• Sat 20 Jul 2019 08:51
    2554 visningar
    5 svar
    5
    2554

    IBS efter förlossning

    Hej! 


    Jag är ny här på FL så jag är inte elt säker på att min tråd hamnar rätt. Hur som helst, jag hoppas att någon härinne ka känna igen sig och ge lite hopp om livet.
    Jag har haft rätt tuff IBS med gaser,smärtsam mage och snabb passage men mådde rätt okej strax innan jag blev gravid. Kunde inte äta allt men följde Fodmap och det funkade bra.


    När jag blev gravid blev jag i princip helt bra, inga gaser, kunde äta mjölk-och mjölprodukter (som jag inte kunnat sedan 2004) och helt utan symtom! Det var magiskt och vilken frihet jag kände

    2-3 veckor innan förlossningen började min mage bli sämre, gaser och överkänslighet återkom. Nu 1 vecka efter förlossningen är jag känsligare än någonsin, jag tål inte för mycket fett (pommes frites är döden), tål inte ens havreprodukter och får gaser och ont i magen av allt. Jag får gå på toa flera gånger för att gaserna ska försvinna som sedan återkommer när jag äter igen. 


    Min fråga är är det någon som känner igen sig? Blev ni bättre efter ett tag? Det är så himla hopplöst att gå från symtomfri till värre än innan


    Alla tips mottages 

  • Svar på tråden IBS efter förlossning
  • Anonym (Else)
    Sat 20 Jul 2019 09:00
    #1

    Trist att du mår sämre! Min upplevelse är helt tvärtom. Har knappt haft besvär alls sedan jag fick mitt första barn för 2,5 år sedan. Men har ammat och varit gravid nästan konstant sedan dess. Ammar du? Delammar min 9 månaders just nu och upplever att så länge jag ammar håller sig min ibs i schack. Har tyvärr inga tips ??

  • Sat 20 Jul 2019 12:41
    #2

    Åh jag hade hoppats på att må bättre, men det kanske kommer tillbaka. Jag helammar ja, men det har ju bara gått en vecka sedan förlossningen.

    Tack för ditt svar!

  • Sat 20 Jul 2019 15:08
    #3
    +1

    Ja! Det vanliga är så som du beskriver det. Jag har känt samma sak vid mina tre graviditeter. Vårdcentralen bekräftade att under graviditeten har kroppen sänkt sitt immunförsvar för att inte stöta bort barnet och det gör att man inte reagerar på maten man brukar få mot av. Jätteskönt men jag insåg som du, att jag fick igen det tusenfalt efter graviditeten. Varade definitivt hela amningen, ca ett år och sen blev det långsamt bättre och bättre. Nu (3 år efter senaste) ärjag ungefär som vanligt förutom att stressen med småbarn gör att jag måste ta omeprazol mot magkatarren.

    Men du kan definitivt räkna med att bli som före graviditeten igen!

  • Sun 21 Jul 2019 17:38
    #4
    Ingrediensen skrev 2019-07-20 15:08:01 följande:

    Ja! Det vanliga är så som du beskriver det. Jag har känt samma sak vid mina tre graviditeter. Vårdcentralen bekräftade att under graviditeten har kroppen sänkt sitt immunförsvar för att inte stöta bort barnet och det gör att man inte reagerar på maten man brukar få mot av. Jätteskönt men jag insåg som du, att jag fick igen det tusenfalt efter graviditeten. Varade definitivt hela amningen, ca ett år och sen blev det långsamt bättre och bättre. Nu (3 år efter senaste) ärjag ungefär som vanligt förutom att stressen med småbarn gör att jag måste ta omeprazol mot magkatarren.

    Men du kan definitivt räkna med att bli som före graviditeten igen!


    Åh, ja det är precis så det varit också. Det har ju varit superlugnt och fantastiskt att kunna lita på mage och kropp som under graviditeten. Jag trodde faktiskt IBSen hade vuxit bort. 
    Fick du någon klarhet i vad i amningen som gör det värre? Jag trodde att det var prostaglandinet vid förlossningen som satte fart på allt nämligen. 

    Det är m.a.o bara att bita ihop nu då :-/
  • Mon 22 Jul 2019 21:53
    #5

    Nä, jag minns inte vad hon sa var orsaken, kanske är det inte amningen i sig men jag har insettt att ibs påverkas mycket av hormoner (liksom det mesta i kroppen).

    Ja, nu är det att bita ihop men du ska inte behöva ha det så här för alltid iallafall.

Svar på tråden IBS efter förlossning