• Anonym (Hjälp)

    Är man en alkoholist om man ljuger om sitt drickande?

    Det har varit 12 helger sedan i Maj, och om man druckit 10 ggr sedan dess fram till nu, och börjar ljuga om att man inte dricker fast man gör det ändå. Har man alkoholproblem då? Ligger man i riskzonen? Det är inte jag som gör det, utan min man. Han blir irriterad på att jag blir ledsen om han ska ut och dricka för enligt mig gör han det ofta, och han tycker/tror jag vill förbjuda honom. Så att han inte ?vågar? säga något till mig. Hjälp mig, min mamma var alkoholist och dog i det så jag själv har ingen sund relation till det här

  • Svar på tråden Är man en alkoholist om man ljuger om sitt drickande?
  • Anonym (Jag)

    Ja, han verkar ju ha problem. Du behöver nog försöka stoppa det.

  • Anonym (Hjälp)

    Räknade fel. 11 ggr blir det. Vi är i ett ganska nytt förhållande också, inte varit tillsammans i ett år än. Detta gör mig så orolig, kan inte sova ska upp och jobba mellan 7-21 idag men har endast fått 4 timmar sömn för jag vaknade av att han låg full i soffan fast han sa igår att han inte skulle dricka och att han inte var på fest ..

  • Anonym (Hjälp)

    Räknade om igen nu och fick det till 13-14 ggr istället för han druckit flera dagar i rad några ggr , skitsamma hur många ggr. Det är ofta iaf. Och jag får sån otrolig ångest eftersom min mamma dog i detta, jag har växt upp med en alkoholiserad mamma och alkoholen har förstört en del av mitt liv och min barndom. Kan inte hjälpa att ångesten kommer av detta, och vi har bråkat om det ett antal ggr för han verkar tycka jag är löjlig.. och att han tror att jag vill förbjuda honom.. så han vågar inte säga ..

  • Anonym (Jag)

    Han kanske är en gammal alkoholist.

    Jadu illa! Jag skulle absolut inte acceptera detta.

    Jobbigt!!!

  • Anonym (Jag)

    Jag själv har bara druckit några gånger i hela mitt liv. Jag har inte riktigt förstått grejen med att dricka. Det finns ju ingen anledning egentligen. Man klarar sig minst lika bra helt utan alkohol. Barnen behöver en nykter och trygg uppväxt.

  • Anonym (Jag)

    Med dina erfarenheter så borde du absolut ha en nykter man.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jag) skrev 2019-07-21 05:43:46 följande:

    Jag själv har bara druckit några gånger i hela mitt liv. Jag har inte riktigt förstått grejen med att dricka. Det finns ju ingen anledning egentligen. Man klarar sig minst lika bra helt utan alkohol. Barnen behöver en nykter och trygg uppväxt.


    Håller med dig, har samma inställning. Jag dricker när det är något speciellt, och är hellre hemma på en myskväll och har det trevligt nykter än att dricka sig full.. beror nog mycket på min uppväxt också, jag har alltid haft respekt mot alkoholen på ett annat sätt än mina kompisar, för jag har alltid sett det som ett gift
  • Anonym (Jag)

    Ja precis, jag håller med dig helt.

    Jag är glad över att du ser det på ett sunt sätt. Alkohol har föestört livet för så många människor. Både beroende och medberoende.

  • Anonym (Jag)

    Ett tips är att inte gå vidare i relationen förren ni har fått ordning på hans drickande.

    Det kan faktiskt hända att han är en gammal alkoholist utan att ha talat om det.

  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-07-21 05:33:55 följande:

    Räknade om igen nu och fick det till 13-14 ggr istället för han druckit flera dagar i rad några ggr , skitsamma hur många ggr. Det är ofta iaf. Och jag får sån otrolig ångest eftersom min mamma dog i detta, jag har växt upp med en alkoholiserad mamma och alkoholen har förstört en del av mitt liv och min barndom. Kan inte hjälpa att ångesten kommer av detta, och vi har bråkat om det ett antal ggr för han verkar tycka jag är löjlig.. och att han tror att jag vill förbjuda honom.. så han vågar inte säga ..


    Han är fel man för dig! Ni har så olika syn på detta att ni aldrig kommer kunna skapa ett tryggt förhållande. Det har gått mindre än ett år och du ligger redan sömnlös på nätterna, tänk dig då om några år när ni dessutom har barn. Varför fortsätta utsätta dig själv för detta?
  • Anonym (Sommar)

    Det verkar att han är glad att dricka sprit och det är ett känsligt ämne för dig och honom.

    Eftersom det stör dig behöver du fundera på om det är en rätt man för dig.

    Skulle aldrig leva med någon som är stammis på Systembolaget.

  • Flaffy

    Även den som ännu inte har ett missbruk eller beroende kan ha en skadlig alkoholkonsumtion. Vid ett riskbruk då man har en veckokonsumtion av minst 14 standarddrinkar för män. En standarddrink definieras då som antingen ett glas vin, 15 cl. En starköl, 33 cl, 50 cl folköl eller 4 cl starksprit.

    En intensivkonsumtion innebär ett alkoholintag av fem standardglas eller fler vid ett och samma tillfälle för män.

    Så här ser gränserna ut och det verkar han ju han ju passerat med råge.

    Det här verkar inte alls vara bra för dig med tanke på din bakgrund. Förståeligt ändå. Inte bra för någon att ha en partner med den här problematiken.

    Kan du tänka dig att ta kontakt med någon av organisationerna som jobbar med de här frågorna? Du får råd och stöd där. Men mest känns det som att du ska avsluta det här förhållandet. Ni har dessutom inte varit ett par så långe. Du har haft din beskärda del redan. Behöver inte mer.

    Som svar på din fråga - man är inte automatiskt en alkoholist om man ljuger om sitt drickande. Men han har grava problem och är på god väg att bli alkoholist. Om han inte redan är det.

  • Anonym (AA)

    Varningsflaggan för missbruket är när man i te kan avstå, oavsett hur mycket eller ofta man dricker.

    Det spelar ingen roll om det är ett helrör per dag eller en flaska vin per helg, det är behovet som styr missbruket.

  • Akira Öken

    Oavsett vilket så räcker det att du inte tycker att det är ok och att du inte vill leva i en sådan relation. Du kan inte bestämma över honom, men du kan informera om att ni inte kan leva ihop under dessa förutsättningar.


Svar på tråden Är man en alkoholist om man ljuger om sitt drickande?