• Fri 19 Jul 2019 21:16
    300 visningar
    4 svar
    4
    300

    Vill inte vara en sån mamma

    Jag behöver råd.

    Jag är gift med en man som jobbar utomlands varannan vecka måndag-fredag.

    Vi har två flickor, en på 6 år och en snart 13 år.

    Den veckan när han är borta så är det oftast hyffsat lugnt mellan mig och den yngsta.

    Hon lyssnar ganska bra på mig då.

    Men så fort min man kommer hem så blir den yngsta helt odräglig. Hon lyssnar inte, skriker tills hon får sin vilja igenom,kan bli så arg att hon börjar bitas. Är vi iväg på utflykt och min man är med så vägrar hon gå, vilket resulterar i att han alltid låter henne rida på hans axlar. Hon kör och"bossar" med honom hela tiden.

    Jag har pratat med honom många gånger om att han behöver säga ifrån och vara konsekvent.

    Han har blivit bättre på att säga ifrån men är sällan konsekvent.

    Finns inga rutiner från hans sida när det gäller barnuppfostran.

    När det uppstår en konflikt mellan dem och han har börjat säga nej så har jag tröttnat på att "lägga mig i " för det är alltid jag som blir den elaka.

    Till saken hör att det är svårt att vara vid sidan om och bara titta på detta spektakel som pågår varje dag han är hemma. Ibland så "lägger jag mig i" men blir tyvärr oftast så arg så jag höjer rösten och skäller på henne.

    Jag behöver verkligen hjälp.

    Jag orkar inte mera.

    Känns ju jätte tråkigt att det ska vara lättare när man är ensam vuxen än två.

    Vad hade ni gjort?

    Hur får jag henne att lyssna ? Hota med att ta bort hennes favorit saker??

  • Svar på tråden Vill inte vara en sån mamma
  • Fri 19 Jul 2019 21:18
    #1

    Har ni funderat på att ge henne (särskilt pappan då) uppmärksamheten hon efterfrågar istället för att försöka straffa bort det?

  • Fri 19 Jul 2019 21:28
    #2

    Ja verkligen.

    Han umgås väldigt mycket med henne.

    Han gör i stort sett ingår annat när han är hemma från jobbet på helgerna.

    De veckorna han inte jobbar utomlands jobbar han dagtid på kontor. All sin lediga tid på helgerna ängnar han åt barnen, framför allt henne. Förutom att han alltid lagar mat och ibland fixar med bilarna, klipper gräs.

    Han gör allt med henne. Simhall, utflykter, bio, leker, spelar spel, bygger lego, agerar sminkdocka när hon vill sminka honom, cyklar, sparkar boll, bakar, låter henne vara med och laga mat. Ja verkligen allt mellan himmel och jord.

    Han ängnar henne så mycket tid att det tyvärr inte finns tid för oss två.

    Oftast tar hanns nattningar närmare två timmar...

  • Fri 19 Jul 2019 21:29
    #3

    Ni ska inte börja straffa henne.
    Du får fortsätta prata med din man. Det var likadant med min man.
    Man kan inte överge barnuppfostran för att din man brister. Du måste tyvärr vara den som fortsätter säga ifrån.

  • Fri 19 Jul 2019 21:34
    #4
    erikaABC skrev 2019-07-19 21:29:11 följande:

    Ni ska inte börja straffa henne.

    Du får fortsätta prata med din man. Det var likadant med min man.

    Man kan inte överge barnuppfostran för att din man brister. Du måste tyvärr vara den som fortsätter säga ifrån.


    Hur fick du din man att förstå?

    Jag har pratat med honom många gånger men inget händer.

    Värst av allt är att han för ett tag sedan klagade på att jag går och lägger mig kl 22 på vardagar. (Jag går upp 04:40 den veckan han jobbar i Sverige).

    För han tycker att jag lägger mig ju lika tidigt som barnen.

    Försöker förklara att när jag är ensam med barnen så ska hon lägga sig 19:30 men han lyckas sällan få i säng henne förens 21:30
Svar på tråden Vill inte vara en sån mamma