• Anonym (Sniken mamma?)

    Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.

    Sonen på 17 år har sin flickvän boende hos sig, i vårt hus.

    Hon har bott här nu i 5-6 månader.

    Betalar ingenting. De hjälper inte till med någonting.

    Vi vuxna tvättar, städar, diskar och plockar efter alla.

    Lagar mat och köper godis och snacks.

    Vi har mindre barn med som ska underhållas.

    Nu börjar vi tröttna.

    Vi har inte jättemycket pengar just nu. Och vi har tänkt att hon äter ju inte så mycket och vi gillar henne och så. Så det är klart hon får vara här.

    Men det kostar en del. Mat, fredagsmys, lördagsgodis och de få gånger vi äter ute. Så är det en till att betala för.

    De duschar och vill ha kläder tvättade.

    De vill ha skjuts hit och dit eller bensinpengar.

    Jag finner det märkligt att hennes föräldrar inte ens frågat om vi vill ha något för att hon bor här. Men inte ett ord om det.

    Jag vet inte hur vi ska göra?

    Jag känner bara att jag börjar bli skapligt bitter.

    Jag kan inte säga att hon inte får det de andra barnen får.

    Men samtidigt så är det inte mitt barn.

    Jag vet inte..

    Tips?

  • Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.
  • Carabellis kusp

    Även om det är jobbigt, så är det nog näst att du ber föräldrarna betala det som konsumentverket tycker att en ungdom i hennes ålder kostar.

  • AniieeHär

    Även din son är ju stor nog att ta lite ansvar, så sätt dem båda två på att tvätta, städa, laga mat och handla i alla fall en gång var i veckan.

    När du väl rotat in det i dem, eller minst din grabb, kan ni sitta ned och prata om ekonomin. Pengar ar liksom nästa steg efter man lärt sig ta hand om "sin egen skit".


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Minimalen

    Hennes föräldrar kan väl båda två betala underhåll för flickvännen. Men vill hon ha fredagsmys och bensinpengar så får föräldrarna betala.

  • Anonym (K)

    Du får skicka hem henne helt enkelt.

    Och uppfostra era egna barn.

    Problemet verkar vara från början att din son är lat och bortskämd.

    Inte så konstigt att flickvännen själv inte börjar städa , tvätta mm när din son och resten av barnen inte gör någonting hemma.

    De andra barnen är kanske för små , men varför tvättar, städar, diskar och plockar in 17 årige son?

  • cosinus

    Ekonomin tar du med hennes föräldrar.

    Arbetetsbördan tar du med sonen och flickvännen. Självklart kan de hjälpa till med en hel del sysslor i hushållet.

  • Alexi

    Men hur kan ni ha gått med på det så här länge? Det är ju jättekonstigt! Om någon annans barn flyttar in hos en har man väl en dialog med föräldrarna?!

  • Anonym (Sniken mamma?)
    Alexi skrev 2019-07-21 17:35:24 följande:

    Men hur kan ni ha gått med på det så här länge? Det är ju jättekonstigt! Om någon annans barn flyttar in hos en har man väl en dialog med föräldrarna?!


    Ja vi har en dialog. Fast hon är ändå 17 år gammal.

    Men vi har aldrig krävt några pengar eller nått.

    Känns bara konstigt tycker jag. Och hittills har vii inte haft det dåligt ekonomiskt, men det har vi nu och det blir rätt kännbart att betala för en extra person.
  • Anonym (Emmet)

    Jag hade dels kontaktat föräldrarna och sagt att ?X har ju bott här ett tag och verkar vilja fortsätta med det, så tänkte kolla om vi kan göra upp någon slags budget för vad det kostar att ha henne här? samt sagt till son och ?X? att nu när ni är så stora och bor här båda två så får ni hjälp till hemma också.

    Märkligt att inte tjejens föräldrar nämnt något om någon betalning. Faktiskt väldigt fräckt.

  • Anonym (K)

    Kanske din son och tjejen kan bo i hos tjejens föräldrar i 6 månader nu?

  • Anonym (bidrag)

    Bor hon hos er så måste ni ju ha rätt till ersättning från föräldrarna/soc.

    Min dotters fästman flyttade in hos oss när han var 17 år pga att han hade problem hemma. Vi fick då underhåll från hans mamma. Nu är han vuxen med arbete och betalar hyra för sig och dottern.

Svar på tråden Sonens flickvän bor hos oss. Gratis.