innan öldrickandet och rökandet var alla tvungna att tvätta händer och fötter för SD sympatisörerna var verkligen grisiga! Men även om detta var en tvättfirma så var det för lite handtvätt rum, så det blev kö. Därför började man lunchen lite tidigare.

    För ölandet och rökandet hade firman två rum eftersom SD män ville inte vara med kvinnorna och dessutom avskydde kvinnor. ölandet och rökandet tog ofta en halvtimme innan folk hade bytt om till firmans kläder igen.

    Halv två (vintertid) började förberedelserna för porrsurfandet.
    Halv fyra började förberedelserna för ölen och rökningen.
    Och så hade dom någon morgonrunka också.

    Jag uppskattar att ölandet rökningen, runkadet, ombytandet, tvättandet, m.m stoppade verksamheten 3 timmar om dagen. Det var ett stort trixande att få igenom ett personalmöte eftersom gruppmöten och privata samtal med chefer måste ske utanför porrsurfandet och ölandet och rökning. Privata samtal med chefen kunde inte ske utan en tredje person närvarande om chefen hade "fel kön". Jag skulle också respektera att inte ta hissen om det var en ensam kvinna i hissen för SD hatar kvinnor. 

    Sedan var det ett problem att jag hade en vegetarisk macka med mig till lunch. Den fick jag inte äta i matsalen för alla andra drack öl till lunch!

    Chefen sa att hon fruktade för hur verksamheten skulle fungera under dessa SD sympatisörer då folk bara drack öl och jobbade därefter. Dom brukade få ta in förstärkning av vikarier, för det behövdes AA kurser för SD sympatisörerna.

    Ja, det kommunala tvätteriet finns inte längre. En privat firma tog över tvätten till mindre än halva priset. Allt luktade pissoar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-19 22:18
    Stark öl var det som sagt :)

  • Svar på tråden Jag har jobbat på en firma där folk tog ölpaus
  • AniieeHär

    Jag har faktiskt jobbat på riktigt på en riktig arbetsplats där de anställda faktiskt på riktigt tog rast för att dricka öl. Eller, ja, för att dricka öl kanske är fel ord, men de flesta drack öl till maten. De har en lite konstig kultur kring den lättare spriten i UK. Massor av ungar som släpas med av föräldrarna till puben också......


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Mentat
    AniieeHär skrev 2019-07-19 19:47:29 följande:

    Jag har faktiskt jobbat på riktigt på en riktig arbetsplats där de anställda faktiskt på riktigt tog rast för att dricka öl. Eller, ja, för att dricka öl kanske är fel ord, men de flesta drack öl till maten. De har en lite konstig kultur kring den lättare spriten i UK. Massor av ungar som släpas med av föräldrarna till puben också......


    Naturligtvis dricker man öl till maten, vad skulle man annars dricka? Däremot dricker man ju inte starköl på jobbet men lättöl måste ju vara helt normal standarddryck i Sverige. I de flesta andra länder finns inte begreppen lätt- & starköl, där är öl helt enkelt en vanlig måltidsdryck.
  • Oschlaka
    Mentat skrev 2019-07-19 20:00:44 följande:
    Naturligtvis dricker man öl till maten, vad skulle man annars dricka? Däremot dricker man ju inte starköl på jobbet men lättöl måste ju vara helt normal standarddryck i Sverige. I de flesta andra länder finns inte begreppen lätt- & starköl, där är öl helt enkelt en vanlig måltidsdryck.
    här avses stark öl
  • Mentat
    Oschlaka skrev 2019-07-19 22:19:19 följande:
    här avses stark öl
    Jaså, du vet vad AniieeHär har för erfarenheter?
    Din parafras på den andra tråden var inget jag bemötte, den är ju en uppenbar parodi och givetvis inte verklighetsbaserad (inte för att den andra var det heller, troligtvis)
  • Oschlaka
    Mentat skrev 2019-07-20 06:19:42 följande:
    Jaså, du vet vad AniieeHär har för erfarenheter?
    Din parafras på den andra tråden var inget jag bemötte, den är ju en uppenbar parodi och givetvis inte verklighetsbaserad (inte för att den andra var det heller, troligtvis)
    givitvis? troligtvis? 
    Köper du ofta bingolotto? :)
  • Mentat
    Oschlaka skrev 2019-07-20 07:12:19 följande:
    givitvis? troligtvis? 
    Köper du ofta bingolotto? :)
    Nej, jag använder logik.
  • Oschlaka
    Mentat skrev 2019-07-20 08:02:41 följande:
    Nej, jag använder logik.
    som är byggd på? :) tomtenissar? :P
Svar på tråden Jag har jobbat på en firma där folk tog ölpaus